Retaules de fusta

IVORRA - SANTUARI DEL SANT DUBTE

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
IVORRA - SANTUARI DEL SANT DUBTE - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
IVORRA
Comarques: 
Segarra
Bisbat fins el 1936: 
Solsona
Ubicació: 

Ivorra

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

El Santuari del Sant Dubte d'Ivorra és datat des del segle XI i actualment és força conegut perquè se'n conserva el vell retaule gòtic del segle XV, conservat al Museu Diocesà de Solsona. Precisament aquest retaule gòtic va ser substituït al segle XVIII pel retaule barroc de la fotografia, un retaule cremat al 1936.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Tipologia: 

GIRONA - CONVENT DEL CARME

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
GIRONA- CONVENT DEL CARME - CAPELLA DE LA PURÍSSIMA SANG
Catalan
Població: 
GIRONA
Comarques: 
Gironès
Bisbat fins el 1936: 
Girona
Ubicació: 

Girona

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

El retaule de la Puríssima Sang de l'església del convent del Carme de Girona era obra d'Agustí Sala (col·laborador de Pau Costa), contractat per la mateixa confraria de la Puríssima Sang el 1730 pel preu de 637 lliures.

Fotografia: Centre de Recerca i Difusió de la Imatge. Fons Fargnoli.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Bibliografia i fonts: 

Bosch Ballbona, Joan, "Pintura del segle XVIII a la seu de Girona: D'Antoni Viladomat i de les suggestions de la pintura barroca italiana", a Estudi General, Girona, Estudi General de Girona-Universitat Autònoma de Barcelona, 1990.

Tipologia: 

GIRONA - ESGLÉSIA DE SANT LLUC

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
GIRONA - ESGLÉSIA DE SANT LLUC - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
GIRONA
Comarques: 
Gironès
Bisbat fins el 1936: 
Girona
Ubicació: 

Girona

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

L'església dels beneficiats de la Seu de Girona, Sant Lluc, va ser erigida entre 1725 i 1727, després que la comunitat de religiosos augmentés considerablements per aquells temps, abandonant la seva capella a la catedral i adquirint un solar en ruïnes molt on fer-hi la seva construcció. L'obra s'encarregà al mestre de cases Simeó Ferrer, que treballà en col·laboració amb Miquel Feixes i Pere Garau. L'església seria beneïda al 1729. El retaule es va encarregar a Jacint Morató el 1727, juntament amb altres quatre retaules que havien de decorar dues capelles laterals i dues capelles al creuer. Degut als elevats costos del retaule major i els quatre restants, els treballs de la policromia no s'encarregarien fins deu anys més tard, el 1739, uns treballs que serien encarregats a Antoni Soler Colobrant i Ambrós Colobrant. També hi col·laborà Francesc Escarpenter en la realització dels guardapols de dos dels altars laterals. El retaule major de Sant Lluc va desaparèixer durant la Guerra Civil però se n'ha conservat un conjunt de fragments dispersats en diferents llocs de culta de Girona.

Fotografia: Pla Cargol

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Desaparegut el 1936 i actualment algunes peces es troben dispersades.

Bibliografia i fonts: 

Avellí Casademont, Teresa, "Noves aportacions al catàleg d'obra de Jacint Morató Soler: el retaule major de Sant Lluc de Girona", a Locus Amoenus, 8, Bellaterra, Publicacions UAB, 2005-2006.

Tipologia: 

GANDESA - SANTUARI DE LA FONTCALDA

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
GANDESA - SANTUARI DE LA FONTCALDA - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
GANDESA
Comarques: 
Terra Alta
Bisbat fins el 1936: 
Tortosa
Ubicació: 

Gandesa

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

L'església del Santuari de la Fontcalda està documentada des d'època medieval  i especialment a partir del segle XVI, d'on es conserven els registre de la recaptació de l'almoina. Al segle XVIII (entre 1753 i 1764) va rebre un fort impuls renovador de l'arquitectura del temple, que encara conservem avui i és llavors quan es construïria el nou retaule barroc, que acabaria destrït el 1936.

Fotografia: Fons Fotogràfic Salvany. Biblioteca de Catalunya.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cemat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Manyà, Joan B., La Fontcalda. Notes històriques, folklòriques, teològiques i líriques, Tarragona, Diputació de Tarragona, 1995.

Tipologia: 

ESPARREGUERA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EULÀLIA

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
ESPARREGUERA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EULÀLIA - RETAULE MAJOR DE SANT MIQUEL
Catalan
Població: 
ESPARRAGUERA
Comarques: 
Baix Llobregat
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Esparreguera

Cronologia: 
8. Segle XVII
Història / Descripció: 

El retaule major de Sant Miquel d'Esparreguera s'ha d'inscriure en l'època de profundes refomes que a viure la població al llarg del segle XVII. El retaule va ser obra de diferents mans: la fusteria s'encarregà a Pau Boxadell el 1616, per part de Confraria dels Paraires. L'escultura aniria a càrrec de Josep Perret (fill del conegut Cludi Perret). I per la seva banda, la pintura aniria a càrrec dels pintors Antoni Rovira i Pau Torrent, pintures realitzades entre 1629 i 1635. La fotografia es correspon amb l'Anunciació, atribuïda a Antoni Rovira. El retaule va ser cremat el 1936.

Fotografia: Arxiu Històric Comarcal d'Igualada.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Bosch Ballbona, Joan, "Cendres de la pintura: Antoni Rovira i Pau Torrent al retaule de sant Miquel d'Esparreguera (1629-1635)", a Locus Amoenus, 3, Bellaterra, Publicacions UAB, 1997.

