Web of Science: 0 cites, Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Hacia un enfoque de justicia social : la percepción del profesorado sobre la educación intercultural en contextos de escasa presencia de alumnado extranjero
Maiztegui-Oñate, Concepción (Universidad de Deusto)
Villardón-Gallego, Lourdes (Universidad de Deusto)
Navarro Lashayas, Miguel Ángel (ALBOAN (Vitòria, País Basc))
Santibáñez Gruber, Rosa (Universidad de Deusto)

Títol variant: Cap a un enfocament de justícia social : la percepció del professorat sobre l’educació intercultural en contextos d’escassa presència d’alumnat estranger
Títol variant: Towards a social justice approach : Teachers’ perception of intercultural education in contexts with a scarce presence of foreign students
Data: 2019
Resum: Este artículo examina la experiencia de un proyecto de educación intercultural en dos centros de educación primaria con presencia de alumnado extranjero muy poco significativa, numéricamente hablando. El objetivo del estudio es doble. En primer lugar, analizar el proceso de puesta en marcha de las actividades propuestas y en segundo lugar contribuir al debate teórico reflexionando sobre la noción de interculturalidad en el ámbito educativo desde un planteamiento de educación intercultural amplio, relacionado con la ciudadanía global y la educación para el desarrollo. Para el trabajo de campo se optó por un diseño metodológico cualitativo de índole exploratorio a partir de grupos de discusión (3 grupos) y cuadernos de registros del profesorado (10), que nos permitió analizar cuestiones teóricas de actualidad sobre el papel de la educación y constatar que, aunque el planteamiento intercultural se dirige tanto al alumnado autóctono como inmigrado, en general, se aprecia entre los docentes consultados una visión reducida de dicho concepto, identificando interculturalidad con población extranjera. Se distinguen tres visiones de interculturalidad: a) de tipo generalista; b) centrada en aspectos culturales, y c) enfoque de justicia social, que ofrece la oportunidad de profundizar en otros proyectos del centro como los relacionados con la educación en valores.
Resum: Aquest article examina l’experiència d’un projecte d’educació intercultural en dos centres d’educació primària amb presència d’alumnat estranger molt poc significativa, numèricament parlant. L’objectiu de l’estudi és doble. En primer lloc, analitzar el procés de posada en marxa de les activitats proposades i en segon lloc contribuir al debat teòric reflexionant sobre la noció d’interculturalitat en l’àmbit educatiu des d’un plantejament d’educació intercultural ampli, relacionat amb la ciutadania global i l’educació per al desenvolupament. Per al treball de camp es va optar per un disseny metodològic qualitatiu de tipus exploratori a partir de grups de discussió (3 grups) i quaderns de registres del professorat (10), que ens va permetre analitzar qüestions teòriques d’actualitat sobre el paper de l’educació i constatar que, tot i que el plantejament intercultural s’adreça tant a l’alumnat autòcton com immigrat, en general, s’aprecia entre els docents consultats una visió reduïda d’aquest concepte, identificant interculturalitat amb població estrangera. S’hi distingeixen tres visions de la interculturalitat: a) tipus generalista; b) centrada en aspectes culturals, i c) enfocament de justícia social, que ofereix l’oportunitat d’aprofundir en altres projectes del centre com els relacionats amb l’educació en valors.
Resum: This article examines the experience of an intercultural education project in two primary schools with a small number of foreign students. The objective of the study is twofold. Firstly, we analyze the process to implement the proposed activities. Secondly, we attempt to contribute to the theoretical debate by reflecting on the notion of interculturality in the education field from a broad intercultural education approach related to global citizenship and education for development. For the field work, a qualitative methodological design of an exploratory nature was used based on focus groups (3 groups) and the use of teachers’ logbooks (10), which allowed us to analyze current theoretical questions about the role of education. The results reveal that although the intercultural approach addresses both native and immigrant students, in general, the teachers have a narrow view of the concept as they identify interculturality with foreign populations. Three views of interculturality are distinguished: a) a generalist type; b) a model focused on cultural aspects; and c) a model related to social justice, which provides the opportunity to delve deeper into other projects in the school setting such as those related to education in values.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Educación intercultural ; Actitudes del profesorado ; Educación para el desarrollo ; Educació intercultural ; Actituds del professorat ; Educació per al desenvolupament ; Intercultural education ; Teachers’ attitudes ; Education for development
Publicat a: Educar, Vol. 55 Núm. 1 (2019) , p. 119-140 (Monográfico) , ISSN 2014-8801

Adreça original: https://educar.uab.cat/article/view/v55-n1-maiztegui-villardon-navarro-santibanez
DOI: 10.5565/rev/educar.980


22 p, 208.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Educar
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2019-01-22, darrera modificació el 2019-03-07



   Favorit i Compartir