La crítica en la enseñanza de las ciencias : constructivismo y contradicción
Laburu, C. E.

Date: 1996
Abstract: In this study we try to justify the importance of considering in science teaching that facet of critical thinking that is based on the idea of comparing the evidence with the prevision. Together with critical thinking, the most general and fundamental condition of coherent thinking must prevail. This viewpoint is justified by employing the popperian epistemological model, the cognitive model by Piaget and the model of conceptual change. We show that for these models, contradiction is an essential epistemological element. We suggest that critical thinking should be the principal object of teachers in the science class.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà.
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Subject: Educació científica ; Construcció del coneixement de l'alumne ; Teoria d'equilibració cognitiva de Piaget ; Pensament crític ; Ensenyament-aprenentatge constructivista ; Racionalitat científica ; Psicologia cognitiva ; Contradiccions a la ciència
Published in: Enseñanza de las ciencias, V. 14 n. 1 (1996) p. 93-101, ISSN 0212-4521

Adreça original: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21437


10 p, 563.3 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Enseñanza de las ciencias
Articles > Research articles

 Record created 2007-12-21, last modified 2019-11-05



   Favorit i Compartir