Medicina i Cirurgia IV [103608]
Webb Youdale, Susan
Esteban Mur, Juan Ignacio
Sahuquillo Barris, Joan
Julián Ibáñez, Juan Francisco
Illa Sendra, Maria Isabel
Pedro-Botet Montoya, María Luisa
de Benito Hernández, María Natividad
Vilallonga Puy, Ramon
Rigla Cros, Maria Mercedes
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Medicina

Additional title: Medicine and Surgery IV
Additional title: Medicina y Cirugía IV
Date: 2021-22
Abstract: 1 Neurologia: La matèria Neurologia-Neurocirurgia dins de l'assignatura MIC IV està programada en cinquè curs del Grau de Medicina. Al final del període de formació, on el coneixement de l'alumne li permet afrontar al pacient amb molèsties que impliquen el sistema nerviós, per fer un diagnòstic sindròmic, d'acord amb la simptomatologia observada, plantejar una topografia lesional, el que permetrà d'acord amb la clínica i les proves complementàries, establir la causa etiològica, per permetre la realització d'un pronòstic i tractament. Aquesta guia docent proposa mecanismes d'ensenyament i aprenentatge dirigits a obtenir uns objectius preestablerts i definits a priori, que poden i s'han de modificar al llarg del temps per tal d'adaptar-los a noves necessitats. L'estudiant ha d'haver adquirit: 1. El coneixement, actituds i aptituds per a la cura del pacient amb patologia neurològica-neuroquirúrgica. 2. Saber obtenir, classificar, utilitzar i analitzar la informació proporcionada pel pacient i el seu entorn, així com utilitzar i interpretar proves complementàries. 3. Establir un ordre de problemes i recursos, per tal de planejar i realitzar una escala de prioritats i objectius. 4. Conèixer i tractar les malalties neurològiques més comunes, valorant les de risc vital i processos urgents. 5. Aplicar mètodes de la medicina preventiva per disminuir la freqüència de malaltia neurològica. 6. Manejar la bibliografia específica utilitzant tots els mitjans d'informació disponibles, remarcant el concepte de formació continuada. Endocrinologia: 1-Adquirir coneixement (etiologia, clínica, diagnòstic, tractament i rehabilitació) de les patologies endocrinològiques, de la nutrició i metabolisme, i desenvolupar actituds i aptituds per la cura del pacient amb patologia endocrinològica, metabòlica i nutricional. 2-Obtenir, classificar i analitzar la informació proporcionada pel pacient i el seu entorn, així com utilitzar i interpretar les proves complementàries. 3-Manejar la bibliografia específica utilitzant tots els mitjans d'informació disponibles, remarcant la importància de la formació continuada. 5-Establir un ordre de problemes i recursos, per tal de planejar i realitzar una escala de prioritats i objectius. 6-Conèixer i tractar les malalties endocrinològiques, nutricionals i del metabolisme més comunes, valorant les de risc vital i processos urgents. 7-Aplicar mètodes de medicina preventiva per tal de disminuir la freqüència d'aquestes malalties. Malalties infeccioses: La docència de la patologia infecciosa en els estudis de grau de medicina es pot definir com el conjunt d'activitats destinades a proporcionar a l'alumne un nivell de competència en aquesta àrea, adequat per a un metge recent llicenciat, així com una base sòlida per poder adquirir en el futur les competències pròpies d'un especialitat. La patologia infecciosa té una sèrie de característiques diferencials 1 . - Els seus continguts són transversals, semblant a la oncologia. 2 . - És uns disciplina bàsicament mèdica 3 . - És una disciplina molt extensa 2 No tots els continguts potencials de la patologia infecciosa han de formar part d'una assignatura troncal, sinó que en ocasions s' han de compartir amb altres especialitats. El repartiment de continguts dependrà de la diferent organització dels serveis hospitalaris, dels departaments universitaris i de les línies de recerca. Es important una bonacoordinació amb l'assignatura de Microbiologia. S'ha de desenvolupar una adequada integració vertical entre les dues assignatures . Un qüestió molt important és com enfocar el pla docent. En molts programes es segueix un criteri etiològic. Aquesta concepció contrasta amb la realitat clínica, en què les malalties es presenten en forma de síndromes. L'enfocament sindròmic serà fonamental per orientar el diagnòstic i la conducta davant la majoria de situacions clíniques, de tota manera l'enfocament etiològic, pot tenir validesa en alguns microorganismes o grups de microorganismes especialment rellevants. Així mateix i encara que en la formació de grau la prioritat han de ser les infeccions de la comunitat amb una major prevalença, també és adequat incorporar al pla docent nocions sobre la infecció nosocomial, la salut internacional i l'ús pràctic dels antimicrobians. Per tant els objectius de formació són que l'alumne haurà d'adquirir els coneixements teòrics i les habilitats necessàries per identificar els principals problemes produïts per les malalties infeccioses. Així mateix haurà de ser capaç d'orientar el diagnòstic i tractament de les principals infeccions de la comunitat i hospitalàries. També haurà d'adquirir les actituds adequades en la seva relació amb els pacients i així amb la resta de treballadors de la sanitat, especialment la infermeria.
