Scopus: 0 citations, Google Scholar: citations
¿Infoentretenimiento o coloquialidad? : la información de videojuegos a través del periodismo especializado desde YouTube
Paredes-Otero, Guillermo (Universidad de Sevilla)

Additional title: Infoentreteniment o col·loquialitat? : la informació de videojocs a través del periodisme especialitzat des de YouTube
Additional title: Infotainment or colloquiality? : video game information through specialized journalism from YouTube
Date: 2022
Abstract: Desde la aparición de Internet y las redes sociales la democratización del proceso informativo ha supuesto un aumento de la competencia para los medios de comunicación a la hora de transmitir la actualidad, por lo que ha surgido la necesidad de buscar nuevas fórmulas de diferenciación para llegar a una mayor audiencia y a más seguidores. En esta investigación planteamos el objetivo de analizar el uso de las técnicas relacionadas con el infoentretenimiento y la coloquialidad en el periodismo especializado en videojuegos para informar de la actualidad a través de YouTube. A raíz del análisis de contenido realizado a los vídeos subidos por los medios especializados Vandal, Meristation, Hobby Consolas y 3DJuegos, en enero de 2021, podemos concluir que el lenguaje coloquial predomina sobre el infoentretenimiento, para provocar la cercanía con el usuario y crearle una predisposición de consumo y compra de los contenidos sobre los que se informa.
Abstract: La democratització del procés informatiu, des de l'aparició d'Internet i les xarxes socials, ha suposat un augment de la competència per als mitjans de comunicació a l'hora d'informar de l'actualitat, i la necessitat de buscar noves fórmules de diferenciació per arribar a una major audiència i seguidors. En aquesta recerca plantegem l'objectiu d'analitzar l'ús de les tècniques relacionades amb l'infoentreteniment i la col·loquialitat en el periodisme especialitzat en videojocs per informar de l'actualitat a través de YouTube. Arran de l'anàlisi de contingut realitzat als vídeos penjats pels mitjans especialitzats Vandal, Meristation, Hobby Consoles i 3DJuegos, el gener de 2021, podem concloure que el llenguatge col·loquial predomina sobre l'infoentreteniment, per provocar la proximitat amb l'usuari i crear- li una predisposició de consum i compra dels continguts sobre els quals se l'informa.
Abstract: The democratization of the information process since the advent of the Internet and the appearance of social networks has led to an increase in competition among the media to report on current events, and the need to seek new formulae for differentiation in order to reach a larger audience and greater numbers of followers. In this study we aim to analyse the use of infotainment and colloquiality techniques in journalism specialising in video games to report current events via YouTube. Following content analysis on videos uploaded in January 2021 by the specialized media Vandal, Meristation, Hobby Consolas and 3DJuegos, we can conclude that colloquial language predominates over infotainment, to elicit closeness with the user and create in her a predisposition for consumption and purchase of the contents being reported on.
Abstract: Anàlisi is a science journal published by the Journalism and Communication Sciences Department of the Autonomous University of Barcelona (UAB). The journal has been published by the UAB Journalism Department since 1980. Anàlisi publishes science articles in the fields of the communication sciences: journalism, advertising and public relations, audiovisual communication, internet, multimedia and similar areas, always from the social and cultural viewpoint and following the theoretical and methodological approaches of the media studies disciplines. Anàlisi will especially value articles from competitive research projects, with a clear articulation of theory and methodology, a well-defined and up-to-date theoretical framework, and proposed as a significant contribution to their subject area and field.
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Castellà
Document: Article ; recerca ; Versió publicada
Subject: Infoentretenimiento ; Periodismo especializado ; Redes sociales ; Videojuegos ; Coloquialidad ; Youtube ; Col·loquialitat ; Infoentreteniment ; Periodisme especialitzat ; Xarxes socials ; Videojocs ; Colloquiality ; Infotainment ; Specialized journalism ; Social networks ; Video games
Published in: Anàlisi : quaderns de comunicació i cultura, Vol. 66 (2022) , p. 81-94 (Articles) , ISSN 2340-5236

Adreça original: https://analisi.cat/article/view/v66-paredes
DOI: 10.5565/rev/analisi.3460


14 p, 190.5 KB

The record appears in these collections:
Articles > Published articles > Anàlisi
Articles > Research articles

 Record created 2022-07-02, last modified 2023-05-24



   Favorit i Compartir