Democràcia i participació social [101666]
Sánchez Rico, Jonatan
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Título variante: Democracy and Social Participation
Título variante: Democracia y participación social
Fecha: 2018-19
Resumen: L'assignatura vol aportar a la titulació d'Educació Social, i més específicament a la menció d'educació sociocomunitària, una visió sobre la democràcia i la participació social que sigui útil per al treball socioeducatiu en els seus diversos àmbits i contextos territorials i institucionals. Des del punt de vista conceptual, partirem d'una comprensió de la democràcia que vagi més enllà dels aspectes formals i institucionals de la mateixa (Democràcia entesa com a conjunt de procediments i Institucions vinculades al poder de l'Estat) i que incorpori les seva dimensió social (¿Què és i com es construeix una societat democràtica? ¿Quina relació hi ha entre democràcia i societat civil, entre democràcia i ciutadania, i entre democràcia i desigualtats socials?); tot vinculant l'anàlisi de la democràcia i el de l'estructura social (processos de l'estat, del mercat i de la societat civil). Reflexionarem sobre pràctiques consolidades com la participació ciutadana a l'esfera local promoguda per les administracions públiques, així com conceptes emergents com els béns comuns, la innovació social, la economia col·laborativa o la relació entre acció política i TIC. Posarem l'èmfasi en l'anàlisi de la participació social com a una pràctica educativa amb potencialitat transformadora dels contextos socials (condicions de vida, barris i entorns residencials, projectes socioeducatius, etc. ) i en el coneixement de estratègies, mètodes, tècniques i dispositius (bones pràctiques) que permetin fomentar la participació de la ciutadania . Analitzarem experiències de participació sòciocomunitària amb diferents col·lectius i amb estratègies i metodologies d'intervenció diverses.
Resumen: The course aims to offer a degree in Social Education, and specifically mention Socio-education, a vision of democracy and social participation that is useful for working in socio their various fields and regional and institutional contexts. From a conceptual point of view, from an understanding of democracy that goes beyond the formal and institutional aspects of it (democracy understood as a set of procedures and institutions linked to state power) and incorporate its social dimension (What is it and how to build a democratic society? What is the relationship between democracy and civil society, between democracy and citizenship, and between democracy and social inequality ?, is it possible to speak of a democratic economy ?, etc. . ); all binding analysis of democracy and social structure (processes of the state, market and civil society). Emphasizes the analysis of social participation as a potential transformative educational practice with social contexts (living conditions, neighborhoods and residential environments, socio-projects, etc. ) and knowledge of strategies, methods, techniques and devices (good practices) that allow foster citizen participation in various social contexts.
Resumen: La asignatura quiere aportar a la titulación de Educación Social, y más específicamente a la mención de educación sociocomunitaria, una visión sobre la democracia y la participación social que sea útil para el trabajo socioeducativo en sus diversos ámbitos y contextos territoriales e institucionales. Desde el punto de vista conceptual, partiremos de una comprensión de la democracia que vaya más allá de los aspectos formales e institucionales de la misma (Democracia entendida como conjunto de procedimientos e instituciones vinculadas al poder del Estado) y que incorpore las su dimensión social (¿Qué es y cómo se construye una sociedad democrática? ¿Qué relación existe entre democracia y sociedad civil, entre democracia y ciudadanía, y entre democracia y desigualdades sociales ?, ¿se puede hablar de una economía democrática ?, etc. . ); vinculando el análisis de la democracia y el de la estructura social (procesos del estado, del mercado y de la sociedad civil). Reflexionaremos sobre prácticas consolidades como es la participación ciudadana en la esfera local promovida por las administraciones públicas, así como conceptos emergentes como son los bienes comunes, la innovación social, la economia colaborativa o la relación entre acción política y TIC. Pondremos el énfasis en el análisis de la participación social como una práctica educativa con potencialidad transformadora de los contextos sociales (condiciones de vida, barrios y entornos residenciales, proyectos socioeducativos, etc. ) y en el conocimiento de estrategias, métodos, técnicas y dispositivos (buenas prácticas) que permitan fomentar la participación de la ciudadanía . Analizaremos experiencias de participación sociocomunitaria con diferentes colectivos y en base a diferentes metodologías y estrategias de intervención. 1.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Educació Social [2500260]
Plan de estudios: Grau en Educació Social [827]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 87.9 KB

Anglès
6 p, 88.5 KB

Castellà
6 p, 87.8 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2018-06-29, última modificación el 2023-07-22



   Favorit i Compartir