Propiedad intelectual en las artes escénicas
Soler Benito, Cristina
Monterde i Farnés, Pau, dir.
Foguet i Boreu, Francesc, 1971- tut. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana)
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana

Imprint: [Barcelona] : Universitat Autònoma de Barcelona, 2016
Description: 1 recurs electrònic (357 p.)
Abstract: La relación de los derechos de autor con las actividades teatrales tiene múltiples facetas, algunas de ellas aparecen analizadas en este trabajo, pero lo central de esta tesis radica en el conflicto existente en torno a la consideración de autor del director de escena. Desde un planteamiento jurídico, la legislación de propiedad intelectual no considera al director de escena como un autor. Lo relega en cambio a un papel de «intérprete» de la obra dramática que él escenifica, y con ello se le hace titular de unos derechos de contenido más reducido que los que corresponden al autor. Esta perspectiva considera que el autor único de la obra teatral es el autor del texto dramático. En cambio, tanto en el universo de la profesión como en la consideración estética, a la figura del director de escena se le confiere un incuestionable estatuto de autoría. Es el autor indiscutible del montaje escénico. Nuestro objeto de estudio transcurre en el centro de esta discusión. En su recorrido, hemos realizado un análisis de la función que realiza el director de escena en su montaje, de los elementos que la integran, y del carácter creativo original de esa función, así como de los diferentes tipos de autoría que se dan en las artes escénicas, para, seguidamente, adentrarnos en la identificación de las características de la obra que se pone en escena. ¿Es ésta una obra intelectual autónoma, independiente, que cumple con los requisitos legales de creación original para ser protegida por la ley de propiedad intelectual? O ¿debe considerarse la puesta en escena una manifestación de la obra dramática -textual-, careciendo así de cualquier tipo de originalidad sustantiva que le confiera el carácter de obra intelectual? Sobre el cuestionamiento y las respuestas a estas dos hipótesis transcurre nuestro estudio, confrontando la labor del director y la propia creación escénica con los requisitos que la propia ley establece para considerar cualquier creación como una obra intelectual. A continuación pasamos a comparar el concepto legal de autor con el concepto que la estética ofrece del mismo, es decir, con el sentido que el territorio artístico tiene de autoría. La línea heurística de este trabajo continúa a través de una confrontación analítica entre la obra del dramaturgo y la obra del director de teatro (sobre todo cuando nominalmente se trata de la misma obra), pero ello no impide que nos preguntemos también por el carácter del director cuando éste lleva a escena una obra no textual.
Abstract: The relation between copyright and theatrical activities has various facets; some of them are to be found in this work, nevertheless the central axe of this thesis stems from the existing conflict around considering the stage director as the actual author. From juridical point of view, the legislation does consider the stage director an author. It does, however, relegate him to the role of interpreter of the play he is staging and by that he is made a holder of some rights of less relevance than those belonging to the author. From this perspective the author of the drama is the only possible author of the play. However, in professional universe, as well as in aesthetic consideration, the stage director figure is bestowed with an unquestionable status of authorship. It is an indisputable author of the stage editing. The object of our study is located in the heart of this debate. All along its course, we have conducted an analysis of the function the stage director carries in his play, of the elements that embed it, of the original creative character of his function, as well as of different types of authorship common in performing arts in order to be able to explore the characteristics of the staged play. Is it an intellectually independent play that fulfils the legal requirements of original creation to be protected by the copyright law? Or should a staging be considered a manifestation of the dramatic "textual" play lacking the substantive originality, which grants it the character of intellectual creation? Our study moves between the questioning and resolving of both hypothesis, confronting director's work and stage direction itself with the requirements established by the law as such to consider a creation as an intellectual oeuvre. The following is a comparison of a legal concept of an author with a concept of him offered by aesthetics, that is to say, the meaning of an author to the artistic territory. The heuristic line of this study advances through a confrontation of playwright's work and theatre director's work (in the same play above all), which does not preclude asking questions about director's role when bringing a non-textual play to the stage. To realize this study we have also used different comparison lines. On one hand establishing parallelisms with different legislation from our European context and, on the other, with other type of plays that the law considers intellectual, as dance, cinematographic works, photography etc. We have listened to the opinions that the theatre directors themselves have on the issue in question, as well as on specialized juridical doctrine and on jurisprudence, both national and international, that has provided opinion on this issue. The interdisciplinary character of this thesis has provoked the maintenance of study line in between the two fields, without opting for strictly legal content, nor uniquely theatrological. The mere fact of moving in this interstitial space has permitted us to keep the perspective that unites and separates them, in other words the space that relates them.
Note: Tesi doctoral - Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Filologia Catalana, 2016
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Tesi doctoral ; Versió publicada
Subject: Teatre ; Productors i directors ; Propietat intel·lectual ; Drets d'autor
ISBN: 9788449062995

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/381261


358 p, 2.0 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Doctoral theses

 Record created 2016-10-25, last modified 2022-07-18



   Favorit i Compartir