Teledetecció per als Sistemes Urbans [104548]
Pesquer Mayos, Lluís
Zabala Torres, Alaitz
Universitat Autònoma de Barcelona. Escola d'Enginyeria

Título variante: Remote Sensing for Urban Systems
Título variante: Teledetección para los Sistemas Urbanos
Fecha: 2020-21
Resumen: En els darrers anys, la Teledetecció es configura com una eina bàsica dins de l'anàlisi geogràfica gràcies a la disponibilitat sistemàtica d'imatges de satèl·lit i, cada cop més, d'imatges aeroportades, sigui des d'avions o, darrerament, des de dispositius UAV com els drons. La disciplina ha experimentat una espectacular evolució des de les primeres imatges disponibles per a ús civil a principis de 1970 fins l'actualitat. Avui en dia existeixen multitud de sensors orbitant al voltant de la superfície terrestre que permeten analitzar-la d'una forma mai vista. En aquest sentit, l'assignatura representa una interessant oportunitat per comprendre l'abast de la Percepció Remota com a disciplina i la seva contribució en el coneixement dels sistemes urbans. En el curs no es pretén entrenar en un programari específic. El missatge és que davant d'un cas d'ús, l'estudiant ha de saber (o aprendre si cal) els conceptes necessaris, entendre quines estratègies és convenient aplicar i saber quines eines té al seu abast. Comprès això, la pròpia maduresa del cas d'ús li permetrà cercar quines funcionalitats necessita del programari en cada situació i escollir o adaptar-se a les possibilitats que anirà trobant en cada moment i lloc del desenvolupament futur de la seva activitat. Entre els objectius que hom planteja en l'assignatura, que són tant de natura teòrica com pràctica, destaquen: Conèixer les principals plataformes i sensors disponibles en Teledetecció. Aquest objectiu s'assolirà 1 Conèixer les principals plataformes i sensors disponibles en Teledetecció. Aquest objectiu s'assolirà mitjançant el discurs teòric i un exercici de recerca a realitzar pels alumnes. Comprendre la naturalesa de las imatges multispectrals i la resposta característica dels principals tipus decobertes del sòl. El discurs teòric es vestirà amb un seguit d'exemples tant des del punt de vista més conceptual (banda espectral, signatures espectrals, espectre electromagnètic), com pràctic (avaluació i interpretació de les signatures espectrals de diferents cobertes, composicions amb fals color, etc). La part pràctica de l'assignatura, doncs, s'iniciarà amb la definició de la llegenda i la demostració de la separabilitat espectral de diferents cobertes del sòl. Saber realitzar el tractament bàsic de les imatges, des de la seva adquisició fins la seva explotació per a cartografia temàtica de tipus categòric. Aquest objectiu s'assolirà en diversos casos aplicats fins arribar a l'obtenció de l'exactitud temàtica de la cartografia obtinguda. Conèixer exemples aplicats en entorns urbans: cobertes i usos del sòl, illes de calor, qualitat de l'aire, etc. . .
Resumen: En los últimos años, la Teledetección se configura como una herramienta básica dentro del análisis geográfico gracias a la disponibilidad sistemática de imágenes de satélite y, cada vez más, de imágenes aeroportadas, sea desde aviones o, últimamente , desde dispositivos UAV como los drones. La disciplina ha experimentado una espectacular evolución desde las primeras imágenes disponibles para uso civil a principios de 1970 hasta la actualidad. Hoy en día existen multitud de sensores orbitando alrededor de la superficie terrestre que permiten analizarla de una forma nunca vista. En este sentido, la asignatura representa una interesante oportunidad para comprender el alcance de la Percepción Remota como disciplina y su contribución en el conocimiento de los sistemas urbanos. En el curso no se pretende entrenar en un software específico. El mensaje es que ante un caso de uso, el estudiante debe saber (o aprender si es necesario) los conceptos necesarios, entender qué estrategias es conveniente aplicar y saber qué herramientas tiene a su alcance. Comprendido esto, la propia madurez del caso de uso le permitirá buscar qué funcionalidades necesita del software en cada situación y escoger o adaptarse a las posibilidades que irá encontrando en cada momento y lugar del desarrollo futuro de su actividad. 1 Entre los objetivos que se plantea en la asignatura, que son tanto de naturaleza teórica como práctica, destacan: Conocer las principales plataformas y sensores disponibles en Teledetección. Este objetivo se logrará mediante el discurso teórico y un ejercicio de investigación a realizar por los alumnos. Comprender la naturaleza de las imágenes multispectral y la respuesta característica de los principales tipos de cubiertas del suelo. El discurso teórico se vestirá con una serie de ejemplos tanto desde el punto de vista más conceptual (banda espectral, firmas espectrales, espectro electromagnético), como práctico (evaluación e interpretación de las firmas espectrales de diferentes cubiertas, composiciones con falso color, etc ). La parte práctica de la asignatura, pues, se iniciará con la definición de la leyenda y la demostración de la separabilidad espectral de diferentes cubiertas del suelo. Saber realizar el tratamiento básico de las imágenes, desde su adquisición hasta su explotación para cartografía temática de tipo categórico. Este objetivo se alcanzará en varios casos aplicados hasta llegar a la obtención de la exactitud temática de la cartografía obtenida. Conocer ejemplos aplicados en entornos urbanos como: cubiertas y usos del suelo, islas de calor, calidad del aire, etc. . .
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català, anglès, castellà
Titulación: Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles [2503743]
Plan de estudios: Grau en Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles [1395]
Documento: Objecte d'aprenentatge



Català
5 p, 112.5 KB

Anglès
5 p, 111.7 KB

Castellà
6 p, 113.6 KB

El registro aparece en las colecciones:
Materiales académicos > Guías docentes

 Registro creado el 2020-07-17, última modificación el 2023-01-28



   Favorit i Compartir