Google Scholar: cites
La Memòria Històrica en l'Ensenyament Científic Contextualitzat
Puig Rosell, Pere (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia)
Cantero, Beatriz (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals)

Títol variant: Historical Memory in Contextualized Scientific Education
Data: 2020
Resum: L'ensenyament de coneixements científics a l'ESO necessita eines contextualitzadores per a facilitar l'aprenentatge de l'alumnat. El treballs interdisciplinaris són una eina didàctica excepcional, però necessiten d'un eix vertebrador que condueixi la sinergia de les matèries implicades. Un dels fils conductors que permet contextualitzar amb facilitat les matèries científiques de Química i Biologia juntament amb la Història i l'assignatura de Cultura i Valors Ètics és la Memòria Històrica. En aquest article es presenta una programació d'innovació didàctica amb l'estructura d'un treball globalitzador interdisciplinari que facilita que l'alumnat pugui treballar en tres idiomes diferents i de manera holística un conjunt de conceptes com l'enllaç químic, la formació dels èsters, l'estructura de l'ADN i la identificació de desapareguts. El disseny de la proposta també permet que l'alumnat pugui solucionar casos pràctics de desapareguts de la Guerra Civil i que pugui escoltar i dialogar amb periodistes, científics i activistes pels drets humans.
Resum: Teaching science in secondary school needs contextualizing tools in order to facilitate student learning. Interdisciplinary work is an exceptional teaching tool, but it needs a backbone that leads to the synergy of the involved subjects. Historical Memory can be used in the contextualization of the scientific subjects of Chemistry and Biology together with History and the subject of Culture and Ethical Values. This article presents a didactic innovation activity involving the use of three different languages and a holistic approach to teach and learn concepts such as chemical bond, formation of esters, DNA structure, and identification of missing persons. The design of the proposal allows students to solve practical cases of missing persons from the Spanish Civil War and listen and dialogue with journalists, scientists and human rights activists.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Ensenyament científic contextualitzat ; Identificació genètica ; Desapareguts ; Guerra Civil Espanyola ; Memòria històrica ; Contextualized scientific education ; Genetic identification ; Missing persons ; Spanish Civil War ; Historical memory
Publicat a: Ciències : revista del professorat de ciències de primària i secundària, Núm. 41 (2020) , p. 9-21 (Experiències didàctiques i treballs pràctics) , ISSN 1699-6712

Adreça alternativa: https://revistes.uab.cat/ciencies/article/view/n41-puig-cantero
DOI: 10.5565/rev/ciencies.437


13 p, 428.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Ciències
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2020-10-24, darrera modificació el 2021-03-22



   Favorit i Compartir