Google Scholar: citations
Educar en valors és educar sentiments morals
Tey Teijón, Amelia (Universitat de Barcelona)
Martínez Martín, Miquel (Universitat de Barcelona)

Date: 2003
Abstract: En aquest article presentem una proposta del que significa educar en valors partint d'una concepció activa del subjecte en desenvolupament. Per aquesta raó, considerem que educar en valors consisteix a crear condicions per aprendre èticament. L'aprenentatge ètic és un procés que ateny tant els àmbits d'educació formal com els no formals i informals, ja que la seva naturalesa no descansa exclusivament en un coneixement reglat sinó que es fonamenta en les relacions establertes en els diferents contextos a partir dels quals anem construint, elaborant i reelaborant els nostres esquemes cognitius i també afectius. S'aposta pel cultiu de l'autonomia personal, de la voluntat, del respecte a la diferència, per l'acceptació de la contrarietat i la disponibilitat cap al diàleg com a valor i com a mitjà per afrontar les relacions amb els altres. L'abordatge de tot això ens obliga a considerar, en els plantejaments i en les accions pedagògiques, els raonaments i els sentiments, i més concretament els sentiments morals, amb la mateixa intensitat si volem aconseguir fer real la màxima d'educar en la integralitat i si volem donar una resposta des de la globalitat.
Abstract: El siguiente artículo presenta una propuesta sobre lo que significa educar en valores partiendo de una concepción activa del sujeto en desarrollo. Por esta razón, consideramos que educar en valores consiste en crear condiciones para aprender éticamente. El aprendizaje ético es un proceso que incumbe tanto a los ámbitos de educación formal como a los no formales e informales, ya que su naturaleza no descansa exclusivamente en un conocimiento reglado, sino que se fundamenta en las relaciones establecidas en los diferentes contextos a partir de los cuales vamos construyendo, elaborando y reelaborando nuestros esquemas cognitivos y afectivos. Se apuesta por el cultivo de la autonomía personal, de la voluntad, del respeto a la diferencia, por la aceptación de la contrariedad y la disponibilidad hacia el diálogo como valor y como medio para afrontar las relaciones con los demás. El abordaje de todo ello nos obliga a considerar, en los planteamientos y en las acciones pedagógicas, los razonamientos y los sentimientos, y más concretamente los sentimientos morales, si deseamos hacer realidad la máxima de educar en la integralidad y si queremos aportar una respuesta desde la globalidad del sujeto.
Abstract: This article presents a proposal about what does it mean to educate values, from the point of view of an active conception of the developing subject. For this reason we consider that to educate values consists of creating conditions to learn ethically. Ethical learning is a process related to domains of formal education as well as to fields of non formal or informal education, because its nature does not rely only in a ruled knowledge but it is rooted in the established relationships among different contexts, from which we build, elaborate and reelaborate our cognitive and affective schemes. The author stands for personal autonomy, will, respect for the difference, acceptance of contrarieties and readiness to dialogue, as a set of values and means one should use when dealing when establishing relationships with other people. Take all this into account requires a distinction of the reasoning and feelings of the pedagogical statements and practices and, more concretely, what are moral feelings, if we wish to educate.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Sentiments ; Sentiments morals ; Educació ; Valors ; Aprenentatge ètic ; Integralitat ; Sentimientos ; Sentimientos morales ; Educación ; Valores ; Aprendizaje ético ; Integralidad ; Feelings ; Moral feelings ; Education ; Values ; Ethical learning ; Integrality
Published in: Educar, N. 31 (2003) , p. 11-32, ISSN 2014-8801

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Educar/article/view/20769
Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v31-tey-martinez
DOI: 10.5565/rev/educar.302


22 p, 440.1 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Educar
Articles > Research articles

 Record created 2006-03-13, last modified 2022-02-20



   Favorit i Compartir