Web of Science: 0 citations, Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
El discurs mediàtic al voltant de la gastronomia : les narratives culinàries a la premsa catalana
Fusté Forné, Francesc (Universitat Ramon Llull)
Masip, Pere (Universitat Ramon Llull)

Additional title: Media discourse on gastronomy : Culinary narratives in Catalan newspapers
Additional title: El discurso mediático alrededor de la gastronomía : las narrativas culinarias en la prensa catalana
Date: 2018
Abstract: L'especialització periodística es caracteritza per la narració d'uns continguts que encaixen amb els interessos de la societat. Una de les especialitzacions que més ressò ha tingut al llarg dels darrers anys és la que desenvolupa la temàtica gastronòmica. Tot i el boom que l'art culinària ha experimentat a la televisió i a la xarxa, la premsa escrita segueix sent un dels referents pel que fa a la producció gastronòmica i un dels puntals de la seva popularització. Així, la present investigació se centra en els continguts actuals de periodisme especialitzat en gastronomia a Catalunya. L'objectiu de la recerca és examinar quines són les principals temàtiques que conformen aquest discurs. Així, s'hi han analitzat els articles que els dos principals diaris generalistes catalans, El Periódico i La Vanguardia, han publicat sobre aquesta matèria dintre del període 2005-2015. La metodologia utilitzada s'ha basat en l'anàlisi de contingut de 2. 776 peces periodístiques que ha permès classificar els articles segons el subjecte que tracten. S'hi han definit tres grans àrees temàtiques, que són la producció; la distribució, i la gastronomia i la societat. Aquestes tres àrees inclouen fins a onze categories específiques. Els resultats de l'estudi mostren que tant El Periódico com La Vanguardia tendeixen a oferir un tractament similar dels continguts de l'art culinària. La discussió de la recerca dibuixa les característiques del discurs del periodisme gastronòmic a la premsa diària catalana al llarg de l'última dècada.
Abstract: Specialist journalism consists in the narration of content related to social interests. One of the niches with the greatest impact in recent years is gastronomy. Despite the boom experienced by gastronomy on television and Internet, printed media is still a reference concerning gastronomy communication, and one of the reasons for its increasing popularity. This research focuses on the current content of food journalism in Catalonia. The paper aims to analyze the predominant topics that delineate the gastronomy discourse. To achieve this, the study reviews gastronomy-themed articles published from 2005 to 2015 in the two major newspapers in Catalonia, El Periódico and La Vanguardia. The methodology is based on a content analysis of 2,776 articles that are classified by theme. For this purpose, three general categories were defined, namely production, distribution, and gastronomy and society, which include eleven specific themes. The results show that El Periódico and La Vanguardia tend to deal with gastronomy content in a similar manner. The characteristics of the discourse of food journalism in Catalan dailies over the last decade are also discussed.
Abstract: La especialización periodística se caracteriza por la narración de unos contenidos que encajan con los intereses de la sociedad. Una de las especializaciones que ha tenido más eco a lo largo de los últimos años es la que desarrolla la temática gastronómica. A pesar del boom que el arte culinario ha experimentado en la televisión y en la red, la prensa escrita continúa siendo uno de los referentes en cuanto a la producción gastronómica y uno de los puntales de su popularización. Así, esta investigación se centra en los contenidos actuales de periodismo especializado en gastronomía en Cataluña. El objetivo de la investigación es examinar cuáles son las principales temáticas que conforman este discurso. Así, se han analizado los artículos que los dos principales diarios generalistas catalanes, El Periódico y La Vanguardia, han publicado sobre esta materia en el periodo 2005-2015. La metodología utilizada se ha basado en el análisis de contenido de 2. 776 piezas periodísticas, que ha permitido clasificar los artículos según el tema que tratan. Se han definido tres grandes áreas temáticas, que son la producción; la distribución, y la gastronomía y la sociedad. Estas tres áreas incluyen hasta once categorías específicas. Los resultados del estudio muestran que tanto El Periódico como La Vanguardia tienden a ofrecer un tratamiento similar de los contenidos del arte culinario. La discusión de la investigación dibuja las características del discurso del periodismo gastronómico en la prensa diaria catalana a lo largo de la última década.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Catalunya ; Gastronomia ; Narratives ; Periodisme especialitzat ; Periodisme gastronòmic ; Premsa generalista ; Cataluña ; Gastronomía ; Narrativas ; Periodismo especializado ; Periodismo gastronómico ; Prensa generalista ; Catalonia ; Gastronomy ; Specialist journalism ; Food journalism ; Mainstream newspapers
Published in: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Núm. 59 (December 2018) , p. 77-90 (Articles) , ISSN 0211-2175

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/n59-fuste-forne-masip
Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/347224/438402
Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Analisi/article/view/347224
DOI: 10.5565/rev/analisi.3129


14 p, 183.8 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Anàlisi
Articles > Research articles

 Record created 2019-01-08, last modified 2019-07-21



   Favorit i Compartir