Data: |
1991 |
Resum: |
This report seeks to claim a didactic function for the History of Mathematics, justifying the fact that a complete and profound understanding of the fundamental concepts of any science requires the knowledge of its history. The excessive logical-deductive nature of present Mathematics has given rise to an excessive dogmatism in its teaching, together with an imposition of exactness and strictness as the fundamental, almost exclusive, values of Mathematics, thus influencing the students' negative response. We believe that these deficiencies can be put back to right by means of the teaching of the History of Mathematics, so as to enrich the teachings culturally. We suggest this subject be integrated inter-disciplinarily into the curriculum, aiid considered a source of inspiration, permanent self-training, and orientation for al1 educacional activity. |
Drets: |
Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades.  |
Llengua: |
Castellà |
Document: |
Article ; recerca ; Versió publicada |
Matèria: |
Àlgebra linial ;
Geometria clàssica ;
Dogmatisme ;
Bourbaki ;
Axiomes ;
Història de les matemàtiques ;
Lògica i intuició ;
Deducció i construcció ;
Teoremes ;
Mètode genètic ;
Análisis y síntesis, generalidad y particularidad |
Publicat a: |
Enseñanza de las ciencias, V. 9 n. 3 (1991) p. 281-289, ISSN 2174-6486 |