La Influència dels àlbums en el desenvolupament del llenguatge dels 0-3 anys
Romero Franco, Marina
Correro Iglesias, Cristina, 1974-, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació
Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Didàctica de la Llengua i la Literatura i de les Ciències Socials

Publicación: Bellaterra : Universitat Autònoma de Barcelona, 2021
Descripción: 54 pag.
Resumen: El present treball de final de grau s'emmarca dins de l'àmbit de recerca de la didàctica de la literatura infantil. Aquest estudi parteix de la premissa que la lectura compartida d'àlbums il·lustrats té múltiples beneficis sobre l'aprenentatge i desenvolupament dels infants, en àmbits com l'alfabetització, l'afectivitat o la cognició. Tanmateix, en aquest estudi volem destacar l'impacte que té llegir amb relació al desenvolupament del llenguatge dels infants. La bibliografia actual mostra que la lectura compartida d'àlbums és una activitat excel·lent per estimular el llenguatge, perquè els adults adapten la seva conducta durant la lectura d'un llibre (adoptant diferents entonacions, destacant sons, repetint frases moltes vegades, llegint amb cantarelles, etc. ), i això facilita l'adquisició del llenguatge en els infants. Per aquest motiu l'objectiu principal de la investigació és analitzar quins són els recursos lingüístics en els àlbums de 0-3 anys que poden estar influint en el desenvolupament del llenguatge durant una lectura compartida. El corpus seleccionat inclou les obres més recomanades per la crítica literària dels últims 10 anys per edats compreses entre els 0 i els 3 anys. Les dades recollides s'analitzaran a través d'una rúbrica d'elaborada a partir de la tesi de Correro (2018). L'estudi es completa amb unes conclusions que pretenen ser una guia per investigadors, educadors, logopedes, bibliotecaris i famílies que estiguin cercant llibres infantils per estimular el llenguatge oral dels infants.
Resumen: El presente trabajo se enmarca en el ámbito de la didáctica de la literatura infantil. Este estudio parte de la premisa que la lectura compartida de álbumes ilustrados tiene múltiples beneficios sobre el aprendizaje y desarrollo de los niños, en ámbitos como son la alfabetización, la afectividad o la cognición. Sin embargo, en este estudio queremos destacar el impacto que tiene leer en relación con el desarrollo del lenguaje de los niños. La bibliografía actual muestra que la lectura compartida de álbumes es una actividad excelente para estimular el lenguaje, porque los adultos adaptan su conducta durante la lectura de un libro (adoptando diferentes entonaciones, destacando sonidos, repitiendo frases muchas veces, tarareando, etc. ) y esto facilita la adquisición del lenguaje en los niños. Por este motivo el objetivo principal de la investigación es analizar cuales son los recursos lingüísticos en los álbumes de 0-3 años que pueden estar influyendo en el desarrollo del lenguaje durante una lectura compartida. El corpus seleccionado incluye las obras más recomendadas por la crítica literaria de los últimos 10 años para edades comprendidas entre los 0 y los 3 años. Los datos recogidos se analizarán a través de una rúbrica de elaborada a partir de la tesi de Correro (2018). El estudio se completa con unas conclusiones que pretenden ser una guía para investigadores, educadores, logopedas, bibliotecarios y familias que estén buscando libros infantiles para estimular el lenguaje oral de los niños.
Resumen: The present work is aimed in the field of the didactics of children's literature. This study starts from the premise that the shared reading of picture books has multiple benefits on children's learning and development, in areas such as literacy, affectivity or cognition. However, in this study we want to highlight the impact that reading has in relation to children's language development. The current literature shows that shared album reading is an excellent activity to stimulate language, because adults adapt their behaviour while reading a book (adopting different intonations, emphasizing sounds, repeating phrases many times, humming, etc. ) and this facilitates the acquisition of language in children. For this reason, the main objective of the research is to analyse which are the linguistic resources in the 0-3 year old albums that may be influencing the development of language during a shared reading. The selected corpus includes the works most recommended by literary critics of the last 10 years for ages between 0 and 3 years. The data collected will be analysed through a rubric made from the thesis of Correro (2018). The study is completed with some conclusions that are intended to be a guide for researchers, educators, speech therapists, librarians and families who are looking for children's books to stimulate children's oral language.
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Educació Infantil [2500797]
Plan de estudios: Grau en Educació Infantil [847]
Documento: Treball final de grau
Materia: Literatura infantil ; Educació literària ; Àlbums il·lustrats ; Desenvolupament del llenguatge ; Educació infantil ; Educación literaria ; Álbumes ilustrados ; Desarrollo del lenguaje ; Educación infantil ; Children's literature ; Literary education ; Picture books ; Language development ; Childhood education



54 p, 1.1 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de Fin de Grado > Facultad de Ciencias de la Educación. TFG

 Registro creado el 2021-07-12, última modificación el 2023-11-27



   Favorit i Compartir