Autorepresentació masculina a Tinder : el perfil emprenedor com a dispositiu biopolític, libidinal i de promesa feliç
Ortiz Rodo, Stela
Muntanyola-Saura, Dafne, dir. (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Sociologia)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia

Additional title: Autorrepresentación masculina en Tinder : el perfil emprendedor como dispositivo biopolítico, libidinal y de promesa feliz
Additional title: Male self-representation in Tinder : the entrepreneurial profile as a biopolitical, libidinal and happy-promise device
Date: 2019
Abstract: En aquest treball s'argumenta que les xarxes socials posen en circulació estructures discursives neoliberals que recreen jerarquies socials de gènere, raça i classe. Per demostrar-ho s'ha dut a terme una etnografia digital, una metodologia innovadora que adapta els mètodes de la investigació etnogràfica al camp de les comunitats i cultures mediades virtualment. El subjecte d'investigació és l'encarnació digital de la subjectivitat emprenedora masculina i l'escenari escollit és Tinder, l'aplicació mòbil de contactes més popular a Espanya. Es conclou que els perfils en clau emprenedora es despleguen com demostracions de poder i privilegi, dispositius de seducció que, operant d'acord a les lògiques del patriarcat, reprodueixen les estètiques dominants del poder: la blancor, la verticalitat, la masculinitat i la normativitat. D'altra banda, els discursos de felicitat, entusiasme, voluntat, i autosuperació posen en circulació mecanismes disciplinadors, tècniques de governabilitat basades en la desigualtat i l'explotació, invisibilitzant així les estructures socioeconòmiques com a factors de socialització. En definitiva, una subjectivitat que s'imposa com a paràmetre d'integració de l'individu tant en les esferes socials com en les productives, erigint a l'emprenedor com l'heroi legítim del neoliberalisme.
Abstract: En este trabajo se argumenta que las redes sociales ponen en circulación estructuras discursivas neoliberales que recrean jerarquías sociales de género, raza y clase. Para demostrarlo se ha llevado a cabo una etnografía digital, una metodología innovadora que adapta los métodos de la investigación etnográfica al campo de las comunidades y culturas mediadas virtualmente. El sujeto de investigación es la encarnación digital de la subjetividad emprendedora masculina y el escenario escogido es Tinder, la aplicación móvil de contactos más popular en España. Se concluye que los perfiles en clave emprendedora se despliegan como demostraciones de poder y privilegio, dispositivos de seducción que, operando bajo las lógicas del patriarcado, reproducen las estéticas dominantes del poder: la blancura, la verticalidad, la masculinidad y la normatividad. Por otro lado, los discursos de felicidad, entusiasmo, voluntad, y autosuperación ponen en circulación en Tinder mecanismos disciplinadores, técnicas de gobernabilidad basadas en la desigualdad y la explotación, invisibilizando las estructuras socio-económicas como factores de socialización. En definitiva, una subjetividad que se impone como parámetro de integración del individuo tanto en las esferas sociales como productivas, erigiendo al emprendedor como el héroe legítimo del neoliberalismo.
Abstract: In this paper it is argued that social media put into circulation neoliberal discursive structures that recreate social hierarchies of gender, race and class. To demonstrate this, a digital ethnography has been carried out, an innovative methodology that adapts the methods of ethnographic research to the field of virtually mediated communities and cultures. The subject of research is the digital embodiment of male entrepreneurial subjectivity and the chosen scenario is Tinder, the most popular mobile contact application in Spain. It is concluded that entrepreneurial profiles are displayed as demonstrations of power and privilege, devices of seduction that operate under the logic of patriarchy and reproduce the dominant aesthetics of power: whiteness, verticality, masculinity and normativity. On the other hand discourses of happiness, enthusiasm, will, and self-improvement put into circulation disciplinary mechanisms, governance techniques based on inequality and exploitation, invisibilizing socio-economic structures as factors of socialization. In short, a subjectivity that is imposed as a parameter of integration of the individual in both the social and productive spheres, erecting the entrepreneur as the legitimate hero of neoliberalism.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Studies: Ciència política i gestió pública [2500259]
Study plan: Grau en Ciència Política i Gestió Pública [818]
Document: Treball final de grau ; Text
Subject: Tinder ; Empreneduria ; Masculinitat ; Neoliberalisme ; Autorrepresentació ; Emprendeduria ; Masculindad ; Neoliberalismo ; Autorrepresentación ; Entrepreneurism ; Masculinity ; Neoliberalism ; Self-representation



TFG
36 p, 9.6 MB

Resum executiu
2 p, 65.6 KB

Pòster
1 p, 1.2 MB

The record appears in these collections:
Research literature > Bachelor's degree final project > Faculty of Political Science and Sociology

 Record created 2019-10-11, last modified 2022-05-01



   Favorit i Compartir