Abstract: |
Aquest treball explora el grau d'inclusió de l'alumnat amb sordesa a l'aula de música d'Educació Infantil (EI) i Educació Primària (EP) en una comarca catalana, en termes de gaudi, participació i assoliment en les activitats i continguts que estableix el currículum de referència per a aquestes etapes. Des del plantejament de l'anàlisi de necessitats, es persegueix detectar aspectes a millorar en el procés d'inclusió per a orientar accions que l'afavoreixin, prenent com a referent el Disseny Universal d'Aprenentatge (DUA). Es planteja una investigació descriptiva ex post-facto que combina l'anàlisi de dades quantitatives i qualitatives, seguint el principi de triangulació per tècniques (revisió bibliogràfica, qüestionari, entrevista) i informants (alumnat amb sordesa, alumnat amb audició normal, docents de música i professionals especialistes en l'atenció de l'alumnat amb sordesa). La mostra la conformen 34 docents, 49 alumnes amb sordesa i 596 companys de classe amb audició normal, que han respost els seus corresponents models de qüestionari creats ad hoc. En els qüestionaris es valora el grau de gaudi, participació i assoliment en les diferents activitats i continguts musicals. El professorat ha aportat, a més, la seva visió sobre les dificultats que troba a l'aula de música per a la inclusió de l'alumnat amb sordesa, les seves estratègies, recursos i les condicions de l'aula. Per altra banda, s'han efectuat sis entrevistes amb professionals especialistes en l'atenció educativa de l'alumnat amb sordesa. Les dades quantitatives són tractades mitjançant anàlisi descriptiu, comparatiu i correlacional, mentre que en el cas dels quantitatius s'ha procedit a la seva categorització i anàlisi de contingut. L'anàlisi dels resultats aporta conclusions sobre les actituds, el gaudi, la participació i l'assoliment de l'alumnat amb sordesa a l'aula de música i els factors que intervenen en els mateixos, centrats en l'alumnat (grau, moment i evolució de la pèrdua auditiva, edat, tipus de pròtesi, simetria de l'audició, atenció primerenca, desenvolupament del llenguatge), en els recursos humans i tecnològics, el professorat i les estratègies docents, les condicions acústiques de l'aula i l'àmbit familiar. S'inclou un corpus d'orientacions per al professorat i una concreció del DUA adaptada a la intervenció en l'aula de música d'EI i EP amb alumnat amb sordesa. |