Museologia [100055]
Blanch Bofill, Maria Teresa
Universitat Autònoma de Barcelona. Facultat de Filosofia i Lletres

Additional title: Museum Studies
Additional title: Museología
Date: 2022-23
Abstract: Assignatura pensada per donar a conèixer als alumnes el discurs teòric sobre la museologia i reflexionar sobre el paper dels museus avui, especilament el seu paper en el context del benestar de la societat i la salut emocional. Objectius formatius de l'assignatura: 1) Conèixer el discurs teòric sobre la museologia, els reptes actuals i facilitar instruments que portin a la reflexió sobre temes de recerca, conservació i difusió, especialment la comunicació de la museologia a través de les xarxes socials i les possibilitats que ofereixen les noves tecnologies. 2) Plantejar vies de solució a possibles problemes que poden sorgir en el desenvolupament de l'activitat professional del museòleg, especialment en aquest moment d'incertessa com a conseqüència dels efectes del COVID'19. 3) Conèixer metodologies que permetin la creació d'exposicions i activitats of line i on line, tenint en compte els conceptes d'accessibilitat comunicativa i mediació en els museus. Resultats d'aprenentatge Analitzar conceptes bàsics de museologia i museografia Analitzar el marc legal dels drets d'autoria en cinematografia. 1 Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural. Analitzar els debats actuals o passats sobre gestió, conservació, restauració i sistemes de documentació del patrimoni artístic. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística Aplicar els coneixements sobre idees estètiques i teoria de l'art a l'anàlisi de la imatge cinematogràfica. Aplicar les disposicions i els principis jurídics internacionals, estatals i autonòmics relatius a la gestió del patrimoni artístic. Buscar, seleccionar i gestionar informació de manera autònoma tant en fonts estructurades (bases de dades, bibliografies, revistes especialitzades) com en informació distribuïda a la xarxa Comentar oralment una imatge artística utilitzant la terminologia adequada Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables a un cas pràctic de gestió, documentació i conservació del patrimoni artístic. Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic Contrastar els diferents marcs jurídics aplicables al patrimoni artístic. Coordinar equips de treball, desenvolupant habilitats de resolució de conflictes i presa de decisions Dissenyar i aplicar programes d'educació en els diferents àmbits de la història de l'art. Dissenyar programes d'exposicions temporals i permanents incloent-hi la programació d'activitats de caràcter pedagògic per a públic escolar i familiar Dissenyar programes museogràfics o de gestió del patrimoni artístic. Dissenyar un programa museogràfic. Dissenyar, produir, difondre i comercialitzar un producte cultural Distingir les tècniques i el procés d'elaboració de l'objecte artístic de l'avantguarda i de les últimes tendències artístiques. Elaborar fitxes de catàleg i inventari del patrimoni arquitectònic o artístic. Estimular la creativitat i fomentar idees innovadores. Exposar els conceptes propis de la història de l'art. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística Identificar les imatges artístiques situant-les en el seu context cultural. Participar en debats sobre fets històrics respectant les opinions d'altres participants. Planificar i aplicar projectes i programes museogràfics, utilitzant els coneixements adquirits sobre museologia. Preparar una proposta d'exposició a partir d'un material proporcionat. Produir un projecte de gestió i conservació del patrimoni artístic Reconstruir el panorama artístic del món contemporani. 2 Reconstruir el panorama artístic del món contemporani. Redactar informes d 'expertització artística. Redactar memòries de restauració del patrimoni arquitectònic i artístic. Relacionar les creacions artístiques de diferents èpoques amb altres fenòmens culturals. Saber exposar amb eficàcia els coneixements, oralment i per escrit. Treballar en equip, respectant les opinions alienes i dissenyant estratègies de col·laboració. Utilitzar els coneixements adquirits en l'elaboració de fitxes, memòries i dictàmens relacionats amb la conservació, la documentació i la difusió del patrimoni artístic (catalogació i inventari, memòries de restauració, expertització artística).
Abstract: Subject designed to introduce students to the theoretical discourse on museology and reflect on the role of museums today, sp Learning objectives of the subject: 1) Know the theoretical discourse on museology, current challenges and provide instruments that lead to reflection on research 2) Propose ways of solution to possible problems that may arise in the development o 3) To know methodologies that allow the creation of exhibitions and activities offline an Learning outcomes Analyze basic concepts of museology and museography Analyze the legal framework of copyrights in cinematography. Analyze the creators of an artistic phenomenon in a specific cultural context. 1 Analyze current or past debates on management, conservation, restoration and documentation systems of artistic heritage. Analyze the receptors of an artistic phenomenon in a specific cultural context. Analyze artistic ideas about an artistic phenomenon in a specific cultural context. Apply iconographic knowledge to the reading of the artistic image Apply knowledge about aesthetic ideas and art theory to the analysis of the cinematographic image. Apply the international, state and regional legal provisions and principles related to the management of artistic heritage. Search, select and manage information autonomously both in structured sources (databases, bibliographies, specialized journals) and in information distributed on the network Comment orally an artistic image using the appropriate terminology Contrast the different legal frameworks applicable to a practical case of management, documentation and conservation of artistic heritage. Contrast the different legal frameworks applicable to the artistic heritage Contrast the different legal frameworks applicable to the artistic heritage. Coordinate work teams, developing conflict resolution and decision making skills Design and implement education programs in different areas of art history. Design temporary and permanent exhibition programs including the programming of pedagogical activities for school and family audiences Design