Direcció i gestió de l'empresa [104006]
Pozo García, Carlos
Blabia Girau, Daniel
Universitat Autònoma de Barcelona. Escola Fundació Universitat Autònoma de Barcelona-Formació (Escola FUAB-f)
Universitat Autònoma de Barcelona. Escola de Prevenció i Seguretat Integral

Títol variant: Business Management
Títol variant: Dirección y gestión de la empresa
Data: 2022-23
Resum: Els sistemes organitzatius no són un fi en si mateix, sinó un "mitjà" que ha d'ajudar eficaçment a la consecució dels objectius de l'empresa. Aquesta afirmació ens posa en línia per entendre les raons per les que s'estan produint uns canvis tan radicals en el disseny organitzatiu de les empreses. Encara tenim en el nostre cap i en els nostres esquemes, encara que ens costi reconèixer-ho, les premisses de la "organització tradicional", basada en tres eixos paradigmàtics: el culte a l'estructura jeràrquica, el domini de la burocràcia i la rigidesa del lloc de treball, tots ells adornats pel concepte "paternalista" Com diu molt bé Mr. Raymond Carr «El vell model industrial dels grans grups organitzacionals de persones realitzant tasques especialitzades amb una coordinació centralitzada, va tenir sentit en l'economia de la major part d'aquest segle. Però avui cada vegada té menys i menys sentit. És massa costós i poc manejable » Es fa necessari descobrir nous i audaços enfocaments que satisfacin les necessitats del negoci i les aspiracions de les persones. On trobar la clau, l'eix d'aquests nous enfocaments? La clau ens la ofereix, com passa sempre que pensem amb senzillesa i sentit comú, "la persona" i l'ètica pregona en la gestió. La persona polivalent, amb la deguda formació, dins del seu àmbit natural de coneixements i experiència, integrada en un equip de treball i amb visió de conjunt, és l'única que pot oferir flexibilitat a l'organització i rapidesa de resposta. Les fórmules concretes que propicien aquesta nova concepció són moltes i variades, però sense perdre de vista que les eines, per molt noves i adequades que siguin, són variables "dependents", és a dir, s'han de posar al servei de l'esquema de fons,de lesidees, que són, en definitiva, les que donen sentit a totes les accions i les que de veritat resolen els problemes. 1 De manera coherent, sorgeix la necessitat de fomentar la coherència ètica en i des de la gestió empresarial, condició indispensable per afrontar l'actual demanda social. Per això dita coherència ètica ha de ser una prioritat estratègica a llarg termini i planificar-se i mesurar-se com a tal, sen. se oblidar l'existència d'importants frens pel seu foment, sent el principal la escissió en la empresa entre la seva dimensió ètica i l' econòmica. Aquest entorn fa que sigui necessària una nova definició d'èxit empresarial i, per tant, una nova concepció d'empresa preocupada per com genera les riqueses. La combinació de respecte a les persones i la gestió ètica es imprescindible per a la forja de la missió corporativa i l'assumpció de la responsabilitat de les empreses com a principals agents de canvi en les societats contemporànies. L'assignatura repassarà -com no pot esser d'altra manera- els departaments funcionals a la vegada que es proposa alternatives per a una gestió menys "Taylorista" incrustant-s'hi sense solució de continuïtat temes relatius a les persones i la dimensió ètica tant dintre de les situacions analitzades com de manera específica. Els objectius formatius de l'assignatura son: 1. Posar els fonaments d' una direcció general o estratègica de l'activitat empresarial moderna, respectuosa amb el medi ambient i èticament sostenible. 2. Donar una visió moderna de totes les àrees funcionals de l'organització empresarial: direcció financera, comercial, operacions, tecnologies de la informació i recursos humans,tot incidint en presa de decisions en el context actual de extrema variabilitat de l'entorn. 3. Assolir prou coneixements per poder exercir funcions de direcció i gestió tant d' institucions públiques com de privades o per iniciar una activitat emprenedora. 4. Desenvolupament de casos pràctics a l'entorn d'aquests conceptes.
Resum: Organizational systems are not an end in itself, but a "medium" that has to effectively help the achievement of the company's objectives. This statement puts us online to understand the reasons why such radical changes are taking place in the organizational design of companies. We still have in our head and in our schemes, although it is difficult to recognize, the premises of the "traditional organization", based on three paradigmatic ones: the cult of the hierarchical structure, the domination of the bureaucracy and the rigidity of the job, all of them adorned by the "paternalistic" concept How Mr. Raymond Carr says very well "The old industrial model of large organizational groups of people performing specialized tasks with a centralized coordination, made sense in the economy of most of this century. But today it has less and less meaning. It is too expensive and unwieldy » It is necessary to discover new and daring approaches that meet the needs of the business and the aspirations of people. Where to find the key, the axis of these new approaches? The key is offered to us, as it happens whenever we think with simplicity and common sense, "the person" and the deep ethic in the management. The versatile person, with due training, within their natural field of knowledge and experience, integrated into a work team and with an overall vision, is the only one that can offer flexibility to the organization and speed of response. The concrete formulas that propitiate this new conception are many and varied, but without losing sight of the fact that tools, however new and appropriate they may be, are "dependent" variables, that is, they have to be put at the service of the underlying scheme, of ideas, which are, in short, those that give meaning to all actions and those that really solve problems. Consistently, there is a need to promote ethical coherence in and from business management, an indispensable condition to face the current social demand. That is why such ethical coherence hasto be a long-term strategic priority and must be planned and measured as such, not forgetting the existence of important obstacles for its promotion, the main thing being the split in the company between its ethical dimension and the economic dimension. The subject will review -as it can not be otherwise- the functional departments at the time which proposes 1 The subject will review -as it can not be otherwise- the functional departments at the time which proposes alternatives for a less "Taylorist" management, incrusting issues related to people and the ethical dimension, both within the situations analyzed and in a specific way. The training objectives of the subject are: 1. Put the foundations of a general or strategic direction of the modern business activity, respectful with the environment and ethically sustainable. 