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'The cowl does make the monk' : understanding the emergence of social entrepreneurship in times of downturn
Molina, José Luis (Molina González) (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
Valenzuela García, Hugo (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
Lubbers, Miranda J. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
Escribano, Paula (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)
Lobato Rodríguez, Marta (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament d'Antropologia Social i Cultural)

Data: 2017
Resum: In order to contribute to the debate about social entrepreneurship, we take an empirical perspective and describe the phenomenon in Catalonia, Spain, during the financial crises of the early twenty-first century. For this aim, we conducted 43 in-depth interviews with social entrepreneurs, launched a web-based survey with 90 responses, and built a database with 347 organizations and/or ventures settled in Catalonia with an explicit social/environmental goal. The data show that many social/environmental initiatives emerged during the economic crisis, either as a self-employment alternative to unemployment, or as a commercial venture started by nonprofit organizations as a reaction to the reduction in public expense in this sector. In addition, the crisis fueled the emergence of ventures oriented to non-market exchange and social currencies. As a whole, we argue that this new reality can be conceptualized as the emergence of an unsettled Strategic Action Field where banks, business schools and public administrations alike promote the label of “social entrepreneurship” through awards and startup services, whereas other groups claiming the same social/environmental goals contest this market-oriented definition of the field.
Resum: Con el fin de contribuir al debate sobre el emprendimiento social, asumimos una perspectiva empírica y describimos el fenómeno en Cataluña (España), durante las crisis financieras de principios del siglo XXI. Con este objetivo, realizamos 43 entrevistas en profundidad a emprendedores sociales, lanzamos una encuesta en la web con 90 respuestas, y creamos una base de datos con 347 organizaciones y/o empresas instaladas en Cataluña con una meta explícita social/medioambiental. Los datos muestran que surgieron muchas iniciativas sociales/medioambientales durante la crisis económica, ya sea como una alternativa de autoempleo frente al desempleo, o como una empresa comercial iniciada por organizaciones sin ánimo de lucro como una reacción a la reducción del gasto público en este sector. Asimismo, la crisis alimentó el surgimiento de empresas orientadas a intercambios no de mercado y monedas sociales. Como un todo, argumentamos que esta nueva realidad puede ser conceptualizada como el surgimiento de un inestable Campo de Acción Estratégico (SAF, por sus siglas en inglés) en el que los bancos, las escuelas de negocios y las administraciones públicas promueven juntas la etiqueta de “emprendimiento social” mediante premios y servicios de puesta en marcha, mientras que otros grupos que reivindican las mismas metas sociales/medioambientales cuestionan esta definición del campo orientada al mercado.
Drets: Tots els drets reservats.
Llengua: Anglès.
Document: article ; recerca ; acceptedVersion
Matèria: Social entrepreneurship ; Social economy ; Nonprofit ; Economic crisis ; Strategic action fields ; Transformation ; Catalonia
Publicat a: VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 2017

DOI: 10.1007/s11266-017-9921-6


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31 p, 647.2 KB

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