Pintura sobre taula

CASTELLDANS - ESGLÉSIA DE L'ASSUMPCIÓ

Estil artístic: 
Renaixentista
Denominació: 
CASTELLDANS - ESGLÉSIA DE L'ASSUMPCIÓ - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
CASTELLDANS
Comarques: 
Garrigues
Bisbat fins el 1936: 
Lleida
Ubicació: 

Castelldans

Cronologia: 
7. Segle XVI
Història / Descripció: 

El retaule es construí per albergar una imatge gòtica de la Verge amb el Nen, de cronologia anterior (segle XV). La imatge, de pedra policromada, encara es conserva.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Se'n pogueren salvar només petits fragments (avui conservats al Museu de Lleida). La Verge gòtica roman encara a Castelldans.

Bibliografia i fonts: 

Fons fotogràfic Salvany (Biblioteca de Catalunya).

LA GRANADELLA - ERMITA DE SANT ANTONI

Estil artístic: 
Gòtic
Denominació: 
LA GRANADELLA - ERMITA DE SANT ANTONI - RETAULE DE SANT ANTONI ABAT
Catalan
Població: 
LA GRANADELLA
Comarques: 
Garrigues
Bisbat fins el 1936: 
Tarragona
Ubicació: 

La Granadella

Cronologia: 
6. Segle XV
Història / Descripció: 

Al mestre d’Albatàrrec s’adscriuen actualment els tres retaules destruïts de l’ermita de Sant Antoni de la Granadella, dedicats a sant Antoni Abat i la Magdalena, a sant Llorenç i sant Joan Baptista i a santa Anna i sant Jaume. Es tracta, doncs, de tres retaules amb titularitat doble, representada a la taula central -a la imatge, Sant Antoni Abat comparteix protagonisme amb Santa Maria Magdalena. 

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Desaparegué juntament amb altres dos retaules de la mateixa ermita.

Bibliografia i fonts: 

FITÉ LLEVOT, Francesc: "Jaume Ferrer, pintor de la Seu de Lleida i la confecció de draps imperials" a Locus amoenus, núm. 8, 2005-2006.

Fons fotogràfic Salvany (Biblioteca de Catalunya).

LA FEBRÓ - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT ESTEVE

Estil artístic: 
Renaixentista
Denominació: 
La Febró - Església parroquial - Retaule de Sant Esteve
Catalan
Població: 
La Febró
Comarques: 
Baix Camp
Bisbat fins el 1936: 
Tarragona
Ubicació: 

La Febró

Cronologia: 
7. Segle XVI
Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Fons fotogràfic Salvany (Biblioteca de Catalunya).

JORBA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT PERE

Estil artístic: 
Renaixentista
Denominació: 
JORBA - ESGLÉSIA PARROQUIAL DE SANT PERE - RETAULE DEL ROSER
Catalan
Població: 
JORBA
Comarques: 
Anoia
Bisbat fins el 1936: 
Vic
Ubicació: 

Jorba

Cronologia: 
7. Segle XVI
Història / Descripció: 

L'església parroquial de Jorba fou construïda entre 1551 i 1558, seguint una tipologia encara gòtica. El retaule del Roser degué ser immediat a la construcció del temple.  

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Cremat el 1936.

Bibliografia i fonts: 

Fons fotogràfic Salvany (Biblioteca de Catalunya).

SANT GUIM DE LA RABASSA - ESGLÉSIA DE SANT GUILLEM

Estil artístic: 
Renaixentista
Denominació: 
SANT GUIM DE LA RABASSA - ESGLÉSIA DE SANT GUILLEM - RETAULE MAJOR
Catalan
Població: 
SANT GUIM DE FREIXENET (SANT GUIM DE LA RABASSA)
Comarques: 
Segarra
Bisbat fins el 1936: 
Vic
Ubicació: 

Sant Guim de Freixenet (Sant Guim de la Rabassa)

Cronologia: 
7. Segle XVI
Història / Descripció: 

El col.legi que els jesuïtes tenien a Sant Guim fou embargat després de la seva expulsió i pretenia destinar-se a escola de minyons i habitatge del mestre. El col.legi s’estenia perpendicularment a l’església i s’adossava als murs del castell, no obstant el terreny per a la seva fundació fou una donació de la senyora del lloc, la baronessa Maria de Merlés i de Calders. Un cop expulsats els jesuïtes, també es va mirar de trobar una utilitat a l’església: En un primer moment sembla que el consistori havia considerat que l’església del col.legi no servia per al poble, que bastant tenia amb conservar la pròpia parròquia; en canvi, “haviendolo posteriormente refleccionado con madurez”, demanen que l’església del col.legi adquireixi les funcions de parròquia, ja que la parroquial de Sant Guim en aquells moments era massa petita i acusava els efectes de la vellúria. D’aquesta manera, consideren que la del col.legi, “aunque mucho más grande, a causa de ser casi nueva y fabricada con arte, buenos -materiales, que promete mucha duración”. El retaule, visiblement anterior a la construcció de l'edifici, procedia probablement de l'antiga església parroquial.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Desaparegut durant la Guerra Civil.

