Contextos de indagación y controversias socio-científicas para la enseñanza del Cambio Climático
Domènech Casal, Jordi (Universitat Autònoma de Barcelona. Grup de Recerca Llenguatge i Ensenyament de les Ciències (LiEC))

Additional title: Inquiry contexts and socio-scientific issues to teach the Climate Change
Date: 2014
Abstract: El artículo propone una mirada a herramientas y actividades didácticas en torno al Cambio Climático desde la enseñanza de las ciencias basada en la indagación (ECBI) y el trabajo a partir de concepciones erróneas. Estos recursos han sido recogidos en el encuentro internacional de profesorado de geología Geological Information for Teachers (GIFT), en el marco del encuentro anual de la European Geosciences Union (EGU 2014). Las aproximaciones y recursos propuestos persiguen conectar el modelo científico del cambio climático con el ciclo geológico del carbono y generar una perspectiva social y científica más profunda y contextualizada en el alumnado. Las propuestas incluyen actividades dinámicas de aula, experimentos de laboratorio y el trabajo a partir de datos científicos.
Abstract: The article focuses on didactic tools and activities about Climatic Change from two perspectives: Inquiry-Based Science Education (IBSE) and misconceptions. These resources have been collected at the Geological Information for Teachers (GIFT) meeting, held in the context of the annual European Geosciences Union conference (EGU 2014). The perspectives and resources suggested aim at connecting the scientific model for Climatic Change with the geological Carbon cycle, promoting a deeper and more contextualized students' perspective on the scientific and social aspects of Climatic Change. The article includes dynamic classroom activities, hands-on activities and working on scientific data.
Rights: Tots els drets reservats.
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Cambio Climático ; Ciclo del Carbono ; Controversias socio-científicas ; ECBI ; GIFT ; Carbon Cycle ; Climatic Change ; IBSE ; Socio-Scientific Issues
Published in: Enseñanza de las ciencias de la tierra, Vol. 22, Num. 3 (2014) , p. 287-296, ISSN 1132-9157

Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/ECT/article/view/298947


10 p, 2.1 MB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > LIEC
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2017-10-25, last modified 2022-02-06



   Favorit i Compartir