L'aportació dels metges de Lleida a l'educació física catalana del segle XX
Torrebadella Flix, Xavier (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de l'Expressió Musical, Plàstica i Corporal)

Additional title: La aportación de los médicos de Lérida a la educación física catalana del siglo XIX
Additional title: L'apport des médecins de Lérida à l'éducation physique catalane au XIXe siècle
Additional title: The contribution of Lérida doctors to catalán physical education in the XIX century
Date: 2012
Abstract: A partir de la primera meitat del segle XIX a la ciutat de Lleida, els metges van esdevenir un referent per a propagar els coneixements i desenvolupament de l'educació física i els exercicis gimnàstics. Aquestes aportacions s'inicien a partir de la segona meitat del segle XIX amb les principals manifestacions professionals i acadèmiques de Lluís Roca, Tomàs Casals, Carlos Amat o Martina.
Abstract: A partir de la primera mitad del siglo XIX en la ciudad de Lérida, los médicos se convirtieron en un referente para propagar los conocimientos y desarrollo de la educación física y los ejercicios gimnásticos. Estas aportaciones se inician a partir de la segunda mitad del siglo XIX con las principales manifestaciones profesionales y académicas de Luis Roca, Tomás Casals, Carlos Amat o Martina Castells. El impacto institucional y social en el ejercicio de la profesión de estos y otros médicos dio la vuelta a la percepción popular que se tenía en Lérida acerca de los ejercicios gimnásticos, con frecuencia considerados unas actividades arriesgadas propias de los de acróbatas de circo o bajo la influencia militar. Las intervenciones propagandísticas de estos médicos se convirtieron en los primeros referentes en la institucionalización oficial de la educación física escolar y pública de Lérida.
Abstract: À partir de la première moitié du XIXe siècle dans la ville de Lérida (Espagne), les médecins sont devenus une référence pour la propagation des connaissances et du développement de l'éducation physique et des exercices de gymnastique. Ces contributions ont commencé dès la première moitié du XIXe siècle avec les principales manifestations professionnelles et académiques de Luis Roca, Tomás Casals, Carlos Amat ou Martina Castells. L'impact institutionnel et social dans l'exercice de la profession de ces médecins, et d'autres, bouleversa la perception populaire que l'on avait des exercices de gymnastique, fréquemment considérés comme des activités dangereuses propres des acrobates de cirque ou des militaires. Les interventions de propagande de ces médecins se sont converties en premières références quant à l'institutionnalisation officielle de l'éducation physique scolaire et publique de Lleida (Espagne).
Abstract: In the first half of the 19th century in Lérida, (Spain) doctors began to play a key role in the dissemination of knowledge and the development of physical education and gymnastic exercises. The first contributions were made through the main professional and academic results of Luis Roca, Tomás Casals, Carlos Amat and Martina Castells. The institutional and social impact of the work of these and other doctors changed the popular perception of gymnastic exercises in Lleida (Spain) at the time, which were frequently considered risky activities carried out by circus acrobats or under military influence. The dissemination activities of these doctors became the first points of reference in the official institutionalization of school and public physicial education in Lleida.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Educació física ; Gimnàstica ; Lluís Roca Florejachcs ; Tomàs Casals Ibars ; Carlos Amat Zesvas ; Martina Castells Ballespí ; Historia de l'educació ; Lleida ; Educación física ; Gimnasia ; Historia de la educación ; Lérida ; Éducation physique ; Gymnastique ; Physical education ; Gymnastics ; History of education
Published in: Temps d'educació, Núm. 43 (2012) , p. 109-130, ISSN 2014-7627

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/264074


22 p, 260.9 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2014-05-05, last modified 2022-02-13



   Favorit i Compartir