Per citar aquest document: https://ddd.uab.cat/record/175750
Web of Science: 0 cites,
Un esquema de transformación lineal : construcción de objetos abstractos a partir de la interiorización de acciones concretas
González Rojas, Doris Evila (Universidad Industrial de Santander)
Roa Fuentes, Solange (Universidad Industrial de Santander)

Títol variant: Un esquema de transformació lineal : construcció d'objectes abstractes a partir de la interiorització d'accions concretes
Títol variant: Linear transformation scheme : construction of abstract objects from the internalisation of concrete actions
Data: 2017
Resum: En este artículo se expone un modelo cognitivo denominado por la teoría APOE (acrónimo de Acción, Proceso, Objeto, Esquema) descomposición genética, que describe las estructuras y mecanismos mentales que un individuo debe desarrollar para comprender el concepto de transformación lineal. Se analiza cómo la definición funcional de la transformación lineal, su representación matricial y geométrica se relacionan a través del concepto de base ordenada. El esquema descrito a través de las diferentes relaciones entre estructuras y mecanismos mentales señala la importancia de realizar acciones sobre objetos concretos (representaciones gráficas de funciones del plano en él mismo) para lograr objetos abstractos. Este modelo permite la construcción de un esquema que puede evolucionar gracias a las diferentes experiencias de un individuo con situaciones matemáticas más sofisticadas.
Resum: En aquest article s'exposa un model cognitiu denominat per la teoria APOE (acrònim d'Acció, Procés, Objecte, Esquema) descomposició genètica, que descriu les estructures i mecanismes mentals que un individu ha de desenvolupar per comprendre el concepte de transformació lineal. S'analitza com la definició funcional de la transformació lineal, la seva representació matricial i geomètrica es relacionen a través del concepte de base ordenada. L'esquema descrit a través de les diferents relacions entre estructures i mecanismes mentals assenyala la importància de realitzar accions sobre objectes concrets (representacions gràfiques de funcions del plànol en ell mateix) per aconseguir objectes abstractes. Aquest model permet la construcció d'un esquema que pot evolucionar gràcies a les diferents experiències d'un individu amb situacions matemàtiques més sofisticades.
Resum: This article show a cognitive model called by the APOS theory (acronym for Action, Process, Object, Scheme) genetic decomposition, which describes the mental structures and mechanisms that a person must develop to understand the concept of linear transformation. We discussed how the functional definition of linear transformation and its matrix and geometric representation are related through the ordered basis concept. Scheme described through the different relationships between mental structures and mechanisms show the importance of actions on concrete objects (graphic representations of plane functions in itself ) to achieve abstract objects. This model allows the construction of a scheme that can evolve thanks to the different experiences of an individual with more sophisticated mathematical situations.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Transformación lineal ; Base ; Representación matricial ; Teoría apoe ; Esquema ; Transformació lineal ; Representació matricial ; Teoria apoe ; Linear transformation ; Matrix representation ; Apos theory ; Scheme
Publicat a: Enseñanza de las ciencias, Vol. 35 Núm. 2 (2017) , p. 89-107 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: http://ensciencias.uab.es/article/view/v35-n2-gonzalez-roa
Adreça original: http://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/324224
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2150


20 p, 772.6 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Enseñanza de las ciencias
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2017-06-08, darrera modificació el 2017-10-12



   Favorit i Compartir