Google Scholar: citations
La enseñanza y el aprendizaje del tiempo histórico en educación primaria
Pagès, Joan (Pagès Blanch) (Universitat Autònoma de Barcelona)
Santisteban, Antoni (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Teaching and learning of historical time in elementary schools
Date: 2010
Abstract: El tiempo es un concepto muy complejo y sólo se entiende a partir de un análisis amplio y transdisciplinario. Cuando se enseña la historia a los niños se debe considerar esa complejidad remitiéndonos, por lo tanto, a nuevas representaciones del tiempo histórico. En este texto se destaca el papel de la didáctica de la historia para proponer un modelo conceptual de tiempo a través de la síntesis de diversas investigaciones sobre el tema. Por último se desea que la historia tenga significado para los niños como una herramienta para comprender mejor el presente de un pasado y aprender a intervenir en el futuro de un presente.
Abstract: Time is a very complex concept that can only be understood from broad and transdisciplinary analyses. When teaching history to children such complexity should be considered, thus referring us to new representations of historical time. This text highlights the role of teaching history in the proposal of a conceptual model of time based on the synthesis of several investigations on that matter. Ultimately, it whishes that, for children, history had the meaning of a tool that helps them better understand the present of a past time and learn to intervene in the future time of a present.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Tiempo histórico ; Enseñanza de la historia ; Didáctica de la historia ; Historical time ; History teaching ; History didactics
Published in: Cadernos CEDES, Vol. 30, núm. 82 (2010) , p. 281-309, ISSN 0101-3262

Adreça alternativa: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622010000300002
DOI: 10.1590/S0101-32622010000300002


29 p, 1.0 MB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (scientific output) > Social and Legal Sciences > GREDICS (Research Group on Social Sciences Education)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2018-10-01, last modified 2018-10-20



   Favorit i Compartir