The Brief Problem Monitor-Parent Form (BPM-P), a short version of the child behavior checklist : psychometric properties in Spanish 6- to 8-year-old children
Penelo Werner, Eva 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Osa, Nuria de la 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Navarro, J. B. 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Doménech Massons, José M. (Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Ezpeleta, Lourdes 
(Universitat Autònoma de Barcelona. Unitat d'Epidemiologia i de Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament)
Data: |
2017 |
Resum: |
We provide the first validation data on the Spanish version of the Brief Problem Monitor-Parent form (BPM-P), a recently developed abbreviated version of the 120-item Child Behavior Checklist for Ages 6 to 18 (CBCL/6-18) in young schoolchildren. Parents of a community sample of 521 children aged 6-8 answered the CBCL/6-18 yearly, and the 19 BPM-P items were examined; parents also provided different measures of psychopathology. Confirmatory factor analysis of the expected 3-factor model (attention, externalizing, and internalizing) showed adequate fit (root mean square error of approximation, RMSEA ≤ . 057), and measurement invariance across sex and age was observed. Internal consistency for the derived scores was satisfactory (ω ≥ . 83). Concurrent validity with the equivalent scale scores of the original full CBCL/6-18 (r ≥ . 84) and convergent validity with parents' ratings of the Strengths and Difficulties Questionnaire scores (r ≥ . 52) were good. BPM-P scores at age 7 showed good predictive accuracy for discriminating the use of mental health services (OR ≥ 1. 12), functional impairment (B ≤ −1. 25), and the presence of the corresponding disorders diagnosed with an independent clinical interview, both cross-sectionally at age 7 and longitudinally at age 8 (OR ≥ 1. 24). The BPM-P provides reliable and valid scores as a very brief follow-up and screening tool for assessing behavioral and emotional problems in young schoolchildren. |
Ajuts: |
Ministerio de Economía y Competitividad PSI2012-32695 Ministerio de Economía y Competitividad PSI2015-63965-R
|
Drets: |
Aquest material està protegit per drets d'autor i/o drets afins. Podeu utilitzar aquest material en funció del que permet la legislació de drets d'autor i drets afins d'aplicació al vostre cas. Per a d'altres usos heu d'obtenir permís del(s) titular(s) de drets.  |
Llengua: |
Anglès |
Document: |
Article ; recerca ; Versió acceptada per publicar |
Matèria: |
Reliability ;
Validity ;
Brief Problem Monitor ;
Parents' ratings ;
Spanish version |
Publicat a: |
Psychological assessment, Vol. 29 (2017) , ISSN 1040-3590 |
DOI: 10.1037/pas0000428
El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca >
Documents dels grups de recerca de la UAB >
Centres i grups de recerca (producció científica) >
Ciències de la salut i biociències >
Grup de Recerca Epidemiologia i Diagnòstic en Psicopatologia del Desenvolupament (UED) Articles >
Articles de recercaArticles >
Articles publicats
Registre creat el 2017-01-12, darrera modificació el 2024-11-23