2. To give an in-depth vision of all the functional areas of the business organization: financial, commercial, operations, general management and human resources management, influencing decision-making in the current context of extreme environmental variability. 3. Achieve sufficient knowledge to be able to exercise management and management functions of both public and private institutions or to start an entrepreneurial activity. 4. Development of practical cases in the environment of these concepts.
Resum: Los sistemas organizativos no son un fin en sí mismo, sino un "medio" que tiene que ayudar eficazmente a la consecución de los objetivos de la empresa. Esta afirmación nos pone en línea para entender las razones por las que se están produciendo unos cambios tan radicales en el diseño organizativo de las empresas. Todavía tenemos en nuestra cabeza y en nuestros esquemas, aunque nos cueste reconocerlo, las premisas de la "organización tradicional", basada en tres esos paradigmáticos: el culto a la estructura jerárquica, el dominio de la burocracia y la rigidez del puesto de trabajo, todos ellos adornados por el concepto "paternalista" Cómo dice muy bien Mr. Raymond Carr «El viejo modelo industrial de los grandes grupos organizacionales de personas realizando tareas especializadas con una coordinación centralizada, tuvo sentido en la economía de la mayor parte de este siglo. Pero hoy cada vez tiene menos y menos sentido. Es demasiado costoso y poco manejable» Se hace necesario descubrir nuevos y audaces enfoques que satisfagan las necesidades del negocio y las aspiraciones de las personas. ¿Dónde encontrar la clave, el eje de estos nuevos enfoques? La clave nos la ofrece, como pasa siempre que pensamos con sencillez y sentido común, "la persona" y la ética profunda en la gestión. La persona polivalente, con la debida formación, dentro de su ámbito natural de conocimientos y experiencia, integrada en un equipo de trabajo y con visión de conjunto, es la única que puede ofrecer flexibilidad a la organización y rapidez de respuesta. Las fórmulas concretas que propician esta nueva concepción son muchas y variadas, pero sin perder de vista que las herramientas, por muy nuevas y adecuadas que sean, son variables "dependientes", es decir, se tienen que poner alservicio del esquema de fondo, de las ideas, que son, en definitiva, las que dan sentido a todas las acciones y las que de verdad resuelven los problemas. 1 De manera coherente, surge la necesidad de fomentar la coherencia ética en y desde la gestión empresarial, condición indispensable para afrontar la actual demanda social. Por eso dicha coherencia ética tiene que ser una prioridad estratégica a largo plazo y planificarse y medirse como tal, sen. se olvidar la existencia de importantes frenos por su fomento, siendo lo principal la escisión en la empresa entre su dimensión ética y la económica. Este entorno hace que sea necesaria una nueva definición de éxito empresarial y, por lo tanto, una nueva concepción de empresa preocupada por cómo genera las riquezas. La combinación de respecto a las personas y la gestión ética se imprescindible para la forja de la misión corporativa y la asunción de la responsabilidad de las empresas como principales agentes de cambio en las sociedades contemporáneas. La asignatura repasará -como no puede ser de otra manera- los departamentos funcionales a la vegada que se propone alternativas para una gestión menos "Taylorista" incrustándose sin solución de continuidad temas relativos a las personas y la dimensión ética tanto dentro de las situaciones analizadas como de manera específica. Los objetivos formativos de la asignatura son: 1. Poner los fundamentos de una dirección general o estratégica de la actividad empresarial moderna, respetuosa con el medio ambiente y éticamente sostenible. 2. Dar una visión moderna y profunda de todas las áreas funcionales de la organización empresarial: dirección financiera, comercial, operaciones, dirección generaly recursos humanos, incidiendo en toma de decisiones en el contexto actual de extrema variabilidad del entorno. 3. Lograr suficientes conocimientos para poder ejercer funciones de dirección y gestión tanto de instituciones públicas cómo de privadas o para iniciar una actividad emprendedora. 4. Desarrollo de casos prácticos en el entorno de estos conceptos.
Drets: Aquest document està subjecte a una llicència d'ús Creative Commons. Es permet la reproducció total o parcial, la distribució, la comunicació pública de l'obra i la creació d'obres derivades, fins i tot amb finalitats comercials, sempre i quan es reconegui l'autoria de l'obra original. Creative Commons
Llengua: Català, anglès, castellà
Titulació: Prevenció i Seguretat Integral [2502501]
Pla d'estudis: Grau en Prevenció i Seguretat Integral (modalitat no presencial) [1279] ; Grau en Prevenció i Seguretat Integral [1438]
Document: Objecte d'aprenentatge



Català
6 p, 110.9 KB

Anglès
5 p, 108.3 KB

Castellà
6 p, 110.9 KB

El registre apareix a les col·leccions:
Materials acadèmics > Guies docents

 Registre creat el 2022-07-08, darrera modificació el 2024-02-10



   Favorit i Compartir