Google Scholar: citations
La recerca en aprenentatge de llengües i les percepcions sobre les pràctiques didàctiques a l'aula : el cas de l'ensenyament dels passats en català com a llengua addicional
Comajoan-Colomé, Llorenç (Universitat de Vic - Universitat Central de Catalunya)

Date: 2021
Abstract: Aquest article té un doble objectiu. D'una banda, fa un repàs a la relació complexa que hi ha hagut entre la recerca en l'ensenyament-aprenentatge de llengües addicionals a persones adultes i les pràctiques a l'aula. Es presenten les diferent posicions que hi ha hagut al voltant del debat i les tendències actuals. D'altra banda, s'il·lustra la relació entre teoria i pràctica a partir d'un estudi sobre les percepcions del professorat de català com a llengua addicional pel que fa a la influència de la recerca en les seves percepcions de pràctiques a l'aula. L'estudi es basa en les respostes a un qüestionari en línia que van contestar 76 docents de català per a persones adultes als territoris de llengua catalana i a l'exterior. El qüestionariincloïa una pregunta oberta en què es demanava als docents si pensaven que la recerca en didàctica de la llengua havia influït la seva manera d'ensenyar els usos i formes del passat en català. Els resultats de l'estudi van mostrar que la meitat dels docents van dir que havien rebut influència de la recerca en les seves pràctiques a l'aula. Els docents van relacionar la influència de la recerca més amb aspectes metodològics de l'ensenyament de llengües (l'enfocament comunicatiu) i de la pròpia experiènciaque no pas amb temes concrets de recerca. Al final de l'article es plantegen diferents maneres de consolidar el camp de la recerca en la didàctica del català com a llengua addicional per a persones adultes.
Abstract: This article has a dual purpose. On the one hand, it reviews the complex relationship between research into the teaching and learning of additional languages to adults and classroom practice. The different positions that have existed around the current debate and trends are presented. On the other hand, the relationship between theory and practice is illustrated from a study on the perceptions of teachers of Catalan as an additional language in terms of the influence of research on their perceptions of practices in the classroom. The study is based on the answers to an online questionnaire answered by 76 Catalan teachers for adults in Catalan-speaking territories and abroad. The questionnaire included an open-ended question in which teachers were asked if they thought that research in language teaching had influenced their way of teaching the uses and forms of the past in Catalan. The results of the study showed that half of the teachers said they had been influenced by research in their classroom practices. Teachers related the influence of research more to methodological aspects of language teaching (the communicative approach) and their own experience than to specific research topics. At the end of the article, different ways of consolidating the field of research in the teaching of Catalan as an additional language for adults are proposed.
Abstract: Este artículo tiene un doble objetivo. Por un lado, se hace un repaso a la relación compleja que ha habido entre la investigación en la enseñanza-aprendizaje de lenguas adicionales a personas adultas y las prácticas en el aula. Se presentan las diferentes posiciones que ha habido en torno al debate y las tendencias actuales. Por otra parte, se ilustra la relación entre la investigación y la práctica a partir de un estudio sobre las percepciones del profesorado de catalán como lengua adicional con respecto a la influencia de la investigación en sus percepciones de prácticas en el aula. El estudio se basa en las respuestas a un cuestionario en línea que contestaron 76 docentes de catalán para personas adultas en los territorios de lengua catalana y en el exterior. El cuestionario incluía una pregunta abierta en la que se preguntaba a los docentes si pensaban que la investigación en didáctica de la lengua había influido en su manera de enseñar los usos y formas del pasado en catalán. Los resultados del estudio mostraron que la mitad de los docentes dijeron que habían recibido influencia de la investigación en sus prácticas en el aula. Los docentes relacionaron la influencia de la investigación más con aspectos metodológicos de la enseñanza de lenguas (el enfoque comunicativo) y de la propia experiencia que con temas concretos de investigación. Al final del artículo se plantean diferentes maneras de consolidar el campo de la investigación en la didáctica del catalán como lengua adicional para personas adultas.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Rellevància de la recerca ; Català com a llengua segona ; Compromís amb la recerca ; Creences del professorat ; Relevance of research ; Research engagement ; Teacher beliefs ; Catalan as an additional language ; Relevancia de la investigación ; Compromiso con la investigación ; Creencias del profesorado ; Catalán como lengua adicional
Published in: CLIL : Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education, Vol. 4 Núm. 2 (2021) , p. 7-20 (Investigació i qüestions teòriques) , ISSN 2604-5613

Adreça original: https://revistes.uab.cat/clil/article/view/68
DOI: 10.5565/rev/clil.68


14 p, 503.5 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > CLIL. Journal of Innovation and Research in Plurilingual and Pluricultural Education
Articles > Research articles

 Record created 2021-07-31, last modified 2022-03-07



   Favorit i Compartir