Bibliografia i fonts: 

Fons fotogràfic Salvany (Biblioteca de Catalunya).

GARGANTÉ LLANES, Maria: Arquitectura religiosa del segle XVIII a la Segarra i l'Urgell. Condicionants, artífex i pràctica constructiva. Fundació Noguera i Pagès Editors, 2006.

SANT JOAN DE LES ABADESSES - ESGLÉSIA DEL MONESTIR DE SANT JOAN DE LES ABADESSES

Estil artístic: 
Gòtic
Denominació: 
SANT JOAN DE LES ABADESSES - ESGLÉSIA DEL MONESTIR DE SANT JOAN DE LES ABADESSES
Catalan
Població: 
SANT JOAN DE LES ABADESSES
Comarques: 
Ripollès
Bisbat fins el 1936: 
Vic
Ubicació: 

Sant Joan de les Abadesses

Cronologia: 
7. Segle XVI
Història / Descripció: 

Es tractava d'un gran retaule gòtic que presidia l'absis central de l'església del Monestir. La imatge titular és doble: per una banda tenim a Sant Joan Baptista, situat en una fornícula que emergeix per sagrari barroc, però d'altra banda, sobre la fornícula del Baptista, hi ha la imatge de Sant Joan Evangelista -i les dues imatges de talla serien obra d'Alonso Rams, escultor portuguès. Les taules pintades contenien escenes de la vida de Sant Joan i estaven articulades mitjançant una estructura arquitectònica decorada amb traceria de fusta i pinacles gòtics, en la talla dels quals, realitzada per Pere Torrent, hi col·laboraren els sards Mateu Casas de Sàsser i Pere Magnias de Càgliari, a més de l'aprenent Jaume Saranyana. El retaule de Sant Joan de les Abadesses era de dimensions espectaculars. Tenia vint-i-dues taules pintades per Joan Gascó (1503) i Jaume Vilanova (1602) amb dotze escenes de la vida dels sants titulars i sis més amb els doctors de l’església al cos central. El bancal tenia quatre taules més i tres relleus amb les imatges dels dos sants Joan flanquejant Crist ressuscitat.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Fou destruït parcialment durant la Guerra Civil, que ocasionà desperfectes notables a l'interior del temple. Part de les taules es conserven a l'avui museu del mateix monestir.

Bibliografia i fonts: 

Fons fotogràfic Salvany (Biblioteca de Catalunya).

Jardí Anguera, Montserrat: "L'aportació dels escultors alemanys a la producció catalana de retaules de finals del segle XV", Locus amoenus, n.9, 2007-2008.

BARCELONA - PALAU REIAL MENOR - ALTAR MAJOR

Estil artístic: 
Renaixentista
Denominació: 
BARCELONA - PALAU REIAL MENOR- ALTAR MAJOR - DEVALLAMENT DE LA CREU
Catalan
Població: 
BARCELONA
Comarques: 
Barcelonès
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Barcelona

Cronologia: 
7. Segle XVI
Història / Descripció: 

Les pintures del retaule de la Capella de Palau (Palau Reial Menor) varen ser contractades a Isaac Hermes Vermey el 1576. En total va pintar onze taules que representaven la vida de Crist i la Mare de Déu (excepte una, de la qual no en sabem el tema): la Nativitat de Maria, l'Anunciació, l'Adoració dels pastors, l'Epifania, la Resurrecció, l'Ascensió, la Pentecosta i l'Assumpció, Les dues restants eren una escena dedicada a Sant Jaume a la batalla de Clavijo (dedicada especialment a Lluís de Requesens) i una medalla semicircular amb el bust del Pare Etern (l'única imatge que conservem).

Fotografia: Institut Amatller d'Art Hispànic. Arxiu Mas.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Desapareguda entre 1932 i 1936.

Bibliografia i fonts: 

Mata de la Cruz, Sofía, Isaac Hermes Vermey. El pintor de l'Escola del Camp, Tarragona, Institut d'Estudis Tarraconenses Ramon Berenguer IV, 1992.

Mata de la Cruz, Sofía, "Una tabla inédita de Isaac Hermes perteneciente al desaparecido retablo del Palau Reial Menor de Barcelona", a Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, LIV, Zaragoza, 1993, p.49-60.

