El consumo adolescente de la ficción seriada
Fedele, Maddalena (Universitat Autònoma de Barcelona)
García Múñoz, Núria (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Teen consumption serious fiction
Date: 2010
Abstract: Se presentan los resultados de una investigación sobre el consumo adolescente de series y seriales televisivos dirigidos a una audiencia juvenil. La preferencia que los jóvenes otorgan a la ficción en su dieta televisiva ha animado la investigación sobre su consumo de ese macrogénero, sobre todo a partir de los años ochenta, coincidiendo con un aumento en la producción de ficción dirigida expresamente a los adolescentes. Hoy en día, para poder investigar el consumo juvenil de ficción, hay que tener en cuenta tanto el actual panorama multimediático, caracterizado por la convergencia y la digitalización, como el consumo multimediático y multitasking de los jóvenes. El objetivo principal del estudio ha sido el de realizar una aproximación teórica al binomio adolescentes y teen series, consideradas como productos de ficción seriada dirigidos a un target juvenil. La aproximación a los estudios sobre recepción juvenil y ficción televisiva llevada a cabo se centra en las aportaciones realizadas en el periodo 1980-2009, en un contexto internacional. Se propone una categorización de los trabajos analizados, a partir de cinco grandes categorías: efecto cultivo, estudio de las motivaciones, apropiación de significados por parte de los jóvenes, construcción de las identidades y consumo y usos de las series.
Abstract: This article presents the results of a research about the adolescents’ consumption of fiction series and serials targeted to a young audience. Young people’s preference for fiction in television programming has stimulated researches about their consumption of this television macro genre, especially since the 1980s. It has also to be remarked the parallel increase in the production of television fiction targeted to teenagers. Nowadays, in order to investigate youth’s consumption of television fiction, they have to be considered both the actual and complex multimedia environment, characterized by convergence and digitalization, and the multimedia and multitasking media consumption that young people are used to. The principal aim of the research has been the realization of a theoretical approach about adolescents and teen series, considered as serial fiction products targeted to a young audience. The approach at the studies about the young people’s television reception of the television fiction is based on the contributions realized in the period 1980-2009 in an international context. It is suggested a categorization of the studies according to five main categories: the cultivation effect, the study of motivations, the meanings appropriation by the young people, the construction of adolescents’ identities, and the series consumption and use.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Adolescentes ; Jóvenes ; Recepción ; Consumo ; Ficción ; Adolescents ; Young people ; Reception ; Consumption ; Fiction
Published in: Vivat academia, Núm. 111 (2010) , p. 47-64, ISSN 1575-2844

DOI: 10.15178/va.2010.111.47-64


18 p, 477.5 KB

The record appears in these collections:
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2018-01-23, last modified 2018-10-21



   Favorit i Compartir