Google Scholar: citations
Televisión de proximidad o televisión local? El impacto de la proximidad cultural en los estudios de televisión en la era digital
Martori, Aida (Universitat Autònoma de Barcelona)

Additional title: Local television or proximity television? The impact of cultural proximity on television studies in the digital era
Additional title: Gertutasun kulturalak telebistaren inguruko azterketatan duen eragina
Date: 2019
Abstract: El término televisión local ha sido tradicionalmente utilizado para hacer referencia a los prestadores que informan sobre lo que sucede en un municipio o ciudad. Sin embargo, este artículo pretende abrir un diálogo acerca del término televisión de proximidad que, en base a las teorías de proximidad cultural, se considera un concepto más amplio y preciso para referirse a un fenómeno cada vez más heterogéneo. Así, permite aludir a una realidad diversa de prestadores que van desde medios hiperlocales, que puede abarcar desde televisiones de un barrio de una ciudad, hasta televisiones supramunicipales o incluso regionales. PALABRAS CLAVE: Televisión de proximidad; televisión local; proximidad cultural, representación; identidad local.
Abstract: The term local television has traditionally been used to refer to providers who report on what happens in a municipality or city. However, this article aims to open a dialogue about the term proximity television that, based on theories of cultural proximity, is considered a broader and more precise concept to refer to an increasingly heterogeneous phenomenon. Thus, it allows to refer to a diverse reality of providers ranging from hyperlocal media, which can be televisions in a neighborhood of a city, to supramunicipal or even regional televisions. KEYWORDS: Proximity television; local television; cultural proximity; representation; local identity.
Abstract: Tokiko telebista terminoa erabili izan da tradizionalki udalerri edo hiri batean gertatzen denari buruzko informazioa ematen duten telebistei buruz hitz egiteko. Alabaina, artikulu honen asmoa da gertuko telebista terminoaren inguruko eztabaida zabaltzea. Gertutasun kulturalaren teorien arabera, termino hori zabalagoa eta zehatzagoa da, eta gero eta heterogeneoagoa den fenomeno bati egiten dio erreferentzia. Hala, aukera ematen du askotariko hedabideei erreferentzia egiteko: izan daitezke hipertokiko telebistak (hiri bateko auzo batekoak), udalerriaz gaindikoak edo baita eskualde mailakoak ere. Hitz gakoak: gertuko telebista; tokiko telebista; gertutasun kulturala, ordezkaritza; tokiko identitatea.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; Versió publicada
Subject: Televisión de proximidad ; Televisión local ; Proximidad cultural ; Representación ; Identidad local ; Proximity television ; Local television ; Cultural proximity ; Representation ; Local identity
Published in: ZER: Revista de Estudios de Comunicación = Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, Vol. 24 Núm. 47 (2019) , p. 147-163, ISSN 1989-631X

Adreça alternativa: https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/21073
DOI: 10.1387/zer.21073


17 p, 365.6 KB

The record appears in these collections:
Research literature > UAB research groups literature > Research Centres and Groups (research output) > Social and Legal Sciences > Daniel Jones Research Group in Communication Structure and Policies​
Articles > Published articles

 Record created 2022-04-02, last modified 2024-04-24



   Favorit i Compartir