Tipologia: 

ESPARREGUERA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EULÀLIA

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
ESPARREGUERA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EULÀLIA - RETAULE MAJOR DE SANT MIQUEL
Catalan
Població: 
ESPARREGUERA
Comarques: 
Baix Llobregat
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Esparreguera

Cronologia: 
8. Segle XVII
Història / Descripció: 

El retaule major de Sant Miquel d'Esparreguera s'ha d'inscriure en l'època de profundes refomes que a viure la població al llarg del segle XVII. El retaule va ser obra de diferents mans: la fusteria s'encarregà a Pau Boxadell el 1616, per part de Confraria dels Paraires. L'escultura aniria a càrrec de Josep Perret (fill del conegut Cludi Perret). I per la seva banda, la pintura aniria a càrrec dels pintors Antoni Rovira i Pau Torrent, pintures realitzades entre 1629 i 1635. La imatge es correspon amb el Sant Miquel de la fornícula central del retaule, obra atribuïda a  Josep Perret. El retaule va ser cremat el 1936.

Fotografia: Arxiu Històric Comarcal d'Igualada.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Bosch Ballbona, Joan, "Cendres de la pintura: Antoni Rovira i Pau Torrent al retaule de sant Miquel d'Esparreguera (1629-1635)", a Locus Amoenus, 3, Bellaterra, Publicacions UAB, 1997.

Tipologia: 

ESPARREGUERA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EULÀLIA

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
ESPARREGUERA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANTA EULÀLIA - RETAULE MAJOR DE SANT MIQUEL
Catalan
Població: 
ESPARREGUERA
Comarques: 
Baix Llobregat
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Esparreguera

Cronologia: 
8. Segle XVII
Història / Descripció: 

El retaule major de Sant Miquel d'Esparreguera s'ha d'inscriure en l'època de profundes refomes que a viure la població al llarg del segle XVII. El retaule va ser obra de diferents mans: la fusteria s'encarregà a Pau Boxadell el 1616, per part de Confraria dels Paraires. L'escultura aniria a càrrec de Josep Perret (fill del conegut Cludi Perret). I per la seva banda, la pintura aniria a càrrec dels pintors Antoni Rovira i Pau Torrent, pintures realitzades entre 1629 i 1635. El retaule va ser cremat el 1936.

Fotografia: Arxiu Històric Comarcal d'Igualada.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Bosch Ballbona, Joan, "Cendres de la pintura: Antoni Rovira i Pau Torrent al retaule de sant Miquel d'Esparreguera (1629-1635)", a Locus Amoenus, 3, Bellaterra, Publicacions UAB, 1997.

Tipologia: 

DOSRIUS - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT ISCLE I SANTA VICTÒRIA

Estil artístic: 
Renaixentista
Denominació: 
DOSRIUS - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT ISCLE I SANTA VICTÒRIA - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
DOSRIUS
Comarques: 
Maresme
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Dosrius

Cronologia: 
7. Segle XVI
Història / Descripció: 

El retaule major de Dosrius es va construir al 1531, gràcies a la contractació de l'escultor basc Martin Díez de Liatzasolo. La pintura seria obra de Joan Baptista, un pintor portuguès originari de Lisboa. El retaule va ser destruït al 1936.

Fotografia: Institut Amatller d'Art Hispànic. Arxiu Mas.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Madurell Marimon, Josep Mª, L'art antic al Maresme, Barcelona, Caixa d'Estalvis Laietana, 1970.

Tipologia: 

CORNUDELLA DEL MONTSANT - ERMITA DE SANT JOAN DEL CODOLAR

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
CORNUDELLA DEL MONTSANT - ERMITA DE SANT JOAN DEL CODOLAR - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
CORNUDELLA DEL MONTSANT
Comarques: 
Priorat
Bisbat fins el 1936: 
Tarragona
Ubicació: 

Cornudella del Montsant

Cronologia: 
8. Segle XVII
Història / Descripció: 

L'ermita de Sant Joan del Codolar té els seus orígens al segle XIII però es va anar reformant al llarg dels segles, especialment a finals dels segle XVI i sobretot al XVII i XVIII, fins que amb l'entrada de les tropes borbòniques es va destruir, havent-ne de fer una de nova, mantenint la línia renaixentista que tenia fins al moment. En el conjunt de les refomes del segle XVII i XVIII és quan s'hauria fet el retaule, cremat el 1936.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Tipologia: 

CONILL DE PUJALT - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT VICENÇ

Estil artístic: 
Barroc
Denominació: 
CONILL DE PUJALT - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT VICENÇ - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
CONILL (PUJALT)
Comarques: 
Anoia
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Conill de Pujalt

Cronologia: 
9. Segle XVIII
Història / Descripció: 

El retaule de Conill és obra de Joan Grau, amb una cronologia anterior a 1651, data en què es fa l'encàrrec del retaule de Santa Maria de l'Avellana (Solsonès), en què s'establia que el retaule s'havia de construir seguint el model de la traça del de Conill. De fet, si mirem el retale de l'Avellana, que encara es conserva, i el comparem amb la fotografia del de Conill podem veure que són quasi idèntics.

Fotografia: Centre Excursionista de Catalunya.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Bosch Ballbona, Joan, Els tallers d'escultura al Bages del segle XVI, Manresa, Obra Cultural Caixa de maresa, 1990.

Tipologia: 

Pages

Subscribe to RSS - Retaules de fusta
Campus d'excel·lència internacional U A B