Web of Science: 0 cites, Scopus: 1 cites, Google Scholar: cites
Estructura cognitiva y fenomenología : el caso de la sucesión convergente
Claros Mellado, Francisco Javier (Universidad Complutense de Madrid. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Sociales y Matemáticas)
Coriat Benarroch, Moisés (Universidad de Granada. Departamento de Didáctica de la Matemática)
Sánchez Compaña, Teresa (Universidad de Málaga. Departamento de Didáctica de la Matemática, de las Ciencias Sociales y de las Ciencias Experimentales)

Títol variant: Estructura cognitiva i fenomenologia : el cas de la successió convergent
Títol variant: Cognitive structure and phenomenology : the case of the convergent sequence
Data: 2016
Resum: Esta investigación describe conexiones o nexos entre algunas «celdas» de la estructura cognitiva (Vinner, 1991) y los fenómenos, en el sentido de Freudenthal (1983), organizados por una definición de límite finito de una sucesión, así como los fenómenos organizados por una sucesión de Cauchy (Claros, 2010). Estas conexiones surgieron cuando afrontamos el objetivo de proponer secuencias didácticas destinadas a abordar en el aula el límite finito de una sucesión y las sucesiones de Cauchy. Estas secuencias didácticas apelan al uso de los fenómenos de aproximación intuitiva y retroalimentación descritos por Claros (2010) y los sitúan como elementos indispensables en la construcción de un concepto imagen de una sucesión convergente o de una imagen de la demostración (Kidron y Dreyfuss, 2014). Estas dos «celdas» de la estructura cognitiva ayudan en la elaboración del concepto definición de una sucesión con límite.
Resum: Aquesta recerca descriu connexions o nexes entre algunes «cel·les» de l'estructura cognitiva (Vinner, 1991) i els fenòmens, en el sentit de Freudenthal (1983), organitzats per una definició de límit finit d'una successió, així com els fenòmens organitzats per una successió de Cauchy (Claros, 2010). Aquestes connexions van sorgir quan afrontem l'objectiu de proposar seqüències didàctiques destinades a abordar a l'aula el límit finit d'una successió i les successions de Cauchy. Aquestes seqüències didàctiques apel·len a l'ús dels fenòmens d'aproximació intuïtiva i retroalimentació descrits per Claros (2010) i els situen com a elements indispensables en la construcció d'un concepte imatge d'una successió convergent o d'una imatge de la demostració (Kidron i Dreyfuss, 2014). Aquestes dues «cel·les» de l'estructura cognitiva ajuden en l'elaboració del concepte definició d'una successió amb límit.
Resum: This research describes how two «cells» of the cognitive structure (Vinner, 1991) connect to the phenomena, in Freudenthal's (1983) sense, organized by a definition of finite limit of a sequence and the phenomena organized by a Cauchy sequence (Claros, 2010). These connections arose when we faced, as a target, to the introduction of didactic sequences or lesson plans to teach the finite limit of a sequence and Cauchy sequences. These didactic sequences appeal to the use of intuitive approach and feedback phenomena described by Claros (2010) and focuses them as essential elements in building a concept image of a convergent sequence or an image proof of it (Kidron and Dreyfuss, 2014). These two «cells» of the cognitive structure help in developing the concept definition of a sequence with limit.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Límite ; Sucesión de cauchy ; Imagen de la demostración ; Concepto definición ; Fenómenos ; Límit ; Successió de cauchy ; Imatge de la demostració ; Concepte definició ; Fenòmens ; Limit ; Cauchy's sequence ; Image proof ; Concept definition ; Phenomena
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 34 Núm. 2 (2016) , p. 87-105 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v34-n2-claros-coriat-sanchez
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/309281
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/v34-n2-claros-coriat-sanchez
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1859


20 p, 775.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-06-06, darrera modificació el 2022-12-15



   Favorit i Compartir