Enseñanza de las ciencias
Enseñanza de las Ciencias (ISSN 0212-4521) it has grown as an obligued point of reference, specially among the professionals from mathematical and sciences teaching field in Spain. In connection with the sciences teaching field, it wants to go into the theory base of published studies and research in depth, to bring reflexions about linked to the state and the perspectives of the different lines of priority research at present, and promote interpretative works that allow to advance in the understanding of significant problems linked to the scientific learning. The journal wants to promote the studies that correspond to the needs of the science and mathematical teachers. These studies should go into the impact of different educative practices in depth, either in the classroom or in informal contexts.

 

Usage statistics Most popular
Latest additions:
2024-11-05
04:59
18 p, 588.8 KB Creencias y actuación en el aula de los formadores de profesores de Matemáticas / Jiménez Ávila, Wendy Jhoana (Universidad Autónoma de Zacatecas (Mèxic)) ; Sosa Guerrero, Leticia (Universidad Autónoma de Zacatecas (Mèxic))
El presente artículo es parte de un proyecto de investigación cuyo objetivo es describir la relación entre las creencias de los formadores de profesores de Matemáticas, sobre las matemáticas, su enseñanza y aprendizaje, y su actuación en el aula. [...]
This article is part of a research project aimed at describing the relationship between the beliefs of mathematics teacher educators about mathematics, its teaching, and learning processes, as well as their practices in the classroom. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.5985
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 185-202 (Investigaciones Didácticas)  
2024-11-05
04:59
22 p, 1.4 MB Resolución de un problema de generalización por alumnado con trastorno del espectro autista / Chico Gómez, Ángeles (Universidad de Huelva) ; Polo Blanco, Irene (Universidad de Cantabria) ; Climent Rodríguez, Nuria (Universidad de Huelva) ; Gómez-Hurtado, Inmaculada (Universidad de Huelva)
Este estudio aborda el proceso de generalización de cuatro estudiantes (11-12 años) con trastorno del espectro autista durante una sesión de un taller de resolución de problemas en el que se usan distintos tipos de representación: manipulativos, pictogramas y tablas. [...]
This study addresses the generalization process manifested by four 11 or 12-year-old children with autism spectrum disorder during a session of a problem-solving workshop in which several types of representation are used: manipulative ones, pictograms and tables. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.5990
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 75-96 (Investigaciones Didácticas)  
2024-11-05
04:59
26 p, 1.3 MB La alfabetización ambiental del futuro profesorado de infantil y primaria en Andalucía / Rivero García, Ana (Universidad de Sevilla) ; Solís Ramírez, Emilio (Universidad de Sevilla) ; Jiménez Fontana, Rocío (Universidad de Cádiz) ; Rodríguez Pérez, Lucía (Universidad de Cádiz)
Se pretende detectar el grado de alfabetización ambiental del profesorado de educación infantil y primaria en formación inicial de las universidades públicas de Andalucía. Para ello se utiliza un cuestionario (CDA) que indaga sobre tres dimensiones: conocimientos y habilidades, actitudes y emociones, y comportamientos. [...]
The objective of this study is to evaluate the level of environmental literacy among early childhood and primary education teachers in initial training at Andalusian public universities. To this end, a questionnaire (CDA in Spanish) was used to examine three key dimensions: knowledge and skills, attitudes and emotions, and behaviors. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.6130
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 159-184 (Investigaciones Didácticas)  
2024-11-05
04:59
22 p, 506.0 KB Enseñanza de la ciencia en las aulas de Educación Infantil según los docentes en activo : implicaciones en la formación del profesorado / Marcos Merino, José María (Universidad de Extremadura) ; Calvino Pérez, Elena (Universidad de Extremadura)
Las últimas innovaciones curriculares y los resultados de la investigación educativa muestran que la ciencia ha adquirido un protagonismo creciente en Educación Infantil. Sin embargo, a diferencia de lo que ocurre en otros países, apenas existen estudios que analicen cómo los docentes en activo enseñan esta disciplina, centrándose la investigación en docentes en formación. [...]
The latest curricular innovations and the results of educational research show that science has become increasingly important in Early Childhood Education. However, unlike what happens in other countries, there are hardly any studies that analyze how in-service teachers teach this discipline, mainly focusing on teachers in training. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.6095
