Scopus: 0 cites, Google Scholar: cites
Institutional sheltering through the child's perspective
Furtado, Monalisa Pereira (Universidade Federal do Pará)
Magalhães, Celina Maria Colino (Universidade Federal do Pará)
Silva, Agnes de Maria Júnior da (Universidade Federal do Pará)
Santos, Juliana Oliveira dos (Universidade Federal do Pará)

Títol variant: Atención institucional desde la perspectiva del niño
Data: 2021
Resum: The current multiple case study was performed in the context of institutional sheltering, it aimed at identifying the perception children have about the sheltering process. Four children that were sheltered in a state shelter located in the north region of Brazil participated in this study. For the data collection were used: questionnaires for social demographic characterization, semi structured interview, drawings, and field diary. The main results indicated: 1) the children are aware of where they are and the reason for sheltering; 2) They report understanding the leisure and basic care activities as positive points of the institution; 3) as negative aspects they highlight the aggressiveness among the children, and the absence of family members. The current study presents the possibility to establish dialog with the children, taking their opinions into consideration, for they are capable of understanding and giving insight about their own situation.
Resum: Este estudio de caso múltiple se realizó en el contexto del cuidado institucional, con el objetivo de identificar la percepción que los niños tienen sobre su proceso de cuidado. Cuatro niños fueron parte de la investigación, alojados en un albergue municipal en la región norte de Brasil. Para la recolección se utilizaron: cuestionario de caracterización sociodemográfica, entrevista semiestructurada, dibujo y diario de campo. Los principales resultados indicaron: 1) Los niños comprenden el espacio en el que se encuentran y las razones para recibirlos; 2) Informan que entienden las actividades de ocio y cuidados básicos como puntos positivos de la institución; 3) Como punto negativo, destacan la agresión entre los niños y la ausencia de familiares. El estudio presenta la posibilidad de entablar un diálogo con los niños, teniendo en cuenta sus opiniones, ya que son capaces de comprender y opinar sobre su situación.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Matèria: Institutionalization ; Shelter ; Perception ; Child development ; Institucionalización ; Refugio ; Percepción del movimiento ; Desarrollo infantil
Publicat a: Quaderns de psicologia, Vol. 23 Núm. 2 (2021) , p. e1665 (Artículos) , ISSN 2014-4520

Adreça original: https://www.quadernsdepsicologia.cat/article/view/v23-n2-furtado-magalhaes-silva-etal
DOI: 10.5565/rev/qpsicologia.1665


20 p, 237.5 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles publicats > Quaderns de psicologia
Articles > Articles de recerca

 Registre creat el 2021-09-01, darrera modificació el 2022-02-05



   Favorit i Compartir