Corpus legal que persegueix igualar els drets dels plebeus als dels patricis
Tit Livi, Ab urbe condita III, 55. (Roma a través dels seus textos, Pere Villalba)
<24>
A partir d’aquest moment, foren nomenats cònsols per un interrei Luci
Valeri i Marc Horaci, els quals ocuparen la magistratura immediatament.
El seu consulat fou popular sense lesionar els drets dels patricis i no
sense malestar per part d’aquests, car qualsevol decisió que es
prengués a favor de la llibertat de plebs, ells creien que es restava
del seu poder.
En
primer lloc, atès que hi havia una certa controvèrsia jurídica sobre si
els patricis estaven obligats o no pels decrets de la plebs, van
proposar als comicis per centúries una llei, segons la qual el que la
plebs reunida per tribus manés obligava tot el poble; amb aquesta llei
es va posar una arma temible en mans dels tribuns per a les seves
proposicions de llei.
Després,
una altra llei consular es referia al dret d’apel·lació, únic baluard
de la llibertat, que seria abolida per l’autoritat dels decemvirs, i no
solament la restitueixen, sinó que també la defensen per al futur
sancionant una llei, segons la qual “ningú no podria crear cap
magistratura sense el dret apel·lar-la; qui la creés, la religió i la
llei permetien de donar-li mort sense necessitat d’acusar-lo de crim
per això”.
Un
cop assegurada suficientment la condició de la plebs tant pel dret
d’apel·lació com per la protecció als seus tribuns, proclamaren
novament també la inviolabilitat legal, a més de la religiosa,
sancionant per llei “que, si algú agredia els tribuns de la plebs, els
edils o els jutges decemvirs, el seu cap seria immolat a Júpiter, i les
seves pertinences familiars serien venudes en favor del temple de
Ceres, Líber i Líbera”.
Text llatí
[55] Per interregem deinde consules creati L. Valerius M. Horatius, qui extemplo magistratum occeperunt. Quorum consulatus popularis sine ulla patrum iniuria nec sine offensione fuit; quidquid enim libertati plebis caueretur, id suis decedere opibus credebant. Omnium primum, cum uelut in controuerso iure esset tenerenturne patres plebi scitis, legem centuriatis comitiis tulere ut quod tributim plebes iussisset populum teneret; qua lege tribuniciis rogationibus telum acerrimum datum est. Aliam deinde consularem legem de prouocatione, unicum praesidium libertatis, decemuirali potestate euersam, non restituunt modo, sed etiam in posterum muniunt sanciendo nouam legem, ne quis ullum magistratum sine prouocatione crearet; qui creasset, eum ius fasque esset occidi, neue ea caedes capitalis noxae haberetur. Et cum plebem hinc prouocatione, hinc tribunicio auxilio satis firmassent, ipsis quoque tribunis, ut sacrosancti uiderentur, cuius rei prope iam memoria aboleuerat, relatis quibusdam ex magno interuallo caerimoniis renouarunt, et cum religione inuiolatos eos, tum lege etiam fecerunt, sanciendo ut qui tribunis plebis aedilibus iudicibus decemuiris nocuisset, eius caput Ioui sacrum esset, familia ad aedem Cereris Liberi Liberaeque uenum iret.
