Petrologia ígnia [101055]
Galán García, Gumer
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències

Títol variant: Igneous Petrology
Títol variant: Petrología ígnea
Data: 2020-21
Resum: La Petrologia ígnia és una assignatura fonamental de la Geologia, essencial per a conèixer una part dels materials (roques ígnies) generats pels processos interns del planeta. Esta molt lligada a la Mineralogia (2n curs), a les altres dues petrologies (metamòrfica i sedimentària) i utilitza metodologia geoquímica en el seu raonament, totes assignatures que es fan, també, al 3er curs del Grau de Geologia. A més, és essencial per a explicar la gènesi d'alguns jaciments minerals, raonarles propietats i aplicacions d'una bona part de roques industrials, i esta relacionada amb la Tectònica global, totes assignatures optatives que es poden fer a 3er i 4rt curs del Grau. Els objectius que ha d'assolir l'estudiant a la teoria d'aquesta assignatura són: - Utilitzar amb destresa els diferents criteris per a classificar les roques ígnies, i establir la correlació entre els diversos tipus de classificacions. - Classificar les sèries de roques ígnies amb diagrames geoquímics adients. - Relacionar els diferents tipus de basalts amb la seva composició mineralògica i química, així com amb les seves estructures d'aflorament i morfologia dels volcans que generen; raonar la seva cristal·lització i la seva formació, a partir de dades geoquímiques i de l'ambient tectònic on es localitzen. - Raonar la diferenciació magmàtica a partir d'un magma parental basàltic utilitzant diagrames d'equilibri de fases senzills. - Relacionar els diferents tipus de gabres i dolerites amb la seva composició mineralògica i química, així com amb les seves estructures internes i tipus d'afloraments; raonar la seva cristal·lització i la seva formació a partir de dades geoquímiques i de l'ambient tectònic on es localitzen. - Relacionar les roques ultramàfiques i ultrabàsiques amb la seva composició mineral, identificar les seves estructures internes, formes dels afloraments i altres roques associades. - Relacionar les andesites, dacites i riolites amb la seva composició minerali química, formes d'aflorament i 1 - Relacionar les andesites, dacites i riolites amb la seva composició minerali química, formes d'aflorament i tipus de volcans que formen; raonar la seva cristal·lització i la seva gènesi a partir de dades geoquímiques i de l'ambient tectònic on es localitzen. - Relacionar els diferents tipus de granits amb la seva composició mineralògica i química, i amb les seves formes d'aflorament a diverses escales; raonar els seus mecanismes d'intrusió, la cristal·lització dels magmes granítics i la seva gènesi a partir de dades geoquímiques i de l'ambient tectònic on es localitzen. Els objectius de les pràctiques són: - Observar les relacions de camp entre diversos tipus de roques ígnies (plutòniques, subvolcàniques i volcàniques) i el seu encaixant (sedimentari, metamòrfic i altres roques ígnies), així com la relació entre l'estructura interna de les primeres i del encaixant, per a deduir la cronologia relativa d'emplaçament. - Descriure i identificar una roca ígnia en mostra de mà o a l'aflorament. - Adquirir destresa en la identificació de minerals i textures de roques ígnies amb el microscopi petrogràfic. - Descriure i classificar roques ígnies de diferents tipus al microscopi, a partir de la seva composició mineralògica i de la seva textura, utilitzant les normes de classificació de la IUGS.
Resum: La Petrología ígnea es una asignatura fundamental de la Geología, esencial para conocer una parte de los materiales (rocas ígneas) generados por los procesos internos del planeta. Está muy ligada a la Mineralogía (2º curso), a las otras dos petrologías (metamórfica y sedimentaria) y utiliza metodología geoquímica en su razonamiento (todas ellas asignaturas que también se hacen en el 3r curso). Además, esta asignatura es importante para explicar la génesis de algunos depósitos minerales de origen ígneo, para razonar las propiedades y aplicaciones de una buena parte de rocas industriales, y está relacionada con la Tectónica Global, todas ellas materias de asignaturas optativas que se hacen en 3r y 4º año del Grado. Los objetivos que el estudiante debe lograr en la teoría de esta asignatura son: - Utilizar con destreza los diferentes criterios para clasificar las rocas ígneas y establecer la correlación entre los diferentes tipos de clasificaciones. - Clasificar las series de rocas ígneas con diagramas geoquímicos adecuados. - Relacionar los diferentes tipos de basaltos con su composición mineralógica y química, así como con sus estructuras de afloramiento y con la morfología de los volcanes que generan; razonar su génesis y cristalización magmática a partir de datos geoquímicos y de los ambientes geodinámicos donde afloran. - Razonar la diferenciación magmática a partir de un magma basáltico parental utilizando diagramas de equilibrio de fases sencillos. - Relacionar los diferentes tipos de gabros y doleritas con su composición mineralógica y química, con sus 1 - Relacionar los diferentes tipos de gabros y doleritas con su composición mineralógica y química, con sus estructuras internas y tipos de afloramientos; razonar su génesis y cristalización magmática a partir de datos geoquímicos y de los ambientes geodinámicos donde afloran. - Relacionar las rocas ultramáficas y ultrabásicas con su composición mineral, identificar sus estructuras internas, formas de afloramiento y otras rocas asociadas. - Relacionar las andesitas, dacitas y riolitas con su composición mineralógica y química, con sus formas de aflorar y con los tipos de volcanes que generan; razonar su génesis y cristalización a partir de datos geoquímicos y del ambiente geodinámico donde afloran. - Relacionar los diferentes tipos de granitos con su composición mineral y química, con sus formas de aflorar a diversas escalas; razonar sus mecanismos de intrusión, la génesis de los magmas graníticos y su cristalización a partir de datos geoquímicos y del ambiente geodinámico donde afloran. - Comparar la heterogeneidad composicional de las rocas ígneas alcalinas y el menor volumen de sus afloramientos actuales respecto al resto de rocas ígneas. Los objetivos concretos de las prácticas son: - Observar las relaciones de campo entre diversos tipos de rocas ígneas (plutónicas, subvolcánicas y volcánicas) y las rocas encajantes (sedimentarias, metamórficas e ígneas), así como la relación entre sus estructuras para deducir la cronología relativa de emplazamiento. - Describir e identificar rocas ígneas en muestra de mano y en el afloramiento. - Adquirir destreza en la identificación de minerales y texturas de rocas ígneas con el microscopio petrográfico. - Describir y clasificar rocas ígneas de diferentes tipos al microscopio, a partir de su composición mineralógica y de sus texturas, utilizando las normas de clasificación de la IUGS.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Geologia [2500254]
Pla d'estudis: Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia [1208] ; Grau en Ciències Ambientals i Grau en Geologia [1436] ; Grau en Geologia [817]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 108.9 KB

Anglès
6 p, 107.7 KB

Castellà
6 p, 109.1 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2020-07-17, darrera modificació el 2023-01-28



   Favorit i Compartir