museographic programs or management of artistic heritage. Design a museographic program. Design, produce, disseminate and commercialize a cultural product Distinguish the techniques and the process of elaboration of the artistic object of the avant-garde and the latest artistic trends. Prepare catalog cards and inventory of architectural or artistic heritage. Stimulate creativity and encourage innovative ideas. To expose the proper concepts of the history of art. Identify the main and secondary ideas and express them with linguistic correctness Identify artistic images by placing them in their cultural context. Participate in debates about historical events respecting the opinions of other participants. Plan and apply museum projects and programs, using the knowledge acquired about museology. Prepare an exposure proposal from a material provided. Produce a project of management and conservation of artisticheritage Reconstruct the artistic panorama of the contemporary world. 2 Write reports of artistic expertise. Write memories of restoration of architectural and artistic heritage. Relate the artistic creations of different eras with other cultural phenomena. Know how to effectively expose knowledge, orally and in writing. Work as a team, respecting the opinions of others and designing collaboration strategies. Use the knowledge acquired in the development of files, reports and opinions related to theconservation, documentation and dissemination of artistic heritage (cataloging and inventory, memories of restoration, artistic expertise).
Abstract: Asignatura pensada para dar a conocer a los alumnos el discurso teórico sobre la museología y reflexionar sobre el papel de Objetivos formativos de la asignatura: 1) Conocer el discurso teórico sobre la museología, los retos actuales y facilitar instrumentos que lleven a la reflexión sobre temas de investigación, conservación y difusión, especilament la comunicación de la museología a través de las redes sociales y las posibilidades que ofrecen las nuevas tecnologías . 2) Plantear vías de solución a posibles problemas que pueden surgir en el desarrollo de la actividad profesional del museólog 3) Conocer metodologías que permitan la creación de exposiciones y actividades off l Resultados de aprendizaje Analizar conceptos básicos de museología y museografía Analizar el marco legal de los derechos de autoría en cinematografía. Analizar los creadores de un fenómeno artístico en un determinado contexto cultural. Analizar los debates actuales o pasados sobre gestión, conservación, restauración y sistemas de 1 Analizar los debates actuales o pasados sobre gestión, conservación, restauración y sistemas de documentación del patrimonio artístico. Analizar los receptores de un fenómeno artístico enun determinado contexto cultural. Analizar las ideas artísticas sobre un fenómeno artístico en un determinado contexto cultural. Aplicar los conocimientos iconográficos a la lectura de la imagen artística Aplicar los conocimientos sobre ideas estéticas y teoría del arte al análisis de la imagen cinematográfica. Aplicar las disposiciones y los principios jurídicos internacionales, estatales y autonómicos relativos a la gestióndel patrimonio artístico. Buscar, seleccionar y gestionar información de manera autónoma tanto en fuentes estructuradas (bases de datos, bibliografías, revistas especializadas) como en información distribuida en la red Comentar oralmente una imagen artística utilizando la terminología adecuada Contrastar los diferentes marcos jurídicos aplicables a un caso práctico de gestión, documentación y conservación del patrimonio artístico. Contrastar los diferentes marcos jurídicos aplicables al patrimonio artístico Contrastar los diferentes marcos jurídicos aplicables al patrimonio artístico. Coordinar equipos de trabajo, desarrollando habilidades de resolución de conflictos y toma de decisiones Diseñar y aplicar programas de educación en los diferentes ámbitos de la historia del arte. Diseñar programas de exposiciones temporales y permanentes incluyendo la programación de actividades de carácter pedagógico para público escolar y familiar Diseñar programas museográficos o de gestión del patrimonio artístico. Diseñar un programa museográfico. Diseñar, producir, difundir y comercializar un producto cultural Distinguir las técnicas y el proceso de elaboración del objeto artístico de la vanguardia y de las últimas tendencias artísticas. Elaborar fichas de catálogo e inventario del patrimonio arquitectónico o artístico. Estimular la creatividad y fomentar ideas innovadoras. Exponer los conceptos propios de la historia del arte. Identificar las ideas principales y las secundarias y expresarlas con corrección lingüística Identificar las imágenes artísticas situándolas en sucontexto cultural. Participar en debates sobre hechos históricos respetando las opiniones de otros participantes. Planificar y aplicar proyectos y programas museográficos, utilizando los conocimientos adquiridos sobre museología. Preparar una propuesta de exposición a partir de un material proporcionado. Producir un proyecto de gestión y conservación del patrimonio artístico Reconstruir el panorama artístico del mundo contemporáneo. 2 Redactar informes de expertización artística. Redactar memorias de restauración del patrimonio arquitectónico y artístico. Relacionar las creaciones artísticas de diferentes épocas con otros fenómenos culturales. Saber exponer con eficacia los conocimientos, oralmente y por escrito. Trabajar en equipo, respetando las opiniones ajenas y diseñando estrategias de colaboración. Utilizar los conocimientos adquiridos en la elaboración de fichas, memorias y dictámenes relacionados con la conservación, la documentación y la difusión del patrimonio artístico (catalogación e inventario, memorias de restauración, expertización artística).
Rights: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Language: Català, anglès, castellà
Studies: Història de l'art [2500239] ; Ciència, Tecnologia i Humanitats [2504235] ; Humanitats [2502758]
Study plan: Grau en Humanitats [1139] ; Grau en Ciència, Tecnologia i Humanitats [1484] ; Grau en Història de l'Art [807]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
8 p, 116.3 KB

Anglès
8 p, 114.8 KB

Castellà
8 p, 115.8 KB

The record appears in these collections:
Course materials > Course guides

 Record created 2022-07-08, last modified 2023-01-22



   Favorit i Compartir