Abstract: 1 Objectives and contextualization Neurology: The subject Neurology-Neurosurgery within the subject MAS IV is scheduled in the fifth year of the Degree in Medicine. At the end of the training period, the knowledge acquired by the student allows him to face the patient with diseases of the nervous system, to make a syndromic diagnosis, in agreement with the observed symptomatology, to localize a lesion topography, which will allow according to the clinical status and the complementary tests, establish the aetiological cause, allowing to establish a prognosis and treatment. This teaching guide proposes teaching and learning mechanisms aimed at achieving the following a priori pre-established and defined objectives, which can and must be modify over time in order to adapt them to new needs. The student must have acquired: The knowledge, attitudes and aptitudes for the care of the patient with neurological-neuro-surgical pathology. Know how to obtain, classify, use and analyse the information provided by the patient and his/her environment, as well as using and interpreting complementary evidence. Establish an order of problems and resources, in order to plan and carry out a list of priorities and objectives. To know and treat the most common neurological diseases, valuing those of vital risk and urgent processes. Apply preventive medicine methods to decrease the frequency ofneurological disease. Manage the specific bibliography using all available means of information, emphasizing the concept of continuing education. Endocrinology: Acquire knowledge (ethology, clinical, diagnostic, treatment and rehabilitation) of diseases the endocrine system, metabolism, diabetes and nutrition, and to develop attitudesand skills for the care of these patients. Obtain, classify and analyse the information provided by the patient and his environment, as well as use and interpret complementary evidence. Manage the specific bibliography using all available means of information, emphasizing the importance of continuing education. Establish an order of problems and resources, in order to plan and carry out a list of problems, priorities and objectives. To know and treat the most common endocrine, nutritional and metabolic diseases, valuing those of vital risk and urgent processes To apply preventive medicine methods in order to reduce the frequency of these diseases. Infectious diseases: The teaching of infectious pathology in undergraduate medical studies can be defined as the activities designed to provide the student with a level of competence in this area, suitable for a particular field of study as well as a solid basis for being able to acquire one's own competencies in the future of this specialty. The infectious pathology has a series ofdifferential characteristics 1. Its contents are transversal, similar to oncology. 2 2. It is a medical discipline. 3. It is a very extensive discipline. Not all the potential contents of infectious pathology have to be part of a subject. Sometimes they have to be share with other specialities. The distribution of contents will depend on the different organization of the hospital services, university departments and of the lines of research. Good coordination with the Microbiology course is important for an adequate vertical integration between the two subjects. A very important question is how to approach the teaching plan. In many programs, an etiological criterion is follow. This conception contrasts with the clinical reality, in which the diseases are show in form of syndromes. The syndromic approach will be fundamental in orienting diagnosis and behaviour in the face of most clinical situations, however, the etiological approach, may be valid in some cases, for particularly relevant microorganisms or groups of microorganisms. Likewise and although during the degree the priority has to be the infections of the community with the highest prevalence, it is also necessary to incorporate into the teaching plan notions of nosocomial infection, international health, and the practical use of antimicrobial agents. Therefore, the objectives of training are that the student will have to acquire the theoretical knowledge and the practical antimicrobial skills needed to identify the main problems caused by infectious diseases. It will also be required to guide the diagnosis and treatment of the main community infectious diseases and hospital infections. You will also need to acquire the right attitudes in your relation with the patients and thus with the rest of the health providers, especially the nurses.
