Web of Science: 14 citas, Scopus: 14 citas, Google Scholar: citas,
Influencia de la formación y la investigación didáctica del profesorado de ciencias sobre su práctica docente
Solbes Matarredona, Jordi (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)
Fernández-Sánchez, José (Universitat de València)
Domínguez-Sales, María Consuelo (Universitat de València. Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials)
Cantó Doménech, José Rafael (Universitat de València)
Guisasola Aranzabal, Jenaro (Universidad del País Vasco. Departamento de Física Aplicada)

Título variante: Influencia de la formació i la investigació didàctica del professorat de ciències sobre la seva pràctica docent
Título variante: Influence of teacher training and science education research in the teaching practice of science in-service teachers
Fecha: 2018
Resumen: Este trabajo analiza las relaciones entre la formación, la investigación en didáctica y la práctica docente del profesorado de ciencias de secundaria. La muestra no probabilística está formada por 55 profesores de secundaria. La metodología elegida es de tipo mixto (cuantitativo-cualitativo) y utiliza tres instrumentos complementarios: un cuestionario, un protocolo de observación en el aula y una entrevista. Los resultados de los cuestionarios muestran dos tipos de formación en didáctica de las ciencias: activa y estándar. Las observaciones y las entrevistas ponen de manifiesto la existencia de dos tipologías docentes con grandes diferencias entre ellas en lo referente a estrategias de enseñanza, uso de materiales de aprendizaje innovadores, gestión de aula y utilización de las TIC, y permiten afirmar que los cursos puntuales cambian poco la práctica docente.
Resumen: Aquest treball té com a finalitat analitzar les relacions entre la formació, la investigació en didàctica i la pràctica docent del professorat de ciències a l'ESO. La mostra no probabilística està formada per 55 mestres de secundària de ciències en actiu. La metodologia escollida és de tipus quantitatiu i qualitatiu i utilitza 3 instruments complementaris: un qüestionari, un procés d'observació a l'aula i una entrevista. Els resultats dels qüestionaris mostres dos tipus de formació en didàctica de les ciències: activa i estàndard. Els resultats de les observacions de la pràctica diària i de les entrevistes posen de manifest l'existència de dues tipologies de mestres, amb grans diferències entre ells pel que fa a les estratègies d'ensenyament, ús de materials d'aprenentatge innovadors, gestió d'aula i utilització de les TIC. Els resultats obtinguts permeten afirmar que els cursos puntuals de formació del professorat canvien poc la pràctica docent del professorat.
Resumen: This work analyzes the relationships between teacher training, research in science education and the teaching practice of science Spanish inservice teachers of secondary education. The non-probabilistic sample consist of 55 teachers. The mixed methodology chosen (quantitative-qualitative) uses three complementary instruments: a questionnaire, a classroom observation protocol and an interview. The questionnaires show two types of teacher training in science education: active and standard. The observation of daily teachers' classroom practice and the interviews show different ways of teaching with large differences between both groups relating to teaching strategies, use of innovative learning materials, classroom management and use of ICT and allow to affirm that occasional teacher training of shortterm courses have little impact in teaching practice.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Castellà
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Formación del profesorado ; Didáctica de las ciencias ; Práctica docente ; Conocimiento didáctico del contenido ; Formació del professorat ; Didàctica de les ciències ; Pràctica docent ; Coneixement didàctic del contingut ; Teacher training ; Science education ; Teaching practice ; Pedagogical content knowledge
Publicado en: Enseñanza de las ciencias, Vol. 36 Núm. 1 (2018) , p. 25-44 (Investigaciones Didácticas) , ISSN 2174-6486

Adreça original: https://ensciencias.uab.es/article/view/v36-n1-solbes-fernandez-%20dominguez-etal
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/335272
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2355


20 p, 338.1 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > Enseñanza de las ciencias
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2018-03-05, última modificación el 2023-11-27



   Favorit i Compartir