Google Scholar: citas,
Cognitive Discourse Functions : a Bridge between Content, Literacy and Language for Teaching and Assessment in CLIL
Morton, Tom (Universidad Autónoma de Madrid)

Fecha: 2020
Resumen: As Bilingual Education programmes which adopt a CLIL approach grow, there is an ever-increasing need for conceptual and practical frameworks to help teachers integrate content, literacy and language in teaching and assessment. This article proposes that the construct 'Cognitive Discourse Function' or CDF (Dalton-Puffer, 2013) has clear potential for achieving a deeper integration of content, literacy and language than what is common in current practice. Cognitive discourse functions refer to how cognitive processes involved in learning academic content (such as describing, defining, explaining or evaluating) are realised in recurring linguistic patterns in the classroom. As the article argues, these linguistic patterns create a 'bridge' to link content, literacy and language and thus avoid the artificial separation of content and language that still pervades much CLIL practice. Reporting on a research study which examined 6th year primary CLIL students' production of one CDF (definitions) in a Spanish bilingual programme, the article suggests guidelines for how CDFs can inform CLIL practice at the levels of curriculum development, materials design, classroom teaching and assessment.
Resumen: Amb l'auge dels programes d'educació bilingüe que utilitzen l'enfocament AICLE (aprenentatge integrat de continguts i llengua estrangera), cada vegada més es necessiten marcs conceptuals i pràctiques per a ajudar als professors en la integració dels continguts, les formes de comunicació específiques per a comunicar els continguts ('literacy' en anglès) i el llenguatge. Aquest article proposa que el constructe 'Cognitive Discourse Function' (funció del discurs cognitiu) o CDF en les seves sigles en anglès (Dalton-*Puffer, 2013) té una potencial clara per a ajudar a aconseguir una integració més profunda dels continguts, 'literacy' i llenguatge del que s'aconsegueix en les pràctiques actuals. Les funciones del discurs cognitius (CDFs) es refereixen a com els processos cognitius de l'aprenentatge de continguts acadèmics (p. ex. descriure, definir, explicar o avaluar) es realitzen a través de patrons lingüístics recurrents a l'aula. En l'articles'argumenta que aquests patrons lingüístics creen un 'pont' que enllaça els continguts, 'literacy' i llenguatge per a així evitar la separació artificial dels continguts i llenguatge que encara caracteritza moltes de les pràctiques habituals en aules bilingües. L'article informa sobre un treball de recerca dut a terme en un programa bilingüe a Espanya, en el qual es va investigar la producció d'una funció (definicions) d'alumnes de 6è d'educació primària. Basat en els resultats d'aquest treball, i el marc conceptual presentat en l'article, s'ofereixen unes pautes per a guiar la pràctica de l'educació bilingüe amb un enfocament AICLE en les àrees de desenvolupament curricular, disseny de materials, ensenyament a l'aula, i avaluació.
Resumen: Con el auge de los programas de educación bilingüe que utilizan el enfoque AICLE (aprendizaje integrado de contenidos y lengua extranjera), cada vez más se necesitan marcos conceptuales y prácticas para ayudar a los profesores en la integración de los contenidos, las formas de comunicación específicas para comunicar los contenidos ('literacy' en inglés) y el lenguaje. Este artículo propone que el constructo 'CognitiveDiscourseFunction' (función del discurso cognitivo) o CDF en sus siglas en inglés (Dalton-Puffer, 2013) tiene una potencial clara para ayudar a lograr una integración más profunda de los contenidos, 'literacy' y lenguaje de lo que se consigue en las prácticas actuales. Las funciónes del discurso cognitivos (CDFs) se refieren a cómo los procesos cognitivos del aprendizaje de contenidos académicos (p. ej. describir, definir, explicar o evaluar) se realizan a través de patrones lingüísticos recurrentes en el aula. En el artículo se argumenta que estos patrones lingüísticos crean un 'puente' que enlaza los contenidos, 'literacy' y lenguaje para así evitar la separación artificial de los contenidos y lenguaje que todavía caracteriza muchas de las prácticas habituales en aulas bilingües. El artículo informa sobre un trabajo de investigación llevado a cabo en un programa bilingüe en España, en el cual se investigó la producción de una función (definiciones) de alumnos de 6º de educación primaria. Basado en los resultados de este trabajo, y el marco conceptual presentado en el artículo, se ofrecen unas pautas para guiar la práctica de la educación bilingüe con un enfoque AICLE en las áreas de desarrollo curricular, diseño de materiales, enseñanza en el aula, y evaluación.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Anglès
Documento: Article ; recerca ; Versió publicada
Materia: Cognitive discourse function ; Literacy ; Assessment ; Educació bilingüe ; AICLE ; Funció del discurs cognitiu ; Avaluació ; Bilingual education ; CLIL ; Educación bilingüe ; Función del discurso cognitivo ; Evaluación
Publicado en: CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 3 Núm. 1 (2020) , p. 7-17 (Foundations & Research) , ISSN 2604-5613

Adreça original: https://revistes.uab.cat/clil/article/view/v3-n1-morton
DOI: 10.5565/rev/clil.33


11 p, 692.9 KB

El registro aparece en las colecciones:
Artículos > Artículos publicados > CLIL. Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education
Artículos > Artículos de investigación

 Registro creado el 2020-01-31, última modificación el 2021-08-07



   Favorit i Compartir