La crítica en la enseñanza de las ciencias : constructivismo y contradicción
Laburu, C. E (Universidade Estadual de Londrina)
Fecha: |
1996 |
Resumen: |
In this study we try to justify the importance of considering in science teaching that facet of critical thinking that is based on the idea of comparing the evidence with the prevision. Together with critical thinking, the most general and fundamental condition of coherent thinking must prevail. This viewpoint is justified by employing the popperian epistemological model, the cognitive model by Piaget and the model of conceptual change. We show that for these models, contradiction is an essential epistemological element. We suggest that critical thinking should be the principal object of teachers in the science class. |
Derechos: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. |
Lengua: |
Castellà |
Documento: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Materia: |
Educació científica ;
Construcció del coneixement de l'alumne ;
Teoria d'equilibració cognitiva de Piaget ;
Pensament crític ;
Ensenyament-aprenentatge constructivista ;
Racionalitat científica ;
Psicologia cognitiva ;
Contradiccions a la ciència |
Publicado en: |
Enseñanza de las ciencias, V. 14 n. 1 (1996) p. 93-101, ISSN 2174-6486 |
Adreça alternativa: https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21437
Adreça original: https://ensciencias.uab.cat/article/view/v14-n1-laburu
DOI: 10.5565/rev/ensciencias.4243
El registro aparece en las colecciones:
Artículos >
Artículos publicados >
Enseñanza de las cienciasArtículos >
Artículos de investigación
Registro creado el 2007-12-21, última modificación el 2024-05-26