Historia de la matemática : integración cultural de las matemáticas, génesis de los conceptos y orientación de su enseñanza
González Urbaneja, P. M.

Date: 1991
Abstract: This report seeks to claim a didactic function for the History of Mathematics, justifying the fact that a complete and profound understanding of the fundamental concepts of any science requires the knowledge of its history. The excessive logical-deductive nature of present Mathematics has given rise to an excessive dogmatism in its teaching, together with an imposition of exactness and strictness as the fundamental, almost exclusive, values of Mathematics, thus influencing the students' negative response. We believe that these deficiencies can be put back to right by means of the teaching of the History of Mathematics, so as to enrich the teachings culturally. We suggest this subject be integrated inter-disciplinarily into the curriculum, aiid considered a source of inspiration, permanent self-training, and orientation for al1 educacional activity.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Language: Castellà
Document: article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Àlgebra linial ; Geometria clàssica ; Dogmatisme ; Bourbaki ; Axiomes ; Història de les matemàtiques ; Lògica i intuició ; Deducció i construcció ; Teoremes ; Mètode genètic ; Análisis y síntesis, generalidad y particularidad
Published in: Enseñanza de las ciencias, V. 9 n. 3 (1991) p. 281-289, ISSN 2174-6486

Adreça alternativa: https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/39904


10 p, 554.6 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Enseñanza de las ciencias
Articles > Research articles

 Record created 2008-02-04, last modified 2021-06-20



   Favorit i Compartir