BARCELONA - PALAU REIAL MENOR - ALTAR MAJOR

Estil artístic: 
Renaixentista
Denominació: 
BARCELONA - PALAU REIAL MENOR- ALTAR MAJOR - BATALLA DE CLAVIJO
Catalan
Població: 
BARCELONA
Comarques: 
Barcelonès
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Barcelona

Cronologia: 
7. Segle XVI
Història / Descripció: 

Les pintures del retaule de la Capella de Palau (Palau Reial Menor) varen ser contractades a Isaac Hermes Vermey el 1576. En total va pintar onze taules que representaven la vida de Crist i la Mare de Déu (excepte una, de la qual no en sabem el tema): la Nativitat de Maria, l'Anunciació, l'Adoració dels pastors, l'Epifania, la Resurrecció, l'Ascensió, la Pentecosta i l'Assumpció, Les dues restants eren una escena dedicada a Sant Jaume a la batalla de Clavijo (dedicada especialment a Lluís de Requesens) i una medalla semicircular amb el bust del Pare Etern (l'única imatge que conservem).

Fotografia: Institut Amatller d'Art Hispànic. Arxiu Mas.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Desapareguda entre 1932 i 1936.

Bibliografia i fonts: 

Mata de la Cruz, Sofía, Isaac Hermes Vermey. El pintor de l'Escola del Camp, Tarragona, Institut d'Estudis Tarraconenses Ramon Berenguer IV, 1992.

Mata de la Cruz, Sofía, "Una tabla inédita de Isaac Hermes perteneciente al desaparecido retablo del Palau Reial Menor de Barcelona", a Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, LIV, Zaragoza, 1993, p.49-60.

BARCELONA - PALAU REIAL MENOR - ALTAR MAJOR

Estil artístic: 
Renaixentista
Denominació: 
BARCELONA - PALAU REIAL MENOR- ALTAR MAJOR - LA NATIVITAT DE MARIA
Catalan
Població: 
BARCELONA
Comarques: 
Barcelonès
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Barcelona

Cronologia: 
7. Segle XVI
Història / Descripció: 

Les pintures del retaule de la Capella de Palau (Palau Reial Menor) varen ser contractades a Isaac Hermes Vermey el 1576. En total va pintar onze taules que representaven la vida de Crist i la Mare de Déu (excepte una, de la qual no en sabem el tema): la Nativitat de Maria, l'Anunciació, l'Adoració dels pastors, l'Epifania, la Resurrecció, l'Ascensió, la Pentecosta i l'Assumpció, Les dues restants eren una escena dedicada a Sant Jaume a la batalla de Clavijo (dedicada especialment a Lluís de Requesens) i una medalla semicircular amb el bust del Pare Etern (l'única imatge que conservem).

 Fotografia: Institut Amatller d'Art Hispànic. Arxiu Mas.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Desapareguda entre 1932 i 1936.

Bibliografia i fonts: 

Mata de la Cruz, Sofía, Isaac Hermes Vermey. El pintor de l'Escola del Camp, Tarragona, Institut d'Estudis Tarraconenses Ramon Berenguer IV, 1992.

Mata de la Cruz, Sofía, "Una tabla inédita de Isaac Hermes perteneciente al desaparecido retablo del Palau Reial Menor de Barcelona", a Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, LIV, Zaragoza, 1993, p.49-60.

BARCELONA - PALAU REIAL MENOR - ALTAR MAJOR

Estil artístic: 
Renaixentista
Denominació: 
BARCELONA - PALAU REIAL MENOR- ALTAR MAJOR - EPIFANIA
Catalan
Població: 
BARCELONA
Comarques: 
Barcelonès
Bisbat fins el 1936: 
Barcelona
Ubicació: 

Barcelona

Cronologia: 
7. Segle XVI
Història / Descripció: 

Les pintures del retaule de la Capella de Palau (Palau Reial Menor) varen ser contractades a Isaac Hermes Vermey el 1576. En total va pintar onze taules que representaven la vida de Crist i la Mare de Déu (excepte una, de la qual no en sabem el tema): la Nativitat de Maria, l'Anunciació, l'Adoració dels pastors, l'Epifania, la Resurrecció, l'Ascensió, la Pentecosta i l'Assumpció, Les dues restants eren una escena dedicada a Sant Jaume a la batalla de Clavijo (dedicada especialment a Lluís de Requesens) i una medalla semicircular amb el bust del Pare Etern (l'única imatge que conservem).

 Fotografia: Institut Amatller d'Art Hispànic. Arxiu Mas.

Data de destrucció (o desaparició): 
1936
Vicissituds de la destrucció: 

Desapareguda entre 1932 i 1936.

Bibliografia i fonts: 

Mata de la Cruz, Sofía, Isaac Hermes Vermey. El pintor de l'Escola del Camp, Tarragona, Institut d'Estudis Tarraconenses Ramon Berenguer IV, 1992.

Mata de la Cruz, Sofía, "Una tabla inédita de Isaac Hermes perteneciente al desaparecido retablo del Palau Reial Menor de Barcelona", a Boletín del Museo e Instituto Camón Aznar, LIV, Zaragoza, 1993, p.49-60.

Pages

Subscribe to RSS - Pintura sobre taula
Campus d'excel·lència internacional U A B