Google Scholar: cites
I tanmateix es mou! La relativitat del moviment a 2n d'ESO
Carrió, Esperança
Pintó Casulleras, Roser (Roser) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)

Data: 2016
Resum: És impossible definir el moviment sense un sistema de referència (SR). En la nostra recerca, havent recollit les respostes d'una pregunta d'examen de les tres línies de 2n d'ESO de l'INS Eugeni d'Ors de L'Hospitalet del Llobregat (Barcelona) (en total 87 alumnes), hem observat que els alumnes que han estat capaços de concretar un SR argumenten de ma-nera més madura (especificant un canvi de posició respecte al punt de referència) que els que no han concretat el SR. Els estudiants no estan acostumats a descriure moviments, menys si és des d'un SR, i molt menys si és des d'un SR en moviment. Es va comprovar que s'aconsegueixen més èxits en les respostes dels alumnes sobre moviment si es fa servir la construcció: Es mou M respecte R?, on M és el mòbil i R és la referència. Si M canvia de posició respecte R, hi ha moviment; en canvi, si M no canvia de posició respecte R, no hi ha moviment.
Resum: It is impossible to define motion without using a reference system (RS). In our research, we collected and analyzed all the information given by 87 students answering an exam question about motion. The students were from the three groups of 2nd year of secondary school Eugeni d'Ors (L'Hospitalet del Llobregat, Barcelona). We observed that students who were able to set a RS, they could better and more maturely argue about motion (specifying a change of position in relation to the point taken as reference), compared to the students who did not concrete a RS. Students are not used to describe movements, not from a RS, and a lot less from a moving RS. It has been proved that the best sentence construction to be used by the teacher when facing motion learning is: Is M moving in relation to R?, where M is the moving object and R is the reference. If M changes position in relation to R, then there is motion; otherwise, if M does not change position in relation to R, it means there is no motion.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Moviment ; Relativitat ; Sistema de referència ; Canvi de posició ; 2n ESO ; Motion ; Relativity ; Reference system ; Change of position ; 2nd ESO
Publicat a: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 31 (Juny 2016) , p. 37-41 (Reflexions i recerques sobre l'ensenyament de les ciències) , ISSN 1699-6712

Adreça original: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n31-carrio-pinto
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ciencies/article/view/310941
DOI: 10.5565/rev/ciencies.368


5 p, 271.8 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Ciències
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2016-07-06, darrera modificació el 2022-11-14



   Favorit i Compartir