Indecisió : com decideixes el teu futur? els factors considerats pels estudiants de 3r d'ESO en la seva presa de decisions vocacional
Lamora Soto, David
Martorell Soldevila, Núria, dir. (Departament de Psicologia Bàsica, Evolutiva i de l'Educació)
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Psicologia

Data: 2019
Descripció: 34 pag.
Resum: La manca d'experiències d'autoconeixement i una escassa informació sobre les diferents trajectòries acadèmiques i professionals entre els estudiants de secundària posa de rellevància la necessitat d'aportar evidències a la comunitat educativa i les famílies per millorar els processos d'orientació vocacional. La recerca té com a objectiu conèixer quina és la representació mental de 90 estudiants de 3r d'ESO de dos centres educatius de diferent titularitat en un mateix barri. El procediment metodològic es basa en la representació simbòlica dels factors considerats com a importants en una hipotètica presa de decisions de futur, mitjançant el dibuix i la resposta a un qüestionari estructurat de resposta construïda sobre el significat i implicació dels elements considerats. Els estudiants s'han organitzat de manera inductiva en cinc models de decisió segons la seva maduresa vocacional i complexitat en el procés de decisió. És important desenvolupar competències d'autonomia i responsabilitat individual per evitar l'ajornament o delegació de la decisió en altres persones i desconstruir els estereotips socials i la divisió sexual de les eleccions vocacionals expressades. L'entorn familiar s'erigeix com l'entorn més important per aquests joves sense considerar que el centre escolar influeixi en la seva decisió. Es proposen algunes orientacions per donar resposta a aquesta situació.
Resum: The lack of self-knowledge experiences and information on the different academic and professional trajectories among high school students highlights the need to provide evidence to the educational community and families to improve current vocational guidance processes. The aim of the research is to know the mental representation of 90 students of 3rd grade in two different educational centers in the same neighborhood. The methodological procedure is based on the symbolic representation of the factors considered as important in a hypothetical decision making in the future, by drawing and responding to a structured response questionnaire built on the meaning and implication of the elements considered. The students have been organized inductively in five decision models according to their vocational maturity and the complexity involved in the decision process. It is important to develop competences of autonomy and individual responsibility to avoid postponement or delegation of the decision to other people and deconstruct the social stereotypes, as well as the sexual division of the vocational choices expressed. The family environment is considered the most important one for these subjects without considering the school's influence in their decision. Some guidelines are proposed to respond to this situation.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català.
Titulació: Psicologia [2502443]
Pla d'estudis: Graduat o Graduada en Psicologia [954]
Document: bachelorThesis ; Text
Matèria: Presa de decisions ; Maduresa vocacional ; Models de representació ; Entorns d'influència ; Decision making ; Vocational maturity ; Models of representation ; Environments of influence



34 p, 1.3 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Treballs de Fi de Grau > Facultat de Psicologia. TFG

 Registre creat el 2020-02-07, darrera modificació el 2020-02-10



   Favorit i Compartir