Factors que incideixen en el desenvolupament de la pràctica docent a les aules hospitalàries catalanes
Jiliberto Fritis, Francisca
Zárate Alva, Nair Elizabeth, dir.
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Ciències de l'Educació

Título variante: Factores que inciden en el desarrollo del ejercicio docente en las aulas hospitalarias catalanas
Título variante: Factors that affect the development of teaching practice in Catalan hospital classrooms
Fecha: 2022
Descripción: 176 pag.
Resumen: Les aules hospitalàries catalanes atenen pacients pediàtrics en situació d'hospitalització. La seva funció és oferir una continuïtat educativa durant el període de convalescència a l'hospital. Aquesta recerca pretén investigar els factors que incideixen en el desenvolupament de la pràctica docent dins les aules hospitalàries ubicades a Catalunya, llevat de l'especialitat de salut mental. Es va dur a terme una investigació de tipus quantitativa descriptiva-exploratòria. L'estudi es va enfocar a la població conformada per les docents hospitalàries actualment actives a la comunitat autònoma de Catalunya. Es va aplicar un qüestionari en línia al qual van respondre 13 docents hospitalàries. Els resultats van posar de manifest la complexitat en què es desenvolupa l'exercici docent en l'àmbit hospitalari i la diversitat de l'alumnat al qual s'ha d'atendre. Alhora, van revelar que hi ha variabilitat en relació amb les circumstàncies organitzatives, de gestió, de recursos i econòmiques entre les aules hospitalàries catalanes. La majoria de les docents hospitalàries indiquen que la seva pràctica es veu condicionat per l'impacte emocional que causen les situacions de deteriorament de salut i els processos de final de vida de l'alumnat. Així mateix, perceben un nivell alt de satisfacció laboral. Tot i que aquest estudi té la limitació que tant sol escolta la veu de les docents hospitalàries actualment en actiu ens deixa veure fortaleses i debilitats del sistema actual per tal que puguin ser analitzades en futurs plans d'accions de millora. Així mateix, ens convida a anar més enllà i escoltar què ha de dir sobre això l'alumnat i les famílies.
Resumen: Las aulas hospitalarias catalanas atienden a pacientes pediátricos en situación de hospitalización. Su función es ofrecer una continuidad educativa durante el periodo de convalecencia en el hospital. Esta investigación busca indagar en los factores que inciden en el desarrollo del ejercicio docente dentro de las aulas hospitalarias localizadas en Cataluña, exceptuando la especialidad de salud mental. Se llevó a cabo una investigación de tipo cuantitativa descriptiva-exploratoria. El estudio se enfocó en la población conformada por las docentes hospitalarias actualmente activos en la Comunidad Autónoma de Cataluña. Se aplicó un cuestionario online al cual respondieron 13 docentes hospitalarias. Los resultados mostraron la complejidad en la cual se realiza el ejercicio docente en el ámbito hospitalario y la diversidad del alumnado al cual se debe atender. A su vez, revelaron que existe variabilidad en relación con las circunstancias organizativas, de gestión, de recursos y económicas entre las aulas hospitalarias catalanas. La mayoría de las docentes hospitalarias indican que su ejercicio se ve condicionado por el impacto emocional que causan las situaciones de deterioro de salud y los procesos de final de vida del alumnado. Asimismo, perciben un alto nivel de satisfacción laboral. Si bien este estudio tiene la limitación que sólo escucha la voz de los docentes hospitalarios actualmente en activo nos deja ver fortalezas y debilidades del actual sistema para que puedan ser analizadas en futuros planes de acciones de mejora. A su vez nos convida a ir más allá y escuchar qué tiene que decir al respecto el alumnado y las familias.
Resumen: Catalan hospital schools care for pediatric patients' education. Its function is to offer educational continuity during the period of convalescence in the hospital. This research seeks to investigate the factors that affect the development of the teaching practice within hospital schools located in Catalonia, except for the specialty of mental health. A descriptive-exploratory quantitative research was carried out. The study focused on the population made up of currently active hospital teachers in the Autonomous Community of Catalonia. An online questionnaire was applied to which 13 hospital teachers responded. The results showed the complexity in which the teaching exercise is carried out in the hospital setting and the diversity of the students who must be attended. In turn, they revealed that there is variability in relation to organizational, management, resource, and economic circumstances among Catalan hospital schools. Most hospital teachers indicate that their practice is conditioned by the emotional impact caused by situations of health deterioration and end-of-life processes of students. They also perceive a high level of job satisfaction. Although this study has the limitation that it only listens to the voice of currently active hospital teachers, it allows us to see the strengths and weaknesses of the current system so that they can be analyzed in future improvement action plans. At the same time, it invites us to go further and listen to what students and families have to say about it.
Nota: Especialitat del Màster: E3 - Desigualtats, Investigació i Acció Educativa
Derechos: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan aquestes es distribueixin sota la mateixa llicència que regula l'obra original i es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Lengua: Català
Titulación: Recerca en Educació [4313815]
Plan de estudios: Màster Universitari en Recerca en Educació [1169]
Documento: Treball de fi de postgrau
Materia: Aula hospitalària ; Docent hospitalari ; Estudiant hospitalitzat ; Exercici docent ; Aula hospitalaria ; Docente hospitalario ; Estudiante hospitalizado ; Ejercicio docente ; Hospital school ; Hospital teacher ; Hospitalized student ; Teaching practice



177 p, 10.8 MB

El registro aparece en las colecciones:
Documentos de investigación > Trabajos de investigación y proyectos de final de carrera > Ciencias de la Educación. TFM

 Registro creado el 2022-03-30, última modificación el 2022-10-22



   Favorit i Compartir