Per citar aquest document: https://ddd.uab.cat/record/161917
Medicina i Cirurgia IV [103608]
Escartín Siquier, Antonio
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina

Títol variant: Medicina y Cirugía IV
Data: 2016-17
Resum: Neurologia: La matèria Neurologia-Neurocirurgia dins de l'assignatura MIC IV està programada en cinquè curs del Grau de Medicina. Al final del període de formació, on el coneixement de l'alumne li permet afrontar al pacient amb molèsties que impliquen el sistema nerviós, per fer un diagnòstic sindròmic, d'acord amb la simptomatologia observada, plantejar una topografia lesional, el que permetrà d'acord amb la clínica i les proves complementàries, establir la causa etiològica, per permetre la realització d'un pronòstic i tractament. Aquesta guia docent proposa mecanismes d'ensenyament i aprenentatge dirigits a obtenir uns objectius preestablerts i definits a priori, que poden i s'han de modificar al llarg del temps per tal d'adaptar-los a noves necessitats. L'estudiant ha d'haver adquirit: 1. El coneixement, actituds i aptituds per a la cura del pacient amb patologia neurològica-neuroquirúrgica. 2. Saber obtenir, classificar, utilitzar i analitzar la informació proporcionada pel pacient i el seu entorn, així com 1 2. Saber obtenir, classificar, utilitzar i analitzar la informació proporcionada pel pacient i el seu entorn, així com utilitzar i interpretar proves complementàries. 3. Establir un ordre de problemes i recursos, per tal de planejar i realitzar una escala de prioritats i objectius. 4. Conèixer i tractar les malalties neurològiques més comunes, valorant les de risc vital i processos urgents. 5. Aplicar mètodes de la medicina preventiva per disminuir la freqüència de malaltia neurològica. 6. Manejar la bibliografia específica utilitzant tots els mitjans d'informació disponibles, remarcant el concepte de formació continuada. Endocrinologia: 1-Adquirir coneixement (etiologia, clínica, diagnòstic, tractament i rehabilitació) de les patologies endocrinològiques, de la nutrició i metabolisme, i desenvolupar actituds i aptituds per la cura del pacient amb patologia endocrinològica, metabòlica i nutricional. 2-Obtenir, classificar i analitzar la informació proporcionada pel pacient i el seu entorn, així com utilitzar i interpretar les proves complementàries. 3-Manejar la bibliografia específica utilitzant tots els mitjans d'informació disponibles, remarcant la importància de la formació continuada. 5-Establir un ordre de problemes i recursos, per tal de planejar i realitzar una escala de prioritats i objectius. 6-Conèixer i tractar les malalties endocrinològiques, nutricionals i del metabolisme més comunes, valorant les de risc vital i processos urgents. 7-Aplicar mètodes de medicina preventiva per tal de disminuir la freqüència d'aquestes malalties. Malalties infeccioses: La docència de la patologia infecciosa en els estudis de grau de medicina es pot definir com el conjunt d'activitats destinades a proporcionar a l'alumne un nivell de competència en aquesta àrea, adequat per a un metge recent llicenciat, així com una base sòlida per poder adquirir en el futur les competències pròpies d'un especialitat. La patologia infecciosa té una sèrie de característiques diferencials 1 . - Els seus continguts són transversals, semblant a la oncologia. 2 . - És uns disciplina bàsicament mèdica 3 . - És una disciplina molt extensa No tots els continguts potencials de la patologia infecciosa han de formar part d'una assignatura troncal, sinó que en ocasions s' han de compartir amb altres especialitats. El repartiment de continguts dependrà de la diferent organització dels serveis hospitalaris, dels departaments universitaris i de les línies de recerca. Es important una bonacoordinació amb l'assignatura de Microbiologia. S'ha de desenvolupar una adequada integració vertical entre les dues assignatures . Un qüestió molt important és com enfocar el pla docent. En molts programes es segueix un criteri etiològic. Aquesta concepció contrasta amb la realitat clínica, en què les malalties es presenten en forma de síndromes. L'enfocament sindròmic serà fonamental per orientar el diagnòstic i la conducta davant la majoria de situacions clíniques, de tota manera l'enfocament etiològic, pot tenir validesa en alguns microorganismes o grups de microorganismes especialment rellevants. Així mateix i encara que en la formació de grau la prioritat han de ser les infeccions de la comunitat amb una major prevalença, també és adequat incorporar al pla docent nocions sobre la infecció nosocomial, la salut internacional i l'ús pràctic dels antimicrobians. Per tant els objectius de formació són que l'alumne haurà d'adquirir els coneixements teòrics i les habilitats 2 Per tant els objectius de formació són que l'alumne haurà d'adquirir els coneixements teòrics i les habilitats necessàries per identificar els principals problemes produïts per les malalties infeccioses. Així mateix haurà de ser capaç d'orientar el diagnòstic i tractament de les principals infeccions de la comunitat i hospitalàries. També haurà d'adquirir les actituds adequades en la seva relació amb els pacients i així amb la resta de treballadors de la sanitat, especialment la infermeria.
