Web of Science: 0 cites, Google Scholar: cites
Nostalgias del relato y dispersiones en la comunidad ausente : la reelaboración de lo nacional en "Los últimos espectadores del acorazado Potemkin", de Ana Teresa Torres
Benavides, Oriele (Universidad Simón Bolívar (Veneçuela))

Títol variant: Nostàlgia del relat i dispersions en la comunitat absent : la reelaboració d'allò nacional a "Los últimos espectadores del acorazado Potemkin", d'Ana Teresa Torres
Títol variant: Nostalgia of storytelling and dispersions in the absent community : The remaking of the national in "Los últimos espectadores del acorazado Potemkin", by Ana Teresa Torres.
Data: 2017
Resum: La pregunta por la reelaboración posible de un imaginario nacional fundamenta la novela Los últimos espectadores del acorazado Potemkin (1997), de Ana Teresa Torres (Caracas, 1945). Este trabajo examina los reacomodos allí propuestos, privilegiando aquellos relacionados con las tensiones surgidas en la novela dada la presencia ubicua de la cultura de masas. Partiendo del impasse civilizatorio que representó la primacía del espacio televisivo como lugar privilegiado de lo público a fines del siglo XX, la novela propone una memoria alternativa, asimilando temáticamente y en términos estructurales a su relato las interrogantes surgidas de la desintegración finisecular de esta comunidad imaginada.
Resum: La pregunta per la reelaboració possible d'un imaginari nacional fonamenta la novel·la Los últimos espectadores del acorazado Potemkin (1997), d'Ana Teresa Torres (Caracas, 1945). Aquest treball examina els rearranjaments allà proposats, donant prioritat a aquells relacionats amb les tensions sorgides en la novel·la donada la presència ubiqua de la cultura de masses. Partint del punt mort civilitzatori que va representar la primacia de l'espai televisiu com a indret privilegiat d'allò públic fins a finals del segle XX, la novel·la proposa una memòria alternativa, assimilant temàticament i en termes estructurals al seu relat els interrogants sorgits de la desintegració de la fi del segle d'aquesta comunitat imaginada.
Resum: The question of the possible remaking of a national imaginary lies at the center of Ana Teresa Torres' (Caracas, 1945) novel, Los últimos espectadores del acorazado Potemkin (1997). This article examines the reordering proposed in the literary work, privileging those tensions born of the ubiquitous presence of mass culture. Taking as its starting point the civilizational impasse represented by the late 20th century primacy of television as the privileged public space, the novel proposes an alternative memory, assimilating in both its form and content the unanswered questions arising from the turn-of-the-century disintegration of this imagined community.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Novela histórica ; Comunidad imaginada ; Cultura de masas ; Narración ; Literatura venezolana ; Novel·la històrica ; Comunitat imaginada ; Cultura de masses ; Narració ; Literatura veneçolana ; Historical novel ; Imagined community ; Mass culture ; Narration ; Venezuelan literature
Publicat a: Mitologías hoy, Vol. 16 (2017) , p. 183-197 (Dossier) , ISSN 2014-1130

Adreça original: https://revistes.uab.cat/mitologias/article/view/v16-benavides
DOI: 10.5565/rev/mitologias.481


15 p, 271.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Mitologías hoy
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2018-01-01, darrera modificació el 2018-12-11



   Favorit i Compartir