Becoming Macedonian : Name Mapping and Ethnic Identity. The Case of Hephaistion
Reames, Jeanne (University of Nebraska, Omaha)

Títol variant: Convertirse en macedonio : asignación de nombres e identidad étnica. El caso de Hefestión
Data: 2020
Resum: An epigraphical survey (with digital mapping component) of Greece and Magna Graecia reveals a pattern as to where Hephais-based names appear, up through the second century BCE. Spelled with an /eta/, these names are almost exclusively Attic-Ionian, while Haphēs-based names, spelled with an alpha, are Doric-Aeolian, and much fewer in number. There is virtually no overlap, except at the Panhellenic site of Delphi, and in a few colonies around the Black Sea. Furthermore, cult for the god Hephaistos -long recognized as a non-Greek borrowing- was popular primarily in Attic-Ionian and "Pelasgian" regions, precisely the same areas where we find Hephais-root names. The only area where Haphēs-based names appear in any quantity, Boeotia, also had an important cult related to the god. Otherwise, Hephaistos was not a terribly important deity in Doric-Aeolian populations. This epigraphic (and religious) record calls into question the assumed Macedonian ethnicity of the king's best friend and alter-ego, Hephaistion. According to Tataki, Macedonian naming patterns followed distinctively non-Attic patterns, and cult for the god Hephaistos is absent in Macedonia (outside Samothrace). A recently published 4th century curse tablet from Pydna could, however, provide a clue as to why a Macedonian Companion had such a uniquely Attic-Ionian name. If Hephaistion's ancestry was not, in fact, ethnically Macedonian, this may offer us an interesting insight into fluidity of Macedonian identity under the monarchy, and thereby, to ancient conceptualizations of ethnicity more broadly.
Resum: Un estudio epigráfico (con componente de mapeo digital) de Grecia y Magna Graecia revela un patrón en cuanto a dónde aparecen los nombres basados en Hephais, hasta el siglo II a. C. Deletreados con una / eta /, estos nombres son casi exclusivamente ático-jónico, mientras que los nombres basados en Haphēs, escritos con un alfa, son dórico-eólico, y mucho menos en número. Prácticamente no hay superposición, excepto en el sitio panhelénico de Delfos y en algunas colonias alrededor del Mar Negro. Además, el culto al dios Hephaistos -reconocido durante mucho tiempo como un préstamo no griego- fue popular principalmente en las regiones ático-jónico y "pelasgo", precisamente las mismas áreas donde encontramos nombres de raíz de Hephais. La única zona donde aparecen nombres basados en Haphēs en cualquier cantidad, Beocia, también tenía un culto importante relacionado con el dios. De lo contrario, Hefesto no era una deidad terriblemente importante en las poblaciones dórico-eólicas. Este registro epigráfico (y religioso) cuestiona la supuesta etnia macedonia del mejor amigo y alter-ego del rey, Hefaistion. Según Tataki, los patrones de nomenclatura macedonios siguieron patrones distintivos no áticos, y el culto al dios Hefesto está ausente en Macedonia (fuera de Samotracia). Sin embargo, una tablilla de maldiciones del siglo IV publicada recientemente en Pydna podría proporcionar una pista de por qué un Compañero macedonio tenía un nombre tan singularmente ático-jónico. Si la ascendencia de Hefestión no era, de hecho, étnicamente macedonia, esto puede ofrecernos una visión interesante de la fluidez de la identidad macedonia bajo la monarquía y, por lo tanto, de las antiguas conceptualizaciones de la etnicidad en general.
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Llengua: Anglès
Document: article ; recerca ; publishedVersion
Matèria: Hephaistion ; Hephaestion ; Amyntor ; Macedonian names ; Ethnic identity ; Ethnic identities ; Pydna ; Thessaloniki ; Pella ; Alexander the great ; Epigraphy ; Digital history ; Digital mapping ; Lexicon of greek personal names ; Hephaistos ; Kerberoi ; Hephaistos cult ; Hefaistion ; Hefestión ; Nombres macedonios ; Identidad étnica ; Identidades étnicas ; Salónica ; Alejandro el grande ; Epigrafía ; Historia digital ; Mapeo digital ; Léxico de nombres personales griegos ; Culto a Hefesto
Publicat a: Karanos, Vol. 3 (2020) , p. 11-37 (Articles) , ISSN 2604-3521

Adreça original: https://revistes.uab.cat/karanos/article/view/v3-reames


28 p, 435.3 KB

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 Registre creat el 2020-12-29, darrera modificació el 2021-01-05



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