Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
La poesía musicalizada de Vinicius de Moraes en la educación literaria : análisis de A arca de Noé
Pereira Soares, Raquel (Universidade Federal de Uberlândia)

Additional title: The musical poetry of Vinicius de Moraes in literary education : analysis of A arca de Noé
Additional title: La poesia musicada de Vinicius de Moraes en l'educació literària : anàlisi de A arca de Noé
Additional title: La poésie musicale de Vinicius de Moraes dans l'enseignement littéraire : analyse de A arca de Noé
Date: 2019
Abstract: El artículo que se presenta forma parte de una investigación en curso, desarrollada por Tabernero y Soares (2018-2019). El objetivo de este estudio es analizar la obra A arca de Noé del poeta Vinicius de Moraes y sus aportaciones a la educación literaria y artística. Partiendo de la premisa de que la lectura de versos en la infancia posibilita la formación del imaginario poético (Bajour, 2013) a través del ritmo y la musicalidad, este artículo tiene la intención presentar algunos elementos poéticos presentes en la obra A arca de Noé que fomentan el desarrollo de la competencia lecto-literaria en el marco de la educación artística. El libro A arca de Noé fue publicado en el año de 2004 por la editorial Companhia das Letrinhas, con poemas de Vinicius de Moraes e ilustraciones de Nelson Cruz. Dos razones fundamentan la selección de la obra: por una parte, se trata de un libro muy utilizado en las escuelas brasileñas y es considerado un clásico infantil; por otra parte, dada su naturaleza poética, en el año 1980 los poemas fueron musicalizados de tal modo que se consiguió una mayor difusión en el entorno escolar y social. Para analizar la obra se han aplicado los parámetros establecidos por Munita (2013); Bajour (2019) y Pisos (2019) y se concluye que la lectura de este libro clásico infantil brasileño contribuye de forma significativa a la formación del imaginario infantil y al desarrollo de la educación literaria de los niños debido a la forma compositiva que Vinicius de Moraes emplea en la composición de los versos.
Abstract: This article is part of an ongoing research, developed by Tabernero and Soares (2018-2019). The aim of this paper is to analyze the work A arca de Noé, by poet Vinicius de Moraes and his contributions to literary and artistic education. Starting from the premise that reading verses in childhood enables the formation of the poetic imagination (Bajour, 2013) through rhythm and musicality, this article intends to present some poetic elements present in Noah's Ark that promotes the development of competence. of literary reading in the field of arts education. The book was published in 2004 by Companhia das Letrinhas, with poems by Vinicius de Moraes and illustrations by Nelson Cruz. Two reasons support the selection of work: on the one hand, it is a widely used book in Brazilian schools and is considered a children's classic; On the other hand, given their poetic nature, in 1980 the poems were musicalized in such a way that greater diffusion was achieved in the school and in the social environment. To analyze the work, the parameters established by Munita (2013), Bajour (2019) and Pisos (2019) and concluded that reading this classic Brazilian children's book contributes significantly to the formation of children's imaginary and children's literary, due to the compositional form that Vinicius de Moraes uses in the writing of verses.
Abstract: L'article que es presenta forma part d'una investigació en curs, desenvolupada per Tabernero i Soares (2018-2019). L'objectiu d'aquest estudi és analitzar l'obra A arca de Noè del poeta Vinicius de Moraes i les seves aportacions a l'educació literària i artística. Partint de la premissa que la lectura de versos en la infància possibilita la formació de l'imaginari poètic (Bajour, 2013) a través del ritme i la musicalitat, aquest article té la intenció de presentar alguns elements poètics presents en l'obra A arca de Noè que fomenten el desenvolupament de la competència lecto-literària en el marc de l'educació artística. El llibre A arca de Noè va ser publicat en l'any de 2004 per l'editorial Companhia das Letrinhas, amb poemes de Vinicius de Moraes i il·lustracions de Nelson Creu. Dues raons fonamenten la selecció de l'obra: d'una banda, es tracta d'un llibre molt utilitzat a les escoles brasileres i és considerat un clàssic infantil; d'una altra banda, donada la seva naturalesa poètica, l'any 1980 els poemes van ser musicats de tal manera que es va aconseguir una major difusió en l'entorn escolar i social. Per analitzar l'obra s'han aplicat els paràmetres establerts per Munita (2013), Bajour (2019) i Pisos (2019) i es conclou que la lectura d'aquest llibre clàssic infantil brasiler contribueix de forma significativa a la formació de l'imaginari infantil i al desenvolupament de l'educació literària dels nens a causa de la forma compositiva que Vinicius de Moraes empra en la composició dels versos.
Abstract: L'article présenté fait partie d'une enquête en cours, développée par Tabernero et Soares (2018-2019). L'objectif de cette étude est d'analyser l'œuvre A arca de Noé du poète Vinicius de Moraes et ses contributions à l'éducation littéraire et artistique. Partant du postulat que la lecture de vers dans l'enfance permet la formation de l'imaginaire poétique (Bajour, 2013) à travers le rythme et la musicalité, cet article a pour but de présenter quelques éléments poétiques présents dans l'œuvre A arca de Noé. Ils encouragent le développement des compétences littéraires dans le cadre de l'enseignement artistique. Le livre de A arca de Noé a été publié en 2004 par Companhia das Letrinhas, avec des poèmes de Vinicius de Moraes et des illustrations de Nelson Cruz. Deux raisons justifient la sélection de l'œuvre: d'une part, il s'agit d'un livre largement utilisé dans les écoles brésiliennes et considéré comme un classique pour les enfants; d'une autre part, compte tenu de sa nature poétique, en 1980, les poèmes ont été musicalisés de telle manière qu'une plus grande diffusion a été obtenue dans le milieu scolaire et social. Pour analyser le travail, les paramètres établis par Munita (2013), Bajour (2019) et Pisos (2019) ont été appliqués; et il est conclu que la lecture de ce livre brésilien classique pour enfants contribue de manière significative à la formation de l'imaginaire des enfants et au développement de l'éducation littéraire en raison de la forme de composition que Vinicius de Moraes utilisé dans la composition des versets.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Educación literaria ; Poesía ; Vinicius de Moraes ; Brasil ; Educació literària ; Poesia ; Literary education ; Poetry ; Brazil ; Éducation littéraire ; Poésie ; Brésil
Published in: Bellaterra journal of teaching and learning language and literature, Vol. 12 Núm. 4 (november-december 2019) , p. 61-80 (Articles) , ISSN 2013-6196

Adreça original: https://revistes.uab.cat/jtl3/article/view/v12-n4-soares
Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Bellaterra/article/view/362753
DOI: 10.5565/rev/jtl3.834


20 p, 815.1 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Bellaterra journal of teaching and learning language and literature
Articles > Research articles

 Record created 2019-12-19, last modified 2021-04-06



   Favorit i Compartir