La reflexió sobre la pràctica d'ensenyament del patrimoni cultural : estudi de cas d'una mestra d'educació primària
Callarisa Mas, Joan
González-Monfort, Neus, dir.
Santisteban, Antoni, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials

Publicació: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, setembre de 2019.
Descripció: 1 recurs en línia (500 pàgines)
Resum: La tesi doctoral La reflexió sobre la pràctica d'ensenyament del patrimoni cultural. Estudi de cas d'una mestra d'educació primària té la finalitat de descriure i interpretar el cas d'una mestra de primària que utilitza l'entorn i els seus elements patrimonials per treballar més que continguts a l'aula. Aquesta mestra, amb més de trenta anys de docència, té molt clar que l'entorn proper és una molt bona font de treball per potenciar el treball de continguts, però també d'actituds i valors de respecte, que ajuden a l'alumnat a potenciar la visió crítica. Per tant, està formant uns alumnes per arribar a ser una ciutadania crítica tant en l'entorn local com en el global. Aquesta mestra, per la influència de la seva formació inicial, entén que cal estar contínuament innovant. Sinó que des dels seus inicis docents entén l'educació com una manera de treball entre iguals, com són els mestres i els alumnes. És per aquest motiu que en el seu viatge al llarg d'aquests anys sempre ha innovat i buscat la manera de potenciar aquests elements fins arribar al treball per projectes. En aquests últims anys, la metodologia de treball per projectes interdisciplinaris, en què hi caben totes les àrees, li ha permès practicar la docència més participativa, cooperativa i estimuladora gràcies als elements patrimonials de l'entorn proper a l'escola. La recerca feta en aquest estudi de cas és dins un projecte relacionat amb un projecte interdisciplinari sobre el monestir de Sant Pere de Casserres. Durant tota la recerca s'han utilitzat diferents instruments de recollida de dades, com són entrevistes, qüestionaris, focus grup i observació participant. Tota la informació ha estat organitzada per contestar quatre eixos que connecten amb les preguntes de recerca, els supòsits i els objectius. Els quatre eixos són el següents: EIX 1. MEDI, PATRIMONI I ESCOLA OBERTA AL MÓN: S'intenta indagar com és que la mestra dóna tanta importància a un element com el patrimoni i com ho lliga al medi, al qual també dóna la importància de ser sovint l'eix vertebrador dels projectes que realitza. EIX 2. INTERACCIÓ I CONSTRUCCIÓ DEL CONEIXEMENT: Es vol veure la interacció i creació de coneixement i si la mestra el construeix a partir d'alguna metodologia concreta. EIX 3. FINALITATS EDUCATIVES I EDUCACIÓ PER A LA CIUTADANIA: S'indaga en la manera de formar ciutadans que té la mestra. I com treballen elements de ciutadania que no surten dins el currículum però que són tan importants per a la formació dels alumnes. EIX 4. EL ROL DEL DOCENT I LA PRÀCTICA REFLEXIVA: Quina manera té la mestra d'entendre el fet de ser mestra. Com educa dins les aules, si s'havia plantejat com i per què ho feia d'aquesta manera (treballar per projectes) i quin paper tenia ella en tot aquest procés. A partir d'aquests eixos es conclou que el compromís professional dels mestres és innegociable en el sentit de la formació de ciutadans. Per tant, els mestres han de fer aflorar altres coses que no surten al currículum com poden ser els valors i les actituds. El patrimoni sovint s'interpreta com un element avorrit i poc útil, tot i que la realitat és ben diferent. Ara, cal trobar les eines necessàries. A partir d'un projecte ben pensat, estructurat i executat, el treball amb elements patrimonials pot ser dels temes més divertits i útils per treballar amb els alumnes. I, per tant, els projectes són una metodologia de treball que permet una llibertat molt més àmplia que els horaris i les estructures tancades a l'escola, i, per tant, serveixen per potenciar altres actituds, com la motivació dels alumnes.
Resum: La tesis doctoral La reflexión sobre la práctica de enseñanza del patrimonio cultural. Estudio de caso de una maestra de educación primaria tiene como objetivo describir e interpretar el caso de una maestra de educación primaria que utiliza el entorno y los elementos patrimoniales de éste para trabajar más contenidos en el aula. Esta maestra, que ya goza de más de treinta años de carrera docente, tiene muy claro que el entorno cercano es una fuente de trabajo muy buena para potenciar el trabajo de los contenidos, y también de actitudes y valores de respeto, que ayuden los alumnos a potenciar la visión crítica. Por lo tanto, está formando alumnos para llegar a ser una ciudadanía crítica con el entorno local y con el ámbito global. Esta maestra, como consecuencia de su formación inicial, entiende que la innovación continua es imprescindible. Desde sus inicios como docente ha concebido la educación como un modo de trabajar entre iguales, entre los maestros y los alumnos. Por esta razón a lo largo de todos sus años de carrera siempre ha buscado la innovación y el modo de potenciar estos elementos hasta llegar a trabajar por proyectos. En estos últimos años, la metodología de trabajo por proyectos interdisciplinarios, donde tienen cabida todas las áreas, le ha permitido llevar a cabo una docencia más participativa, cooperativa y motivadora gracias a los elementos patrimoniales del entorno cercano a la