Resum: Neurología: La materia Neurología-Neurocirugía dentro de la asignatura MIC IV está programada en quinto curso del Grado de Medicina. Al final del periodo de formación, dónde el conocimiento del alumno le permite afrontar al paciente con molestias que implican el sistema nervioso, para hacer un diagnóstico sindrómico, de acuerdo con la sintomatología observada, plantear una topografía lesional, lo que permitirá de acuerdo con la clínica y las pruebas complementarias, establecer la causa etiológica, para permitir la realización de un pronóstico y tratamiento. Esta guía docente propone mecanismos de enseñanza y aprendizaje dirigidos a obtener unos objetivos preestablecidos y definidos a priori, que pueden y se tienen que modificar a lo largo del tiempo con el fin de adaptarlos a nuevas necesidades. El estudiante tiene que haber adquirido: 1. El conocimiento, actitudes y aptitudes para el cuidado del paciente con patología neurológica-neuroquirúrgica. 2. Saber obtener, clasificar, utilizar y analizar la información proporcionada por el paciente y su entorno, así como utilizar e interpretar pruebas complementarias. 3. Establecer un orden de problemas y recursos, con el fin de planear y realizar una escalera de prioridades y objetivos. 4. Conocer y tratar las enfermedades neurológicas más comunes, valorando las de riesgo vital y procesos urgentes. 5. Aplicar métodos de la medicina preventiva para disminuir la frecuencia de enfermedad neurológica. 6. Manejar la bibliografía específica utilizando todos los medios de información disponibles, remarcando el concepto de formación continuada. Endocrinología: 1. Adquirir conocimiento (etiología, clínica, diagnóstico, tratamiento y rehabilitación) de las patologías Endocrinológicas, de la nutrición y metabolismo, y desarrollar actitudes y aptitudes para el cuidado del paciente con patología endocrinológica, metabólico y nutricional. 2. Obtener, clasificar y analizar la información proporcionada por el paciente y su entorno, así como utilizar e interpretar las pruebas complementarias. 3. Manejar la bibliografía específica utilizando todos los medios de información disponibles, remarcando la importancia de la formación continuada. 5. Establecer un orden de problemas y recursos, con el fin de planear y realizar una escalera de prioridades y objetivos. 6. Conocer y tratar las enfermedades endocrinológicas, nutricionales y del metabolismo más comunes, valorando las de riesgo vital y procesos urgentes. 7. Aplicar métodos de medicina preventiva con el fin de disminuir la frecuencia de estas enfermedades. Enfermedades infecciosas: La docencia de la patología infecciosa en los estudios de grado de medicina se puede definir como el conjunto de actividades destinadas a proporcionar al alumno un nivel de competencia en esta área, adecuado para un médico recién licenciado, así como una base sólida para poder adquirir en el futuro las competencias propias de uno especialidad. La patología infecciosa tiene una serie de características diferenciales 1. Sus contenidos son transversales, semblante a la oncología. 2. Es unos disciplina básicamente médica. 3. Es una disciplina muy extensa. No todos los contenidos potenciales de la patología infecciosa tienen que formar parte de una asignatura troncal, sino que en ocasiones se tienen que compartir con otras especialidades. El reparto de contenidos dependerá de la diferente organización de los servicios hospitalarios, de los departamentos universitarios y de las líneas de investigación. Es importante una buena coordinación con la asignatura de Microbiología. Se tiene que Desarrollar una adecuada integración vertical entre las dos asignaturas. Una cuestión muy importante es como enfocar el plan docente. En muchos programas se sigue un criterio etiológico. Esta concepción contrasta con la realidad clínica, en la que las enfermedades se presentan en forma de síndromes. El enfoque sindrómico será fundamental para orientar el diagnóstico y la conducta ante la mayoría de situaciones clínicas, de todos modos el enfoque etiológico, puede tener validez en algunos microorganismos o grupos de microorganismos especialmente relevantes. Asimismo y aunque en la formación de grado la prioridad tienen que ser las infecciones de la comunidad con una mayor prevalencia, también es adecuado incorporar al plan docente nociones sobre la infección nosocomial, la salud internacional y el uso práctico de los antimicróbicos. Por lo tanto los objetivos de formación son que el alumno tendrá que adquirir los conocimientos teóricos y las habilidades necesarias para identificar los principales problemas producidos por las enfermedades infecciosas. Asimismo tendrá que ser capaz de orientar el diagnóstico y tratamiento de las principales infecciones de la comunidad y hospitalarias. También tendrá que adquirir las actitudes adecuadas en su relación con los pacientes y así con el resto de trabajadores de la sanidad, especialmente la enfermería.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català
Titulació: Ciències Biomèdiques [2502442]
Pla d'estudis: Graduat o Graduada en Medicina [1192]



Català
14 p, 117.9 KB

Castellà
Versió reduïda
4 p, 69.3 KB

Castellà
14 p, 329.2 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials de curs > Programes de curs (Guies docents)

 Registre creat el 2016-07-15, darrera modificació el 2017-10-14



   Favorit i Compartir