Muñoz Miquel, Ana (2009): "El perfil del traductor médico: diseño de un estudio de corte socio-profesional", in Panace@ X:30

Type of publication:
article
Type of analysis:
mixed
Language:
Spanish
Abstract in a language other than English:

La traducción médica es una actividad imprescindible para el desarrollo de la comunicación y el conocimiento médicos. Este tipo de traducción ofrece numerosas posibilidades de trabajo y, por sus características, requiere profesionales específicamente formados para ello. Sin embargo, se trata de un ámbito que apenas ha contado con el respaldo de la educación universitaria y de la investigación. Ante esta situación y ante la falta de estudios que aborden los aspectos profesionales de esta especialidad, este artículo presenta el diseño y los primeros resultados de un estudio socio-profesional, de corte cualitativo y cuantitativo, con el que pretendemos obtener datos empíricos acerca del traductor médico y la actividad profesional de la traducción médica.

Authors from TREC:
Data collection (type of instrument only):
Interviews
Questionnaires
Abstract in English:

Medical translation is an essential activity for the development of medical communication and knowledge. This type of translation offers numerous job opportunities and, due to its characteristics, requires specifically trained professionals. Nevertheless, both university education and research have paid little attention to this field. In view of this situation and the lack of studies on the professional aspects of this speciality, this paper presents the design and first results of a socioprofessional study that combines qualitative and quantitative methods with the aim of obtaining empirical data about the medical translator and the professional practice of medical translation.

Population:
Translation and/or interpreting professionals
Translation and/or interpreting students
Other language professionals
Other professionals
Year:
Thursday, January 1, 2009
Keywords in a language other than English:
traducción médica
investigación socio-profesional