Abstract: 1 Neurología: La materia Neurología-Neurocirugía dentro de la asignatura MIC IV está programada en quinto curso del Grado de Medicina. Al final del periodo de formación, dónde el conocimiento del alumno le permite afrontar al paciente con molestias que implican el sistema nervioso, para hacer un diagnóstico sindrómico, de acuerdo con la sintomatología observada, plantear una topografía lesional, lo que permitirá de acuerdo con la clínica y las pruebas complementarias, establecer la causa etiológica, para permitir la realización de un pronóstico y tratamiento. Esta guía docente propone mecanismos de enseñanza y aprendizaje dirigidos a obtener unos objetivos preestablecidos y definidos a priori, que pueden y se tienen que modificar a lo largo del tiempo con el fin de adaptarlos a nuevas necesidades. El estudiante tiene que haber adquirido: 1. El conocimiento, actitudes y aptitudes para el cuidado del paciente con patología neurológica-neuroquirúrgica. 2. Saber obtener, clasificar, utilizar y analizar la información proporcionada por el paciente y su entorno, así como utilizar e interpretar pruebas complementarias. 3. Establecer un orden de problemas y recursos, con el fin de planear y realizar una escalera de prioridades y objetivos. 4. Conocer y tratar las enfermedades neurológicas más comunes, valorando las de riesgo vital y procesos urgentes. 5. Aplicar métodos de la medicina preventiva para disminuir la frecuencia de enfermedad neurológica. 6. Manejar la bibliografía específica utilizando todos los medios de información disponibles, remarcando el concepto de formación continuada. Endocrinología: 1. Adquirir conocimiento (etiología, clínica, diagnóstico, tratamiento y rehabilitación) de las patologías endocrinológicas, de la nutrición y metabolismo, y desarrollar actitudes y aptitudes para el cuidado del paciente con patología endocrinológica, metabólico y nutricional. 2. Obtener, clasificar y analizar la información proporcionada por el paciente y su entorno, así como utilizar e interpretar las pruebas complementarias. 3. Manejar la bibliografía específica utilizando todos los medios de información disponibles, remarcando la importancia de la formación continuada. 4. Establecer un orden de problemas y recursos, con el fin de planear y realizar una escalera de prioridades y objetivos. 5. Conocer y tratar las enfermedades endocrinológicas, nutricionales y del metabolismo más comunes, valorando las de riesgo vital y procesos urgentes 6. Aplicar métodos de medicina preventiva con el fin de disminuir la frecuencia de estas enfermedades. Enfermedades infecciosas: La docencia de la patología infecciosa en los estudios de grado de medicina se puede definir como el conjunto de actividades destinadas a proporcionar al alumno un nivel de competencia en esta área, adecuado para un médico recién licenciado, así como una base sólida para poder adquirir en el futuro las competencias propias de uno especialidad. La patología infecciosa tiene una serie de características diferenciales 1. Sus contenidos son transversales, semblante a la oncología. 2. Es unos disciplina básicamente médica. 3. Es una disciplina muy extensa. No todos los contenidos potenciales de la patología infecciosa tienen que formar parte de una asignatura troncal, sino que en ocasiones se tienen que compartir con otras especialidades. El reparto de contenidos dependerá de la diferente organización de los servicios hospitalarios, de los departamentos universitarios y de las líneas de investigación. 2 Es importante una buena coordinación con la asignatura de Microbiología. Se tiene que desarrollar una adecuada integración vertical entre las dos asignaturas. Una cuestión muy importante es como enfocar el plan docente. En muchos programas se sigue un criterio etiológico. Esta concepción contrasta con la realidad clínica, en la que las enfermedades se presentan en forma de síndromes. El enfoque sindrómico será fundamental para orientar el diagnóstico y la conducta ante la mayoría de situaciones clínicas, de todos modos el enfoque etiológico, puede tener validez en algunos microorganismos o grupos de microorganismos especialmente relevantes. Asimismo y aunque en la formación de grado la prioridad tienen que ser las infecciones de la comunidad con una mayor prevalencia, también es adecuado incorporar al plan docente nociones sobre la infección nosocomial, la salud internacional y el uso práctico de los antimicróbicos. Por lo tanto los objetivos de formación son que el alumno tendrá que adquirir los conocimientos teóricos y las habilidades necesarias para identificar los principales problemas producidos por las enfermedades infecciosas. Asimismo tendrá que ser capaz de orientar el diagnóstico y tratamiento de las principales infecciones de la comunidad y hospitalarias. También tendrá que adquirir las actitudes adecuadas en su relación con los pacientes y así con el resto de trabajadores de la sanidad, especialmente la enfermería.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, anglès, castellà
Studies: Medicina [2502442]
Study plan: Grau en Medicina [1192]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
16 p, 141.1 KB

Anglès
15 p, 127.5 KB

Castellà
17 p, 138.6 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2021-07-09, last modified 2023-07-02



   Favorit i Compartir