Web of Science: 1 citations, Scopus: 1 citations, Google Scholar: citations,
Student teachers' positioning with regard to their key learning experiences in the first practicum
Giralt Romeu, Mireia (Universitat Ramon Llull)
Liesa Hernández, Eva (Universitat Ramon Llull)
Mayoral Serrat, Paula (Universitat Ramon Llull)
Becerril Balín, Lorena (Universitat Oberta de Catalunya)

Additional title: Experiencias clave de aprendizaje y posicionamiento de los estudiantes de magisterio en su primer Prácticum
Date: 2020
Abstract: This exploratory study consists of a description of which kind of key learning experiences student teachers' have to face during their first practicum in schools and how they positioned their selves in these situations. Twenty-seven second-year student teachers were interviewed. Five key learning experiences were identified: classroom instruction, socialization, conflicting between pre-existing conceptions and the reality, classroom management, and diversity. Two kinds of positions were adopted by them when they faced these experiences: I as a student and I as a teacher. They posi-tioned as students when they focused their attention on observing educational practices and fully and unreservedly accepting their mentors' strategies and they positioned as teachers when they acted and made decisions with autonomy and applied the theoretical knowledge acquired. The difficulties students face in positioning themselves as teachers were found to relate to all the key learning ex-periences except for those connected to do with classroom instruction.
Abstract: Este estudio exploratorio describe el tipo de experiencias clave de aprendizaje a las que se en-frentan los estudiantes docentes durante su primera práctica en las escuelas y cómo se posiciona-ron en estas situaciones. Veintisiete estudiantes de segundo año fueron entrevistados. Se identifi-caron cinco experiencias clave de aprendizaje: instrucción en el aula, socialización, conflicto en-tre las concepciones preexistentes y la realidad, gestión del aula e diversidad. Adoptaron dos tipos de posiciones ante las experiencias: yo como estudiante y yo como maestro/a. Se posicionaron como estudiantes cuando enfocaron su atención en observar las prácticas educativas, aceptando sin reservas las estrategias de sus mentores, y se posicionaron como maestros cuando actuaron y tomaron decisiones con autonomía y aplicaron el conocimiento teórico adquirido en los contextos universitarios. Los resultados muestran que las dificultades que enfrentan los estudiantes para po-sicionarse como maestros se relacionan con todas las experiencias clave de aprendizaje, excepto las relacionadas con la instrucción en el aula.
Grants: Agència de Gestió d'Ajuts Universitaris i de Recerca 2019/FI_B2 000166
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Teacher training ; Identity ; Key learning experiences ; I-position ; Formación del profesorado ; Identidad ; Experiencias clave de aprendizaje ; Posiciones del yo
Published in: Quaderns de psicologia, Vol. 22 Núm. 2 (2020) , p. 1570 (Sección temática) , ISSN 2014-4520

Adreça original: https://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/v22-n2-giralt-liesa-mayoral-etal
DOI: 10.5565/rev/qpsicologia.1570


26 p, 329.6 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Quaderns de psicologia
Articles > Research articles

 Record created 2020-09-01, last modified 2024-04-28



   Favorit i Compartir