escuela. La investigación en este estudio de caso se encuentra dentro del proyecto relacionado con un proyecto interdisciplinario sobre el monasterio de Sant Pere de Casserres. Durante toda la investigación se han utilizado diferentes instrumentos de recogida de datos, como entrevistas, cuestionarios, grupos foco y observación participante. Toda la información ha sido organizada para responder a cuatro ejes que conectan con las preguntas de investigación, los supuestos y los objetivos. Los cuatro ejes son los siguientes:Eje 1. Medio, patrimonio y escuela abierta al mundo: se intenta indagar por qué la maestra da tanta importancia a un elemento como el patrimonio y como lo relaciona con el medio, al cuál también da la importancia de a menudo ser el eje vertebrador de los proyectos que realiza. Eje 2. Interacción y construcción del conocimiento: se pretende ver la interacción y la creación de conocimiento, y si la maestra lo construye a partir de una metodología concreta. Eje 3. Finalidades educativas y educación para la ciudadanía: se centra en el modo de formar ciudadanía que lleva a cabo la maestra. Como se trabajan elementos de ciudadanía que no salen en el currículum pero que son muy importantes para la formación de los alumnos. Eje 4. El rol del docente y la práctica reflexiva: qué manera tiene la maestra de entender el hecho de ser maestra. Como educa dentro de las aulas, si se había planteado cómo y por qué lo hacía de esta forma (trabajar por proyectos) y qué papel juega ella en todo este proceso. A partir de estos ejes se concluye que el compromiso profesional de los maestros es innegociable en el sentido de la formación de ciudadanos. Así pues, los maestros tienen que hacer florecer otros aspectos que no salen en el currículum, como los valores y las actitudes. El patrimonio a menudo se interpreta como un elemento aburrido y poco útil, aunque la realidad es diferente. Es necesario dar con las herramientas necesarias. A partir de un proyecto bien pensado, estructurado y ejecutado, el trabajo con elementos patrimoniales puede ser uno de los aspectos más divertidos y útiles para trabajar con los alumnos. Por lo tanto, los proyectos son una metodología de trabajo que permite una libertad mucho más amplia que los horarios y las estructuras cerradas en la escuela, y, así, sirven para potenciar otras actitudes, como la motivación de los alumnos.
Resum: The doctoral thesis "Reflection on cultural heritage teaching practice. Case study of a Primary Education teacher" has the purpose to decribe and interpret the case study of a Primary Education teacher who uses the environment and cultural heritage elements to work more than content in classroom. This teacher, who is teaching for more than thirty years, is very clear about environment is a good source not only to develop contents, but also behaviours and values of respect that help students to develop critical vision. So, the teacher is educating students to become critical citizens. This teacher, due to univeristy initial training, is conscious that innovation is continuously necessary. From her begginings as a teacher, she understands education as a work between equals, students and teachers, and she has been always trying to innovate up to work by projects. Last years by interdisciplinary project methodology this teacher has been able to apply a participative, cooperative and motivating teaching based on heritage elements near school. In this particular research, the interdisciplinary project is about Sant Pere de Casserres monastery. During this case study, different instruments have been used, like interviews, questionnaires, focus group and participant observation. All the data is organized in four main points, connected with research questions, suppositions and objectives:1. Environment, heritage and a school open to the world2. Interaction and knowledge construction3. Educational purposes and citizenship education4. Teacher's role and reflective practiceFrom this research we can conclude that teachers' professional commitment can never be given up in order to form citizens. Teachers must work about values and behaviours besides curriculum issues. Interdisciplinary project about cultural heritage turns out to be a very useful and amazing way for students to work, because interdisciplinary project methodology gives freedom both teachers and students about contents and timetables, for example. So, it creates the opportunity to work and strenghten attitudes and values.
Nota: Departament responsable de la tesi: Departament de Didàctica de la Llengua, de la Literatura i de les Ciències Socials.
Nota: Programa de Doctorat: Educació
Nota: Tesi. Doctorat. Universitat Autònoma de Barcelona. 2019.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, i la comunicació pública de l'obra, sempre que no sigui amb finalitats comercials, i sempre que es reconegui l'autoria de l'obra original. No es permet la creació d'obres derivades. Creative Commons
Llengua: Català
Document: Tesi doctoral ; Versió publicada
Matèria: Patrimoni cultural ; Ensenyament ; Mètode de projectes ; Educació primària ; Mètodes actius
ISBN: 9788449092725

Adreça alternativa: https://hdl.handle.net/10803/669912


14.6 MB

El registre apareix a les col·leccions:
Documents de recerca > Tesis doctorals

 Registre creat el 2021-04-12, darrera modificació el 2023-02-13



   Favorit i Compartir