Scopus: 3 cites, Google Scholar: cites,
Evaluation of the Effectiveness of a Psychoeducational Intervention in Treatment-Naïve Patients with Antidepressant Medication in Primary Care : A Randomized Controlled Trial
Casañas, Rocio (Universitat Autònoma de Barcelona. Departament de Psiquiatria i de Medicina Legal)
Catalán, Rosa (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental)
Penadés, R. (Centro de Investigación Biomédica en Red de Salud Mental)
Real, J. (Institut Universitari d'Investigació en Atenció Primària Jordi Gol)
Valero, Sergi (Hospital Universitari Vall d'Hebron)
Muñoz, MA. (Institut Universitari d'Investigació en Atenció Primària Jordi Gol)
Lalucat-Jo, Lluís (Centre Higiene Mental)
Casas, M. (Hospital Universitari Vall d'Hebron)
Universitat Autònoma de Barcelona

Data: 2015
Resum: Background. There is evidence supporting the effectiveness of psychoeducation (PE) in patients with symptoms of depression in primary care (PC), but very few studies have assessed this intervention in antidepressant-naïve patients. The aim of this study is to assess the effectiveness of a PE program in these patients, since the use of antidepressant (AD) medication may interfere with the effects of the intervention. Methods. 106 participants were included, 50 from the PE program (12 weekly 1. 5-hour sessions) and 56 from the control group (CG) that received the usual care. Patients were assessed at baseline and at 3, 6, and 9 months. The main outcome measures were the Beck Depression Inventory (BDI) and remission based on the BDI. The analysis was carried out on an intention-to-treat basis. Results. The PE program group showed remission of symptoms of 40% (P = 0. 001) posttreatment and 42% (P = 0. 012) at 6 months. The analysis only showed significant differences in the BDI score posttreatment (P = 0. 008; effect size Cohen's d ' = 0. 55). Conclusions. The PE intervention is an effective treatment in the depressive population not treated with AD medication. Before taking an AD, psychoeducational intervention should be considered.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Anglès
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Publicat a: The Scientific World Journal, Vol. 2015 (august 2015) , ISSN 1537-744X

DOI: 10.1155/2015/718607
PMID: 26380366


11 p, 677.7 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Articles > Articles de recerca
Articles > Articles publicats

 Registre creat el 2022-02-07, darrera modificació el 2023-02-08



   Favorit i Compartir