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Representation of sociocultural diversity in audiovisual advertising : materials for inclusive treatment
Lorite, Nicolàs (Universitat Autònoma de Barcelona)
Lacerda, Juciano
Grau Rebollo, Jorge (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Representación de la diversidad sociocultural en la publicidad audiovisual : materiales para un tratamiento inclusivo
Date: 2018
Abstract: Introduction: Our objective is to analyze the treatment that audiovisual advertising makes of sociocultural diversity, focusing particularly on phenotypic traits. We also propose some lines of action oriented towards good dynamizing practices in inclusive intercultural milieus, avoiding the reproduction of racist or xenophobic assumptions. Methodology: we have based our analysis on: (a) a general sample of 834 advertisements broadcasted in prime time on various Spanish television channels, (b) in-depth interviews with 38 advertising experts, (c) collaborative work with various professional associations and institutional organizations, and (d) a reception study with 249 college students. Results: we conclude that phenotypic diversity in advertising is underrepresented with respect to the social reality of reference and that inclusive good practices must go through the incorporation of multicultural diversity in television advertising. We emphasize the importance of doing it from intercultural dynamizing perspectives that show discourses with interpersonal and intergroup interconnections in different contexts and situations.
Abstract: Introducción: Nuestro objetivo es analizar el tratamiento que le otorga la publicidad audiovisual a la diversidad sociocultural, centrándonos particularmente en los rasgos fenotípicos. Proponemos también algunas líneas de actuación orientadas hacia las buenas prácticas dinamizadoras de la interculturalidad inclusiva, previniendo la reproducción de supuestos racistas o xenófobos. Metodología: hemos basado nuestro análisis en: (a) una muestra general de 834 anuncios publicitarios emitidos en franja de prime time en diversas televisiones del Estado español, (b) entrevistas en profundidad a 38 especialistas, (c) el trabajo conjunto con diversas asociaciones profesionales y organismos institucionales y (d) un estudio de recepción con 249 estudiantes universitarios. Resultados: concluimos que la diversidad fenotípica en la publicidad está infrarrepresentada con respecto a la realidad social de referencia y que las buenas prácticas inclusivas deben pasar por incorporar la diversidad multicultural en la publicidad televisiva. Subrayamos la importancia de hacerlo desde perspectivas dinamizadoras interculturales que muestren discursos con interconexiones interpersonales e intergrupales, en diferentes contextos y situaciones.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Anglès i castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Sociocultural diversity ; TV advertising ; Good inclusive practices ; Applied audiovisual research ; Intercultural environments ; Diversidad sociocultural ; Publicidad televisiva ; Buenas prácticas inclusivas ; Investigación audiovisual aplicada ; Interculturalidad
Published in: Revista latina de comunicación social, Vol. 73 (2018) , p. 425-446, ISSN 1138-5820

DOI: 10.4185/RLCS-2018-1263


Español
22 p, 1.0 MB

English
22 p, 993.2 KB

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 Record created 2018-02-26, last modified 2024-09-17



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