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 33-54 (Investigaciones Didácticas)  
2024-11-05
04:59
24 p, 1.6 MB Interdisciplinariedad en educación secundaria : un recorrido de estudio e investigación / Vásquez Elias, Susana (Universitat de Barcelona) ; Barquero Farras, Berta (Universitat de Barcelona) ; Bosch, Marianna (Universitat de Barcelona)
Partimos de la hipótesis de que la separación entre disciplinas dificulta la enseñanza basada en la indagación y que generar entornos interdisciplinarios la facilita cuando los contenidos disciplinares se ponen al servicio del estudio de cuestiones, superando las limitaciones de la organización escolar por materias. [...]
We start from the hypothesis that the school separation between disciplines hinders inquiry-based teaching. Creating interdisciplinary environments facilitates this approach when disciplinary content is utilized in the study of problematic issues, surpassing the limitations of school organization by subjects. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.6029
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 115-138 (Investigaciones Didácticas)  
2024-11-05
04:59
3 p, 116.0 KB Estadísticas y evaluadores
2024 - 10.5565/rev/ensciencias.6322
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 7-9 (Editorial)  
2024-11-05
04:59
18 p, 339.9 KB Reflexiones de futuros maestros sobre dónde debe intervenir la ciencia en su día a día / Reina, Marta (Centro de Estudios Universitarios Cardenal Spínola) ; Pérez-Bueno, Beatriz (Centro de Estudios Universitarios Cardenal Spínola) ; Ceballos Aranda, Marta (Centro de Estudios Universitarios Cardenal Spínola) ; Ezquerra Martínez, Ángel (Universidad Complutense de Madrid)
El objetivo de este estudio es examinar en qué ámbitos de la vida diaria identifican 250 estudiantes del grado de Educación Primaria la presencia de la ciencia y valorar cómo piensan que esta debe intervenir. [...]
The objective of this study is to identify the aspects of daily life in which 250 primary teachers in training identify the presence of science and to value how they think that it should intervene. Three categories were established from their initial answers: contexts where science is present, science purposes, and science limits. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.6167
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 97-113 (Investigaciones Didácticas)  
2024-11-05
04:59
22 p, 501.7 KB Identificación de ciclos de generación, evaluación y modificación en estequiometría / Riva-Riquelme, Romina (Universidad de Concepción) ; Nunez-Oviedo, María Cecilia (Universidad de Concepción) ; Flores-Morales, Patricio (Universidad de Concepción)
La química es muy importante a nivel terciario, pero por su abstracción el estudiantado siente animadversión hacia ella. Para mejorar esta actitud, el foco parece ponerse en una didáctica que utiliza procesos de construcción y revisión de modelos mentales. [...]
Chemistry is very important at the tertiary level, but because of its abstraction, students feel hostility towards it. To improve this attitude, the focus seems to lie in a didactic approach that uses the construction and revision of mental modeling processes. [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.5965
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 11-32 (Investigaciones Didácticas)  
2024-11-05
04:59
20 p, 1.2 MB Conocimiento didáctico del contenido de formadores de profesores sobre didáctica de las ciencias / Ottogalli, María Emilia (Universidad Nacional de Córdoba (Argentina)) ; Bermudez, Gonzalo Miguel Angel (Universidad Nacional de Córdoba (Argentina))
La didáctica de las ciencias experimentales es parte de los programas de formación docente de la educación primaria de la provincia de Córdoba, Argentina, en espacios curriculares que agrupan saberes pedagógicos-didácticos y disciplinares de las ciencias naturales (CN), como «CN y su Didáctica II». [...]
Science education is part of the primary education teacher training programs of the province of Córdoba, in Argentina, particularly in curricular spaces that group together pedagogical-didactic and disciplinary knowledge of natural sciences (NS), such as «NS and its teaching methods». [...]

2024 - 10.5565/rev/ensciencias.6112
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 55-74 (Investigaciones Didácticas)  
2024-11-05
04:59
2 p, 96.7 KB Más de 40 años de Enseñanza de las Ciencias / Badillo Jiménez, Edelmira Rosa (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals) ; Solbes, Jordi (Universitat de València)
2024 - 10.5565/rev/ensciencias.6323
Enseñanza de las ciencias, Vol. 42 Núm. 3 (2024) , p. 5-6 (Editorial)