MIL competences : from theory to practice. Measuring citizens' competences on media and information literacy
Giraldo Luque, Santiago (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Durán Becerra, Tomás (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Periodisme i de Ciències de la Comunicació)
Esteban Abengozar, Almudena (Universitat Autònoma de Barcelona)
Villegas-Simón, Isabel (Universitat Autònoma de Barcelona)

Fecha: 2014
Resumen: This article presents the analysis and classification of different studies carried out to measure the media literacy skills of citizens. The text is presented in three parts. The first part presents the main theoretical categories of the analysis that define the concept of media literacy and the major frameworks designed for the study of media competences. In the second part, the article examines a group of studies that propose different frameworks that assess media literacy competences. The analyzed studies are classified according to their assessment trends and methodology. Finally, the text identifies media competences that receive higher attention in the studies and the main gaps according to the perspectives pointed out in the explored frameworks. This article concludes that there are aspects lacking in the studied frameworks concerning specific media competences proposed by international institutions (such as UNESCO or the European Commission) and experts. There is also an absence of specific and practical criteria that measure different citizens' skills. The studies analyzed principally focus on the personal skills of individuals (especially their ability to use ICT), from which broad reviews of the social competences of individual and environmental factors that determine the promotion and development of media literacy has been carried out.
Ayudas: Ministerio de Economía y Competitividad CSO2011-24327
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Lengua: Anglès
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Media literacy ; Competences ; Assessment frameworks ; Multiple literacies ; Measurement methodologies
Publicado en: eLearning papers, Núm. 38 (May 2014) , p. 18-30, ISSN 1887-1542



13 p, 485.3 KB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Documentos de los grupos de investigación de la UAB > Centros y grupos de investigación (producción científica) > Ciencias sociales y jurídicas > Gabinete de Comunicación y Educación
Artículos > Artículos de investigación
Artículos > Artículos publicados

 Registro creado el 2017-04-24, última modificación el 2025-04-13



   Favorit i Compartir