Web of Science: 1 citations, Scopus: 1 citations, Google Scholar: citations,
Solidarity Purchasing Groups as social innovators : an analysis of alternative food networks in Italy
Arcidiacono, Davide (Università degli Studi di Catania. Department of Sociology)
Maestripieri, Lara (Universitat Autònoma de Barcelona. Institut de Govern i Polítiques Públiques)

Additional title: Cooperativas de consumo solidario : un análisis de las redes alimentarias alternativas en Italia
Date: 2019
Abstract: The marketisation of food and the rise of mass retailers have created an unbalanced supply chain where, above all, small producers and customers are weaker. In contrast to this scenario, in the last twenty years agriculture and food markets have become an increasingly relevant space for the experimentation of innovative social practice in order to fix this anomaly and try to rebalance the distribution of value in the whole supply chain. Solidarity Purchasing Groups (SPGs) are one of these innovations and they could represent one of the most relevant tools to combat the buying power of mass retailers. However, the analysis in the paper shows that SPGs are social innovations that only partially achieve this goal of reducing the economic marginalisation of their suppliers by setting up an alternative distribution channel.
Abstract: La mercantilización del sector de la comida y la creciente importancia de los minoristas de masas han creado una cadena de suministro desequilibrada donde, sobre todo, los pequeños productores y los consumidores son más débiles. En contra de este escenario, en los últimos veinte años la agricultura y los mercados de proximidad se han ido situando como espacios relevantes de experimentación de prácticas sociales innovadoras con el objetivo de solucionar esta anomalía y de reequilibrar la distribución del valor en el conjunto de cadena de suministro. Las cooperativas de consumo solidario forman parte de estas experiencias innovadoras y pueden representar una de las medidas más relevantes para contrastar el poder de negociación de los minoristas de masa. No obstante, el análisis en este artículo muestra como las cooperativas de consumo solidario son innovaciones sociales que sólo consiguen parcialmente el objetivo de reducir la marginalización económica de sus proveedores al crear una cadena de suministro alternativa.
Grants: European Commission 613261
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Political consumerism ; Solidarity purchasing groups ; Buying power ; Social innovation ; Marginalisation ; Consumismo político ; Cooperativas de consumo solidario ; Poder adquisitivo ; Innovación social ; Marginalización ; Alternative Food Networks ; Solidarity Purchasing Groups
Published in: Revista española de sociología, Vol. 28 Núm. 3, suppl 1 (2019) , p. 15, ISSN 2445-0367

Adreça alternativa: https://recyt.fecyt.es/index.php/res/article/view/76381
DOI: 10.22325/fes/res.2019.26


20 p, 353.6 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Instituto de Gobierno y Políticas Públicas (IGOP)
Articles > Research articles
Articles > Published articles

 Record created 2019-12-03, last modified 2022-11-20



   Favorit i Compartir